Polityka i społeczeństwo

Zeroemisyjne transporty w KNM 2023: Nowe wyzwania dla polityków krajowych

Organizatorzy Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi przygotowali wyjątkowe wydarzenie, podczas którego eksperci wyjaśnili, jak celowe inicjatywy takie jak Fit for 55, AFIR, Net Zero i IRA wpłyną na rozwój nowej mobilności w Polsce, Europie i na całym świecie. Dyskutowano o tym, w jaki sposób ambitne cele dotyczące ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w transporcie mogą wspierać zmiany w zakresie nowej mobilności.

Kongres Nowej Mobilności oferuje swoim uczestnikom ostatni dzień, w którym dyskutowane są konkretne zmiany w polskiej legislacji, aby umożliwić wdrożenie unijnych regulacji dotyczących transportu zeroemisyjnego. Ten dzień jest wyjątkowy, ponieważ stanowi okazję do wymiany poglądów na temat międzynarodowych mechanizmów wsparcia i wdrażania polityki transportowej.

„W ramach ścieżki Global Mobility Forum wysłuchaliśmy wielu konkretnych, merytorycznych debat obejmujących m.in. prezentacje zapisów ustaw, które będziemy proponować w najbliższym czasie do wdrożenia. Dowiedzieliśmy się, w jakich obszarach odniesiono sukcesy na europejskich rynkach, ale też jakie zostały popełnione błędy” – mówił Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), organizator kongresu.

Biała Księga Nowej Mobilności przygotowywana corocznie przez PSPA stanowi zestaw projektów legislacyjnych, które mają na celu uporządkowanie i zdefiniowanie polskiego prawa dotyczącego mobilności. W tym roku wprowadzono do niej szereg nowych regulacji dotyczących zarówno samej mobilności, jak i rynku rowerowego. To ważny krok w kierunku osiągnięcia przyjaznych dla środowiska form mobilności.

„W Białej Księdze opisujemy także wyzwania i proponujemy jak tym wyzwaniom skutecznie odpowiadać. Jeśli mamy do realizacji cele, które są już jasno określone i zdefiniowane w unijnym rozporządzeniu AFIR to musimy mieć narzędzia, które pozwolą nam na odpowiednią realizację inwestycji” – podkreślił Maciej Mazur.

Unia Europejska zdecydowała o wprowadzeniu zaostrzonych norm emisji CO2 do 2030 r. w odniesieniu do samochodów osobowych i dostawczych. W porównaniu do 2021 r. wymagana redukcja emisji wynosi 55 proc. dla nowych samochodów osobowych i 50 proc. dla dostawczych, a do 2035 r. redukcja ta ma wynosić 100 proc. dla obu kategorii.

W lutym 2023 r. Komisja Europejska opublikowała propozycje dalszych redukcji emisji pojazdów ciężarowych (HDV) do 45 proc. w 2030 r., 65 proc. w 2035 r. oraz 90 proc. w 2040 r. w porównaniu z poziomem w 2019 r.

Dyrektywa AFIR, która weszła w życie w 2023 roku, jest częścią unijnego planu Fit for 55, który ma na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 roku w porównaniu do poziomu z 1990 roku. Plan zakłada szybszy rozwój stacji ładowania pojazdów elektrycznych na szlakach transportu krajowego i międzynarodowego, a także wprowadzenie uproszczonych procedur ładowania i tankowania paliw alternatywnych, a wszystko po to, by zredukować emisje w sektorze transportu morskiego.

AFIR określa minimalne obowiązkowe cele krajowe: aby do 2026 r. wszystkie główne drogi UE zostały wyposażone w stacje ładowania samochodów elektrycznych co 60 km, a do 2028 r. w stacje tankowania wodoru co 100 km. Oznacza to, że w ciągu zaledwie trzech lat liczba stacji ładowania powinna zostać zwiększona do ponad 800 tys. Do 2024 r. państwa członkowskie Unii muszą przedstawić plan, jak te cele osiągnąć.

„Zielona transformacja w transporcie ma znaczenie dla rozwoju gospodarki i wzrostu ekonomicznego, a korzystne otoczenie regulacyjne w Europie wpływa na globalny wzrost rynku pojazdów elektrycznych” – uważa dr Elizabeth Connelly, analityk ds. technologii energetycznych i transportu Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA).

Aby skutecznie wdrożyć zrównoważone rozwiązania dla pojazdów elektrycznych, ekspertka zaleciła krajowym rządom, aby zapewnili wsparcie dla samochodów napędzanych energią elektryczną, uruchomili rynek zeroemisyjnych samochodów ciężarowych oraz promowali wdrażanie transportu bezemisyjnego w mniej rozwiniętych gospodarkach. Ponadto, sugerowano, że powinny one zainwestować w infrastrukturę pojazdów elektrycznych, a także w inteligentne sieci przesyłowe, aby zapewnić bezpieczne i niezawodne łańcuchy dostaw dla całej branży.

Rządy na całym świecie wprowadzają różne mechanizmy wsparcia dla pojazdów elektrycznych, aby przyspieszyć ich wprowadzenie na rynek. Wprowadzone przez rząd regulacje obejmują zachęty do zakupu pojazdów elektrycznych oraz inwestycje w infrastrukturę ładowania.

W ostatnich latach wzrosła poprawa techniczna pojazdów elektrycznych, aby sprostać wymaganiom wydajności i zasięgu. Przełom w tym zakresie przyniosła wprowadzona w 2021 r. technologia ogniw paliwowych, która zapewnia wyraźną poprawę zasięgu i wydajności pojazdów.

Rządy na całym świecie wprowadzają inwestycje w infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych oraz programy pomocy finansowej, aby zachęcić konsumentów do zakupu pojazdów elektrycznych. Takie mechanizmy wsparcia obejmują bezpłatne infrastruktury do ładowania oraz systemy ulg podatkowych, aby pomóc konsumentom w zakupie pojazdów zeroemisyjnych.

Producenci pojazdów elektrycznych stawiają na innowacje, aby spełnić oczekiwania konsumentów. Technologia ogniw paliwowych, wprowadzona w 2021 r., zapewnia znaczącą poprawę zasięgu i wydajności pojazdów, a także innowacje w dziedzinie baterii i łańcuchów dostaw surowców.

Ustawa wywołała wyjątkową reakcję wśród globalnych firm z branży elektromobilności. Od sierpnia 2022 r. do marca 2023 r. najwięksi producenci pojazdów elektrycznych i baterii zainwestowali w USA aż 52 mld dolarów – 50 proc. z tej sumy przeznaczone zostało na produkcję baterii, a 20 proc. na składniki akumulatorów i tworzenie pojazdów elektrycznych.

W marcu 2023 r. Unia Europejska ogłosiła Net Zero Industry Act, którego celem jest zapewnienie, by do 2030 r. krajowi producenci dostarczyli UE zapotrzebowanie minimalnie wynoszące 550 GWh, czyli prawie 90 proc. rocznego wymagania.

Aby skutecznie zarządzać „tsunamem regulacji”, eksperci uważają, że konieczne jest podejście systemowe, w tym rozwój skalowanej produkcji poprzez budowę nowych zakładów oraz zapewnienie wykwalifikowanej siły roboczej.

„W sektorze produkcji baterii potrzeba w EU ok. 800 tys. pracowników – zarówno kadry zarządzającej, inżynierów, jak i wykwalifikowanych robotników. Mamy pilną potrzebę znalezienia i wykształcenia specjalistów, nie tylko w łańcuchu wartości bateryjnych, ale też w branży zielonych energii. Dlatego powołaliśmy Instytut Energii Odnawialnych, w którym zapewniamy narzędzia dla przyszłych pracowników” – wskazała Oana Pena, dyrektor Instytutu Umiejętności INNOEnergy.

Aby skutecznie przeprowadzić zieloną rewolucję w transporcie, potrzebne są działania edukacyjne. Promowanie sportów motorowych w wersji elektrycznej stanowi doskonały sposób na zachęcenie szerokich rzesz ludzi do nowej mobilności. Zalety elektryfikacji motosportu są coraz częściej wymieniane przez czołowych polskich sportowców.

Komunikacja jest kluczowym elementem w osiągnięciu sukcesu zielonej rewolucji w transporcie. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na zachęcenie ludzi do nowej mobilności jest promowanie sportów motorowych w wersji elektrycznej. Zalety elektryfikacji motosportu doceniają coraz większe grono polskich sportowców.

„Sporty motorowe zawsze były przestrzenią do testowania nowych technologii i wypracowania rozwiązań stosowanych potem w cywilnym transporcie. Zawody e-sportowe staną się widowiskiem dla całej rodziny, nawet dla małych dzieci – bo przy znacznie niższym poziomie hałasu atrakcją pozostanie dynamiczna, agresywna jazda” – podkreśliła Gosia Rdest, zawodniczka W Series (kobiecej serii wyścigowej towarzyszącej Formule 1) i prestiżowej Alpine Elf Europa Cup.

Kongres Nowej Mobilności organizowany w dniach 26-28 września w Łodzi stanowił platformę do wymiany wiedzy i innowacyjnych pomysłów dotyczących e-mobility. Uczestnicy mieli okazję obejrzeć liczne premiery samochodów elektrycznych, a także zapoznać się z rozwiązaniami z całego łańcucha sektora e-mobility prezentowanymi podczas towarzyszących konferencji targów.


Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM