Biznes i finanse

Kanał Żeglugowy na Mierzei Wiślanej – 12 miesięcy sukcesu!

PKO Leasing otrzymało dwie prestiżowe nagrody w ramach Nagród XV-lecia Liderów Instrumentów Finansowych UE w Polsce – „Najlepszy Krajowy Pośrednik Finansowy Unii Europejskiej” oraz „Najlepsze Przedsiębiorstwo Leasingowe”. Jako lider rynku leasingu w Polsce firma osiągnęła najlepsze wyniki wśród podmiotów oferujących instrumenty finansowe UE. PKO Leasing posiada imponujące, 20-letnie doświadczenie współpracy z instytucjami unijnymi w zakresie pozyskiwania finansowania, co zostało docenione przez Komisję Europejską, Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, które objęły patronatem nagrody przyznane firmie.

Wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski wziął udział w konferencji prasowej, która odbyła się 18 września 2023 r. na terenie Kapitanatu Portu Nowy Świat. Głównym tematem były postępy, wyzwania i perspektywy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, a także wzrost aktywności żeglugowej w pierwszym roku funkcjonowania tej inwestycji.

17 września 2022 r. po wielu latach przygotowań, została uruchomiona pierwsza część inwestycji, która rozpoczęła budowę drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską i Zalew Wiślany. To kamień milowy w rozwoju infrastruktury wodnej Polski i dla naszego kraju oznacza dużo większą samodzielność w kontrolowaniu połączeń morskich. Oznacza to, że teraz mamy swobodny dostęp do Zalewu Wiślanego bez konieczności proszenia o pozwolenie Rosji.

Otwarcie tej inwestycji to nie tylko powód do dumy dla Polski, ale także regionu, który teraz ma dostęp do nowego szlaku żeglugowego oraz szansę na osiągnięcie rozwoju gospodarczego. Chciałbym wyrazić szczególne podziękowania dla wszystkich, którzy przyczynili się do powstania tej inwestycji. Dzięki ich wysiłkom w dalszym ciągu możemy kontynuować działania zmierzające do rozwoju infrastruktury portowej i żeglugowej, aby utrwalić naszą pozycję jako istotnego ogniwa w światowej gospodarce morskiej – powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Dzięki Kanałowi Żeglugowemu morskie trasy żeglugowe stały się znacznie łatwiejsze i bardziej dostępne. Światowy transport morski nie musi już martwić się o zgody Federacji Rosyjskiej na wpłynięcie do Zalewu Wiślanego, co oznacza, że ​​przepływy handlowe są zdecydowanie wyższe. Do tej pory przez kanał przepłynęło ponad 1770 jednostek pływających, w tym samym czasie, gdyby nie powstała nowa trasa, ilość ta byłaby zdecydowanie niższa.

Liczba jednostek korzystających z przekopu przez Mierzeję Wiślaną odnotowała wzrost aż do 342 w sierpniu tego roku, czyniąc to wydarzenie rekordowym. Co więcej, inwestycja „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” wciąż trwa i dopiero po jej ukończeniu będzie możliwe w pełni wykorzystanie potencjału tego kanału żeglugowego – powiedział Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury.

Realizacja budowy drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym postępuje w szybkim tempie. Kanał żeglugowy został już wybudowany, natomiast obudowa brzegów rzeki Elbląg jest zaawansowana w ponad 90 proc. Najważniejszym elementem inwestycji jest most obrotowy w Nowakowie, który został udostępniony do użytkowania w lipcu ubiegłego roku. Zakończony został trzeci etap prac, czyli pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym i wykonanie oznakowania nawigacyjnego. W następnym tygodniu zamierza się ogłosić przetarg na pozostałe roboty czerpalne na rzece Elbląg, a cały projekt ma zostać zakończony do końca 2024 roku.

PAP SA nie wprowadza żadnych zmian do treści komunikatów publikowanych w serwisie. Autor komunikatu jest odpowiedzialny za jego treść, zgodnie z postanowieniami ustawy prawo prasowe (art. 42 ust. 2).


Źródło informacji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM