Polityka i społeczeństwo

Nowa obwodnica Czarnowąsów: poprawa płynności ruchu drogowego w Opolskiem

Wsparcie finansowe z funduszy unijnych w wysokości ponad 100 mln zł pozwoliło na zbudowanie obwodnicy Czarnowąsów, która usprawniła dojazd do miasta i poprawiła płynność ruchu drogowego w całym województwie. Koszt budowy obwodnicy wyniósł łącznie 120 mln zł.

Ponad 4 km obwodnicy zbudowanej w ciągu drogi wojewódzkiej nr 454 łączy północno-zachodnią część regionu Opola z autostradą A4 oraz stanowi kluczową bramę w dostępie do województwa dolnośląskiego.

Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego, oświadczył w rozmowie z Serwisem Samorządowym PAP, że budowa trasy w ciągu DW 454 stanowi kluczowy element umożliwiający zoptymalizowanie ruchu drogowego w regionie.

„Niezwykle dla nas istotna droga, która była bardzo przeciążona, była bardzo wąskim gardłem przy wejściu do Opola. Tam był wielki korek przy wjeździe, ta droga ma niezwykle duże natężenie, w dodatku jeszcze rozbudowywała się elektrownia Opole o kolejne bloki, w związku z czym wiedzieliśmy, że ten fragment województwa przy samym Opolu, będzie niezwykle ważny jeżeli chodzi i o gospodarkę i o natężenie ruchu. Dlatego zdecydowaliśmy o tym, że wybudujemy obwodnicę Czarnowąsów” – wyjaśnił wicemarszałek Ogłaza.

Realizacja trasy rozpoczęła się w kwietniu 2016 roku. Inwestycja została sfinansowana dzięki znacznym funduszom unijnym oraz wsparciu z budżetu państwa. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu wykonał trasę w ciągu 18 miesięcy, a jej koszt wyniósł blisko 120 mln zł.

„Ja już nawet nie mówię o wymiarze finansowym, bo to koszt ok. 120 milionów złotych, ale również jeżeli chodzi o to przedsięwzięcie. Z jednej strony tereny zalewowe Odry, bliskość śluzy na Odrze czyli to jest znaczące utrudnienie, po drugie mijaliśmy linie kolejową, czyli trzeba ją było przeciąć i wybudować obiekt mostowy, który by ją omijał, a w dodatku jeszcze bezpośrednia bliskość infrastruktury krytycznej, czyli elektrowni Opole. Wszystkie w zasadzie możliwe utrudnienia, które można spotkać przy inwestycji, zwłaszcza takiej nowo śladowej, czyli drodze budowanej od podstaw. Udało się i cztery kilometry ponad nowej drogi powstało. Niezwykle koszto- i pracochłonne przedsięwzięcie, a zbudowane w półtora roku” – dodał.

W ramach inwestycji wybudowano pięć rond, cztery wiadukty oraz most nad rzeką Mała Panew. W celu zapewnienia bezpieczeństwa wybudowano również wagę dla pojazdów z miejscem kontroli dla policji i Inspekcji Transportu Drogowego. Trasa została dodatkowo wyposażona w lampy LED oraz ekrany akustyczne na odcinku 300 metrów. Przebudowano również sieć energetyczną.

Wicemarszałek Ogłaza zauważył, że budowa obwodnicy przyczyniła się do uspokojenia ruchu tranzytowego w okolicznych miejscowościach, ułatwiła łatwy dostęp do Elektrowni Opole oraz poprawiła bezpieczeństwo w regionie.

„Droga została przekazana w międzyczasie w całości prezydentowi miasta Opola do zarządu, dlatego, że Opole się powiększyło, a w Polsce w miastach na prawach powiatów wszystkie drogi są w zarządzie prezydenta. Mimo, że to droga wojewódzka, mimo, że to inwestycja województwa opolskiego, to dzisiaj jest fragmentem drogi miejskiej” – powiedział członek zarządu Opolskiego.

„Obwodnica Czarnowąsów jest najbardziej spektakularna, bo największa, ale zbudowaliśmy w międzyczasie jeszcze kilka innych, począwszy od obwodnicy Głubczyc na południu województwa, obwodnica Grotkowa w pobliżu autostrady A4, obwodnica Malni i Choruli, obwodnica Dobrodzienia. Kontynuujemy ten program budowy obwodnic, w tej perspektywie mamy zaplanowane m.in. dokończenie obwodnicy Nysy, obwodnicę Namysłowa, obwodnicę Przywór” – dodał.

Kiedy prace budowlane nad obwodnicą w Czarnowąsach rozpoczęły się, miejscowość jeszcze nie była wcielona do Opola. Jednak gdy zakończyły się, Czarnowąsy zostały już częścią miasta.

Szymon Ogłaza wskazał na priorytety samorządu województwa, w tym budowę obwodnic, które mają nie tylko wyprowadzić ruch tranzytowy z miejscowości na Opolszczyźnie, ale także ułatwić dostęp do autostrady A4.

Wicemarszałek zaznaczył, że wszystkie te inwestycje mają zapewnić mieszkańcom bezpieczeństwo i komfort oraz skrócić czas dojazdu do innych regionów.

Budowa obwodnicy w Czarnowąsach to przykład takiej modernizacji, która przyczyniła się do przyłączenia wsi do miasta.

Szymon Ogłaza wyjaśnił, że budowa obwodnic jest jednym z ważniejszych celów samorządu województwa i ma ona na celu poprawę bezpieczeństwa oraz dojazdu do autostrady A4.

Wicemarszałek podkreślił również, że inwestycje te mają zapewnić mieszkańcom lepszy dostęp do różnych regionów i skrócić czas dojazdu.

Nasza podróż po Polsce zaowocowała wizytą w województwie opolskim, w ramach projektu „Polityka spójności w regionach”. Przedstawimy wam dwadzieścia miejsc, które zostały odnowione dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej i polityce spójności, w postaci wideoreportaży.


Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM