Biznes i finanse

Kolej na Zachodzie Polski – Odnowione Połączenia Kolejowe Tworzą Przyszłość

Polskie Linie Lotnicze LOT poinformowały o kompleksowym wyposażeniu swoich szerokokadłubowych samolotów typu Boeing 787-8 Dreamliner. Przeprowadzony retrofit obejmie nowe wnętrze kabiny, wymianę foteli we wszystkich klasach, nowy system rozrywki pokładowej oraz łączność internetową na pokładach. Prace nad innowacjami realizowane są we współpracy z markami RECARO Aircraft Seating, Safran Passenger Innovations, Viasat oraz Tangerine. Dodatkowo, polską nutę w nowej kabinie Dreamlinerów nada fotele LOT Economy Class, które będą produkowane w fabryce RECARO Aircraft Seating w Świebodzinie.

Ministerstwo Infrastruktury potwierdza podpisanie umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego na remont linii kolejowej między Skwierzyną a Międzychodem 6 października 2023 r. Realizacja tego projektu będzie sfinansowana z rządowego Programu Kolej Plus, którego celem jest uzupełnianie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. W ramach tego samego programu pozytywnie zakończono również podpisywanie umowy na rewitalizację linii kolejowej Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec, co ma na celu umożliwienie lepszego dostępu do kolei w północnej Wielkopolsce.

Podpisanie umowy przez PKP PLK SA i samorząd województwa lubuskiego oznacza nowe połączenia kolejowe w tej części Polski.

Inwestycja, obejmująca odcinek między Skwierzyną a Międzychodem, będzie kosztować ok. 300 mln zł. Przygotowanie dokumentacji i realizacja robót budowlanych pozwolą na stworzenie nowych połączeń kolejowych dla mieszkańców województwa lubuskiego.

Podpisywanie umowy przez PLK oznacza, że wszyscy wnioskodawcy 35 projektów, którzy spełnili kryteria naboru oraz zostali zakwalifikowani do dofinansowania programu Kolej Plus, mają szansę otrzymać wsparcie finansowe.

Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, wyraził swoją radość z faktu, że program Kolej Plus umożliwił walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Przebudowa linii kolejowej między Skwierzyną a Międzychodem da mieszkańcom wschodniej części województwa lubuskiego wygodne połączenia m.in. w stronę Gorzowa Wielkopolskiego, dzięki czemu region może się rozwijać.

Rewitalizacja ciągu kolejowego Międzychód – Szamotuły, jak i przywrócenie połączeń między Międzychodem a Skwierzyną, to kolejne nowatorskie inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych SA, które umożliwią mieszkańcom województwa lubuskiego szybkie i bezpieczne podróżowanie koleją. Dzięki tym działaniom powstanie alternatywna trasa łącząca Gorzów Wielkopolski z Poznaniem, zapewniająca komfortowe połączenia regionalne, jak i międzywojewódzkie – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Inwestycja zapewni lepszy dostęp do kolei

Zmodernizowany odcinek Skwierzyna – Międzychód pozwoli na zwiększenie prędkości do 120 km/h. Pozwoli to na skrócenie czasu przejazdu między Międzychodem a Gorzowem Wielkopolskim do 65 min. Dodatkowo dojdzie do budowy ok. 6-km linii Gorzów Wielkopolski Wieprzyce – Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna (w śladzie linii kolejowej nr 415).

Kursujący pomiędzy Międzychodem a Skwierzyną pociągi będą miały dostęp do nowoczesnych, przystosowanych do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się peronów. Prace obejmą stacje i przystanki w Wierzbnie, Rokitnie, Goraju, Przytocznej, Chełmsku, Trzebiszewie, Brzozowcu Gorzowskim, Deszcznie, Karninie, Zielencu, Zamościu i Wieprzycach. Nowo wybudowane przystanki w Gorzowie Wielkopolskim: Gorzów Wielkopolski Zakanale, Gorzów Wielkopolski Zachód i Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna, zwiększą dostęp do kolei. Wszystkie perony zostaną wyposażone w wiaty, ławki oraz czytelne informacje, a na antypoślizgowej nawierzchni będą przygotowane ścieżki naprowadzające, ułatwiające osobom niewidomym poruszanie się.

Program Kolej Plus w województwie lubuskim zakłada rewitalizację linii między Lubskiem a Bieniowem (linia kolejowa nr 275 Wrocław Muchobór – Gubinek), a także remont linii kolejowej nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód. Prace na ok. 18 km odcinku wraz z budową mijanki w Letnicy na linii kolejowej nr 370 będą miały szacunkową wartość 66 mln zł, a ich zakończenie przewidziane jest na 2028 r. Natomiast zakończenie wszystkich prac w ramach projektu „Remont linii kolejowej nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód” planuje się na rok 2029.

Rozpoczęcie prac nad rewitalizacją trasy kolejowej Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec przyniesie mieszkańcom Czarnkowa w Wielkopolsce wygodny dostęp do kolei. PKP PLK podpisało umowę o wartości 13,5 mln zł na opracowanie projektu realizacji w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Inwestycja powinna zostać zakończona do 2029 roku.

Kolej Plus to projekt, który ma doprowadzić do powrotu połączenia kolejowego do Czarnkowa. Inwestycja pomoże mieszkańcom Czarnkowa i okolic w kwestii transportu. PKP PLK podpisało umowę o wartości 13,5 mln zł na opracowanie projektu i planuje jego zakończenie w 2029 roku.

Nasza współpraca pozwoli wdrożyć opracowany projekt dla linii kolejowych nr 390 i 236 oraz zwiększyć dostęp do kolei w północnej Wielkopolsce. Efektem tej współpracy będzie możliwość łatwiejszego dojazdu koleją do Poznania dla mieszkańców Czarnkowa, Rogoźna oraz Wągrowca.

Program Kolej Plus realizowany przez rząd prowadzi do zmniejszenia wykluczenia komunikacyjnego, poprzez zwiększenie dostępności komunikacji publicznej w całym kraju. Miasto Czarnków w szczególności odczuje korzyści z tego programu, ponieważ od lat czekają na powrót pociągów. Rewitalizacja trasy kolejowej oznacza, że mieszkańcy Czarnkowa będą mieli łatwy dostęp do Wągrowca, Rogoźna i Poznania – powiedział wiceminister Andrzej Bittel.

Ireneusz Merchel potwierdził, że podpisanie umowy na opracowanie dokumentacji dla rewitalizacji linii w ciągu Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec to ważny krok w kierunku przywracania połączeń kolejowych w północnej części Wielkopolski. Projekt ma szansę na wskazanie optymalnych rozwiązań, umożliwiających mieszkańcom dostęp do najdogodniejszych połączeń kolejowych w kierunku stolicy regionu.

Odcinek trasy Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec będzie dostosowany do przewozu pasażerów, co zapewni szybszy i bardziej komfortowy przejazd. Przebudowany ok. 64 km odcinek będzie miał nowe tory i urządzenia sterowania ruchem. Dodatkowo powstanie łącznica, zapewniająca bezproblemowe ominięcie stacji Bzowo Goraj oraz możliwość prędkości do 120 km/h. Połączenie z modernizowaną linią Poznań – Piła umożliwi podróż z Czarnkowa do stolicy regionu w ok. 1:40 h.

Regionalny dostęp do kolei zostanie zwiększony przez odbudowę odpowiednio przygotowanych peronów w Czarnkowie (Czarnków i Czarnków Zachodni), Goraju, Lubaszu, Jędrzejewie, Połajewie, Ryczywole, Runowie i Wągrowcu (Zachód). Co więcej, stacja Rogoźno Wielkopolskie będzie także wzięta pod uwagę w tej inwestycji. W przyszłości planowana jest także budowa kolejnych przystanków: Pianówka, Lubasz Zachód, Prusinowo, Ciążyń, Skrzetusz, Wiardunki, Kaziopole, Potuły, Runowskie i Wiatrowiec, aby zapewnić jeszcze szerszy dostęp do kolei dla mieszkańców regionu.

Kolej Plus oferuje szybkie i wygodne połączenia pasażerskie w 11 województwach Polski. Program Kolej Plus obejmuje 35 projektów zgłoszonych przez samorządy, zapewniając lepszy dostęp do transportu kolejowego dla ok. 1,5 mln mieszkańców miast, które nie miały dotąd możliwości korzystania z pasażerskich połączeń kolejowych lub wymagały one modernizacji.

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2029 r. Jego realizacja ma na celu poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Przyjęty przez Radę Ministrów i przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury Program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld zł środki jednostek samorządu terytorialnego. Program obejmuje:

• 12 projektów dot. rewitalizacji linii na łączną długość ok. 372 km;

• 13 projektów dot. odbudowy lub rozbudowy linii na łączną długość ok. 484 km;

• 7 projektów dot. budowy nowych linii na łączną długość ok. 189 km;

• 3 projekty dokumentacyjne dotyczące ok. 183 km linii kolejowych.

Aby zrealizować Program Kolej Plus, podmioty zgłaszające muszą zapewnić współfinansowanie w wysokości co najmniej 15 proc. kosztów kwalifikowalnych oraz współfinansowanie kosztów niekwalifikowalnych (gdy dotyczy). Ponadto, w przypadku połączeń kolejowych, organizator przewozów musi przedłożyć deklarację w której zadeklaruje utrzymanie co najmniej 4 par pociągów przez co najmniej 5 lat. Ostatecznie, wnioskodawca i PKP PLK SA muszą podpisać umowę na realizację inwestycji.

Realizacja Programu Kolej Plus pozwoli na eliminowanie wykluczenia komunikacyjnego, zapewniając lepszy dostęp do jednego z najbardziej ekologicznych środków transportu zbiorowego – kolei.

W Wielkopolsce program obejmuje rewitalizację czterech linii oraz budowę nowej trasy kolejowej. To Międzychód – Szamotuły, Śrem – Czempiń, Gostyń – Kąkolewo, Czarnków – Wągrowiec i Konin – Turek, o łącznej długości ponad 200 km. Szacunkowa wartość wszystkich inwestycji w regionie wynosi ok. 2,2 mld zł.

PAP SA zapewnia, że komunikaty publikowane w serwisie nie są w żaden sposób zmieniane przez PAP SA w stosunku do pierwotnej treści dostarczonej przez nadawcę. Za treść komunikatu odpowiada nadawca, zgodnie z postanowieniami ustawy o prawie prasowym.


Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM