Dzisiejszego dnia w Serocku Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej zorganizowało konferencję, podczas której przedstawiono doroczny raport o stanie branży. Raport jasno wskazuje, że ostatni rok przyniósł znaczny postęp w rozwoju lądowej energetyki wiatrowej, ale potencjał dalszego jej rozwoju już się wyczerpuje.
Pierwsza z dwóch naw w tunelu drogi ekspresowej S1 na odcinku Przybędza – Milówka w województwie śląskim została przebita 26 czerwca 2023 r. To nawa w kierunku Zwardonia w tunelu o długości ok. 1000 m, drążonego w masywie Baraniej Góry. Przebicie pierwszego, dwukomorowego tunelu o długości 830 m odbyło się wcześniej, pod koniec 2022 r. Na budowie trasy był obecny minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który zagwarantował, że inwestycja zostanie zakończona zgodnie z harmonogramem.
Prace budowlane na drodze S1 są w toku i niedługo powstanie kompletny odcinek Przybędza – Milówka. Inwestycja ta stanowi ważny krok w rozwoju infrastruktury transportowej w województwie śląskim, umożliwiając szybsze i sprawniejsze połączenie regionów północnych i południowych.
Inwestycja budowy ekspresowej obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Przebicie tunelu jest ważnym krokiem w realizacji tego skomplikowanego zadania i przybliża nas do jego zakończenia. S1 to ważna droga nie tylko dla województwa śląskiego, ale również dla bezpośredniego, szybkiego połączenia ze Słowacją i państwami Europy Południowej – wyjaśniał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Na odcinku Przybędza – Milówka powstanie pięć estakad, w tym jedna o długości niemal 1 km nad ul. Zielona Góra i ul. Zieloną oraz trzy mosty o łącznej długości 2,3 km, a także dwa dwunawowe tunele o długości ok. 1,8 km. Każda z naw będzie posiadać dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m, opaski bezpieczeństwa i obustronne chodniki ewakuacyjne.
Minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda wyraził swoje zadowolenie z faktu, że trasa drogi ekspresowej S1, która ma ogromne znaczenie dla regionu, dwóch województw oraz całego kraju będzie wkrótce ukończona. Inwestycja ta przyniesie wiele korzyści, a jej realizacja jest możliwa dzięki zaangażowaniu zarówno środków budżetowych jak i europejskich, co wpłynie pozytywnie nie tylko na kierowców, ale też na okolicznych mieszkańców oraz środowisko.
Trasa S1 na odcinku Przybędza – Milówka będzie miała długość 8,5 km i składać się będzie z dwóch typów przekrojów: jednojezdniowego o długości 3,7 km między tunelami oraz na odcinku przed i za nimi, z jedną jezdnią wyposażoną w dwa pasy jezdni w każdym kierunku, oraz dwujezdniowego o długości 4,8 km w tunelu i między nimi, z dwoma jezdniami wyposażonymi w dwa pasy w każdym kierunku.
Inwestycja przebiega zgodnie z planem, gdyż zaawansowanie rzeczowe całości wynosi obecnie ok. 60 proc. Wykonawca skupia się obecnie na dokończeniu drążenia drugiej nawy tunelu o długości ok. 1000 m, z czego do wydrążenia pozostało jeszcze ok. 200 m. Wszystko wskazuje na to, że ostateczne wydrążenie nawy powinno nastąpić w sierpniu lub wrześniu tego roku. Oba tunele powstają w technologii Nowej Austriackiej Metody Górniczej (NATM). Polega ona na dopasowaniu typu zabezpieczeń do odkształceń występujących na danym obszarze. Wybór technologii zależy również od występujących na miejscu gruntów.
Kontrakt na budowę kolejnego odcinka drogi S1 wartego 1,37 mld zł zostanie wykonany do 2024 r. przez Konsorcjum firm MIRBUD, Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż. Realizacja tej inwestycji zostanie współfinansowana ze środków unijnych w ramach perspektywy 2014-2020.
PAP SA nie ponosi odpowiedzialności za treść komunikatów publikowanych w serwisie, które są dostarczane przez nadawców bez jakichkolwiek zmian w ich treści. Jedynie nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść zgodnie z postanowieniami artykułu 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl