Biznes i finanse

Polska na Talerzu 2023″ – raport restauratorów o przyszłości branży gastronomicznej

Raport „Polska na Talerzu” wykazał, że branża HoReCa w Polsce jest w stanie podołać wyzwaniom, z którymi boryka się obecnie. Z badań wynika, że Polacy nadal lubią odwiedzać lokale gastronomiczne, szczególnie w słoneczne dni. Co więcej, z roku na rok wzrasta też popularność nowych, niekonwencjonalnych dań, które mają coraz szersze grono odbiorców.

W ramach jedenastej edycji badania przygotowanego na zlecenie sieci hurtowni MAKRO Polska przez firmę Kantar, przyjrzymy się aktualnej sytuacji na rynku branży gastronomicznej. Naszym celem jest zidentyfikowanie możliwych trendów oraz szanse wzrostu w tej dziedzinie.

„>>Polska na Talerzu<< jest swoistym barometrem nastrojów panujących wśród przedstawicieli HoReCa – mówi Magdalena Figurna, menadżer ds. PR i komunikacji wewnętrznej w MAKRO Polska. – Tegoroczna edycja została wzbogacona o komentarze i wywiady z ekspertami. Czytelnik znajdzie więc nie tylko informacje na temat aktualnej sytuacji w branży, ale także inspiracje i porady”.

Sytuacja na rynku restauracji wygląda trudno, ale mimo tego restauratorzy nadal pozostają optymistami. Większość ankietowanych (61%) odczuwa niskie ryzyko zamknięcia swojego lokalu, jednakże 11% z nich ma obawy w tej kwestii. Aktualnie, najpoważniejszymi wyzwaniami są wzrost cen za gaz i prąd oraz mniejsze wydatki ze strony konsumentów.

Z badań wynika, że restauratorzy wciąż mają nadzieję na poprawę sytuacji. Więcej niż połowa respondentów (61%) nie obawia się bankructwa, jednakże 11% z nich wciąż ma wątpliwości w tej kwestii. Do najbardziej palących problemów należy zaliczyć wzrastające ceny mediów oraz mniejsze wydatki ze strony konsumentów.

„Zmiana zachowań klientów jest widoczna także w liczbie paragonów. Wśród gości bez wątpienia wzrasta zainteresowanie produktami convenience bądź on the go, dostępnymi w sklepach spożywczych”.

Paweł Koperek, menadżer ds. klientów HoReCa w MAKRO Polska, wskazuje, że restauratorzy napotykają trudności w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Wyniki badań wskazują, że wzrost kosztów płacy minimalnej jest głównym czynnikiem wpływającym na jakość zespołu i jego wydajność. Blisko 80% respondentów twierdzi, że zespół ma zbyt niski poziom kompetencji, z kolei 77% mówi o braku personelu.

Aby sprostać wyzwaniom związanym z zarządzaniem zasobami ludzkimi, restauratorzy muszą podjąć konkretne działania, aby zwiększyć kompetencje aktualnego personelu i zatrudnić wykwalifikowanych pracowników. Ponadto, konieczne jest zapewnienie odpowiednich narzędzi, takich jak wsparcie technologiczne, które ułatwią zarządzanie zespołem.

„Rozwój pracownika jest kluczowy w tej branży. Znalezienie specjalisty stanowi znaczne wyzwanie, dlatego tak ważne jest zapewnienie dostępu do szkoleń” – dodaje.

Jakub Kowalczyk, szef kuchni Akademii Inspiracji MAKRO w Krakowie, odniósł się do aktualnego trendu w branży gastronomicznej. Według niego, restauratorzy przede wszystkim skupiają się na daniach sezonowych, lokalnych i regionalnych produktach oraz zapewnieniu możliwości dostawy. Ponadto, blisko połowa z nich planuje wdrażać innowacje z zakresu zrównoważonego rozwoju i ograniczenia zużycia prądu, wody i marnowania żywności. Digitalizacja również odgrywa ważną rolę – prawie 90% restauratorów korzysta z mediów społecznościowych, a 16% oferuje kody QR na menu i umożliwia rezerwacje stolików online.

Kucharze i restauratorzy coraz częściej wprowadzają innowacje, aby zaspokoić rosnące potrzeby swoich klientów. Wśród nich wymienia się dania sezonowe, regionalne i lokalne produkty, a także usługi dostawy. Ponadto, restauratorzy często starają się wdrożyć innowacyjne rozwiązania z zakresu zrównoważonego rozwoju, takie jak ograniczenie zużycia prądu, wody i marnowania żywności. Digitalizacja również odegrała ważną rolę – wiele restauracji prowadzi swoje profile w mediach społecznościowych i oferuje kody QR do rezerwacji stolików.

Badanie „Polska na Talerzu 2023″ zostało przeprowadzone przez firmę Kantar w okresie 15.03 – 11.04.2023, zlecone przez MAKRO Polska. Grupa osób, które wzięły w nim udział, składała się z pracowników restauracji, firm cateringowych, barów, pubów, kawiarni, punktów fast food i street food. Badanie polegało na przeprowadzeniu telefonicznych wywiadów.


Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM