Nauka i technologie

Kluczowe elementy e-państwa: ZUS według prof. Uścińskiej

Prof. Gertruda Uścińska podkreśliła podczas XXXII Forum Ekonomicznego w Karpaczu, że dzięki postępowi w zakresie usług cyfrowych ZUS stał się istotnym składnikiem e-państwa, ułatwiając Polakom dostęp do szerokiego zakresu usług.

Prof. Uścińska zwróciła uwagę na wysoki poziom wykorzystania usług cyfrowych ZUS przez obywateli, zarówno przedsiębiorców, jak i świadczeniobiorców, których liczba systematycznie wzrasta.

Od 2016 r. prezes ZUS wdraża Platformę Usług Elektronicznych (PUE), aby przekształcić Zakład w nowoczesną instytucję, wspierającą budowę e-państwa.

„E-zwolnienia to nie tylko rejestr tego, kto i kiedy choruje, ale też fantastyczna baza danych do diagnozowania skali zachorowań i kosztów, jakie ponosimy przez choroby” – tłumaczyła szefowa ZUS, dodając, że usługa okazała się niezwykle potrzebna podczas pandemii, kiedy to miesięcznie wydawano nawet 3 mln zwolnień lekarskich.

Kamieniem milowym tego systemu okazała się usługa elektronicznych zwolnień lekarskich, która została wprowadzona jeszcze przed wybuchem pandemii. Co więcej, w okresie pandemii Zakład dokonał istotnego zwrotu w kierunku cyfryzacji, przyjmując na siebie prawie 8,5 mln nowych spraw, które niegdyś realizowano w formie tradycyjnej, a obecnie głównie w formie cyfrowej.

Kolejnym krokiem w rozwoju tego systemu było wprowadzenie aplikacji mobilnej, która umożliwiła pacjentom i lekarzom wygodne składanie i weryfikowanie wniosków o zwolnienia lekarskie.

Ponadto Zakład udostępnił narzędzie analityczne, które umożliwia monitorowanie, ocenę i optymalizację procesów oraz usług, ułatwiając lekarzom szybkie i skuteczne przetwarzanie wniosków.

Dzięki swoim innowacyjnym rozwiązaniom Zakład opracował skuteczny system elektronicznych zwolnień lekarskich, który ułatwia pacjentom i lekarzom składanie i weryfikowanie wniosków o zwolnienia lekarskie. Zastosowanie aplikacji mobilnej oraz narzędzia analitycznego pozwoliło na maksymalizację skuteczności procesów związanych z zwolnieniami lekarskimi.

„Na podstawie wcześniej zmienionego prawa przejęliśmy od gmin realizację świadczenia 500+, ale już w sposób nowoczesny. W ten sposób budujemy urząd, który dziś jest faktycznie e-urzędem i przykładem tego, że mamy nowoczesne państwo, że wnioski o świadczenia rodzinne składamy przez kreatory wniosków, że jesteśmy czynni 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę” – mówiła prezes ZUS.

Prezes wyraziła uznanie dla pracowników ZUS i ich profesjonalizmu w wykonywaniu powierzonych im zadań.

Prezes podkreśliła, że ZUS stara się zapewnić klientom najwyższą jakość usług społecznych, poprzez wprowadzenie nowych technologii i ułatwienia procesów.

Prof. Uścińska wskazała, że ZUS wprowadził nowe rozwiązania w celu zminimalizowania stresu przedsiębiorców, związanego z rejestrowaniem i wyrejestrowaniem się z PUE.

Prezes wyraziła swoje uznanie dla pracowników ZUS, którzy z wielkim zaangażowaniem i profesjonalizmem wykonują powierzone im zadania.

Prezes zaznaczyła, że ZUS wykorzystuje innowacje i technologie w celu zapewnienia klientom szybkiego i bezproblemowego dostępu do usług społecznych.

Prof. Uścińska wskazała, że ZUS wprowadził uproszczone procedury rejestracji i wyrejestrowania się z PUE, aby zmniejszyć poziom stresu przedsiębiorców.

Prezes wyraziła szacunek dla pracowników ZUS, którzy z wyjątkową skrupulatnością i odpowiedzialnością wykonują przydzielone im zadania.

Prezes podkreśliła, że ZUS stara się zapewnić klientom pełną funkcjonalność i jakość usług społecznych, poprzez wdrożenie najnowocześniejszych technologii i ułatwienia procesów.

Prof. Uścińska zaznaczyła, że ZUS wprowadziło nowe rozwiązania, które umożliwiają przedsiębiorcom rejestrowanie i wyrejestrowanie się z PUE bez konieczności odwiedzania stacjonarnego urzędu.

Prezes wyraziła podziw dla pracowników ZUS, którzy nieustannie stawiają sobie wysokie wymagania w realizacji powierzonych im obowiązków.

„Dokonaliśmy też reformy, jeśli chodzi o sposób opłacania składek, co pozwala także lepiej zarządzać firmą” – zaznaczyła Uścińska.

„Usługi dostarczane przez ZUS są z jednej strony wysokiej jakości, a z drugiej są realizowane relatywnie tanio” – zaznaczył.

„Większość krajów Unii ma w tym obszarze jeszcze wiele do zrobienia” – dodał.

Prof. Łukasz Hardt podkreślił, że rewolucja technologiczna, jaka dokonała się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, ma również aspekt czysto ekonomiczny. Przypomniał, że możliwość składania elektronicznych wniosków o świadczenia nie jest standardem w wielu krajach Unii Europejskiej.

XXXII Forum Ekonomiczne w Karpaczu to największe konferencja gospodarczo-polityczna w Europie Środkowej i Wschodniej, zgromadzająca przedstawicieli najważniejszych instytucji z całego świata. W tym roku hasło przewodnie „Nowe Wartości Starego Kontynentu – Europa u progu zmian” przyciągnęło ponad 5 tysięcy uczestników z Europy, Azji, USA i Afryki.

Prof. Hardt podkreślił, że wdrożenia technologiczne w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych mają nie tylko znaczenie społeczne, ale również ekonomiczne. Wskazał, że w wielu krajach UE procedura złożenia wniosków o świadczenia nie odbywa się w formie elektronicznej.

XXXII Forum Ekonomiczne w Karpaczu to wyjątkowe wydarzenie, w którym łączą się osoby o decydującym wpływie na losy Polski, Europy i Świata. Tegoroczna edycja, zatytułowana „Nowe Wartości Starego Kontynentu – Europa u progu zmian”, zgromadziła 5 tysięcy gości z całego świata.

Prof. Łukasz Hardt zauważył, że technologia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych przyniosła korzyści zarówno społeczne, jak i ekonomiczne. Zaznaczył, że w niektórych krajach UE składanie wniosków o świadczenia nie odbywa się w formie elektronicznej.

XXXII Forum Ekonomiczne w Karpaczu to spotkanie, w którym zgromadzeni są ludzie mający znaczący wpływ na przyszłość Polski, Europy i Świata. W tym roku hasło przewodnie to „Nowe Wartości Starego Kontynentu – Europa u progu zmian”. Udział w wydarzeniu wzięło 5 tysięcy gości z Europy, USA, Azji i Afryki.

Prof. Łukasz Hardt zauważył, że technologia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych ma znaczenie zarówno społeczne, jak i ekonomiczne. Przypomniał, że w niektórych krajach Unii Europejskiej nie jest dostępna procedura składania wniosków o świadczenia w formie elektronicznej.


Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM