Budowa optymalnego łańcucha dostaw dla polskiego samochodu elektrycznego Izera stanowi jedno z kluczowych wyzwań. Znacznym udziałem w łańcuchu dostaw będą lokalni dostawcy, ponieważ motoryzacja stanowi jeden z fundamentów polskiego przemysłu. Fabryka w Jaworznie jest szansą dla polskich dostawców, aby wejść do globalnego łańcucha dostaw Geely, w tym także do produkcji komponentów nadwozia i platform.
Firma ElectroMobility Poland, właściciel marki Izera, podpisała porozumienie z potentatem globalnego rynku motoryzacyjnego – Geely w celu stworzenia polskiej marki samochodów elektrycznych. Partnerstwo obejmuje dostęp do nowoczesnej platformy technologicznej SEA, którą Izera będzie wykorzystywać do dalszych rozwoju i dostosowania do własnych potrzeb.
„Platforma to serce samochodu: jednostka napędowa i całe podwozie, ale także bateria, która jest kluczowym elementem auta elektrycznego” – mówi Beata Białoń-Dudek, dyrektor ds. zakupów i łańcucha dostaw w ElectroMobility Poland. Drugim elementem samochodu jest tzw. top hat, czyli nadwozie. „To są te elementy, które zostały specyficznie wystylizowane dla naszej Izery, po kształcie których będzie ona rozpoznawana na rynku” – dodaje Beata Białoń-Dudek.
Platforma technologiczna SEA Geely jest kluczowym elementem w budowie polskiej marki samochodów elektrycznych Izera. Firma ElectroMobility Poland kupiła licencję na korzystanie z tej technologii, wykorzystując ją do dostosowania do potrzeb Izery. Samochód składa się z ok. 1700 podzespołów, z czego ok. 750 będzie produkowanych lokalnie. Zauważalny jest wpływ Geely na rozwój polskiej motoryzacji, ponieważ polscy dostawcy będą mieć szansę wejścia na listę dostawców tego chińskiego potentata. Będzie to możliwe dzięki możliwości skrócenia łańcuchów dostaw, umożliwiających produkcję części w pobliżu rynku zbytu.
„Całość samochodu składa się z ok. 1700 systemów i podzespołów. Według naszej analizy, opartej o rachunek ekonomiczny, aspekty techniczno-technologiczne, bezpieczeństwo projektowe, ale też aspekty dopasowania biznesowego naszych dostawców, możemy powiedzieć, że ok. 750 systemów i podzespołów dla naszej Izery będzie produkowanych lokalnie” – mówi Beata Białoń-Dudek.
„W obszarze 200 kilometrów od fabryki Izery w Jaworznie polski przemysł jest w stanie wyprodukować 80 proc. top hatu” – podkreśla przedstawicielka ElectroMobility Poland.
Potencjalni dostawcy będą mieli okazję współtworzyć specyfikację i zapytania ofertowe w zakresie budowy nadwozia. Dzięki współpracy EMP z Geely, polscy poddostawcy będą mieli szansę na rozwój i budowę relacji biznesowych. Oprócz nadwozia, podczas kolejnego etapu produkcji, lokalne firmy będą mogły tworzyć również platformy. Geely ma zaawansowaną procedurę angażowania dostawców do procesu rozwoju pojazdu, która pozwoli polskim poddostawcom na pełny udział w projekcie.
Dzięki współpracy z ElectroMobility Poland, dostawcy mają szansę zaprezentować Geely jako producenta swoich części i wejść do bazy dostawców jednego z największych producentów samochodów na świecie.
„Chińskie firmy wchodzą do Europy z nowymi pojazdami, sprzedając je na naszym rynku. Prędzej czy później będą produkować samochody w Europie. Oczywiste jest więc, że bardziej opłaca się im mieć krótkie, dobrze skomunikowane łańcuchy dostaw, które są blisko rynków zbytu. To będzie szansa dla polskich dostawców, aby zaistnieć w sprawdzony już sposób w portfolio dostawców Geely” – podkreśla Beata Białoń-Dudek.
Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl