Biznes i finanse

Polska w Zielonej Kartie: 65 lat sukcesu na rynku ubezpieczeń

Polski rynek ubezpieczeń może pochwalić się 65-letnią tradycją wdrażania Systemu Zielonej Karty. Jego wdrożenie daje polskim kierowcom możliwość poruszania się po drogach innych państw systemu, bez potrzeby zakupu dodatkowych lokalnych polis OC. Ponadto, w przypadku wypadków podróżującym po drogach innych krajów, bez trudu otrzymają odszkodowanie z tytułu szkód spowodowanych przez kierowców pojazdów zarejestrowanych poza granicami Polski.

System Zielonej Karty narodził się w 1953 r. zgodnie z rekomendacją ONZ z 1949 r., która umożliwiała podpisanie umów obejmujących Zieloną Kartę jako dowód ubezpieczenia OC zgodnego z prawem kraju wjazdowego. Umowy te uzyskały akceptację rządów państw członkowskich. System gwarantuje odszkodowania dla osób poszkodowanych w wypadkach spowodowanych przez pojazdy zarejestrowane poza granicami. Jest to również znaczące ułatwienie dla tych, którzy przemierzają kraje członkowskie, eliminując konieczność zakupu komunikacyjnego OC na granicy każdego odwiedzanego kraju.

„Do Systemu Zielonej Karty należą prawie wszystkie europejskie rynki ubezpieczeniowe oraz kilka rynków azjatyckich i basenu Morza Śródziemnego. Warunkiem członkostwa jest istnienie w danym państwie obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego OC oraz ustanowienie Biura Narodowego” – wyjaśnia Mariusz Wichtowski, prezes Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

System skupia 46 biur narodowych, dzięki którym pojazdy zarejestrowane w krajach sygnatariuszy, mają dostęp do zwolnienia z obowiązku posiadania Zielonej Karty, wystarczy tylko polisa OC. System składa się z 34 członków, w tym Polska Biura Ubezpieczeniowych Komunikacyjnych S.A. (PBUK).

„Przystąpienie Polski do Systemu Zielonej Karty, w czasach żelaznej kurtyny, pociągnęło za sobą akcesję innych krajów bloku wschodniego. Nasze drogi stały się wspólnym szlakiem handlowym i turystycznym. Odrębne systemy gospodarcze zbliżyły się do siebie. Dziś współtworzymy wspólną architekturę wzajemnych gwarancji na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń drogowych” – powiedziała Sandra Schwarz, prezydent Rady Biur Systemu Zielonej Karty.

Polska na samym początku przystąpiła do systemu w 1958 roku. Od tego momentu obowiązywał obowiązek posiadania ubezpieczenia komunikacyjnego OC. Wówczas to PZU stało się pierwszym przedstawicielem polskiego rynku w systemie. Po roku funkcję przejęła Warta, która pełniła ją aż do 1990 roku. W 1991 roku utworzono Polskie Biuro Zielonej Karty, a pięć lat później odrębną organizację – Polskie Biuro Ubezpieczeń Komunikacyjnych. Dopiero w 2004 roku zmieniono nazwę na Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Ubezpieczenie komunikacyjne należy do najważniejszych ubezpieczeń w Polsce. Jest konieczne dla właścicieli pojazdów, którzy muszą je posiadać, aby móc poruszać się po drogach publicznych. Ubezpieczenie to obejmuje szkody wyrządzone przez kierowcę, właściciela lub posiadacza pojazdu.

Ubezpieczenie komunikacyjne jest obowiązkowe dla wszystkich właścicieli pojazdów, które używane są na drogach publicznych. Ma ono na celu zabezpieczenie właściciela pojazdu i innych użytkowników drogi przed skutkami nieszczęśliwych wypadków. Co więcej, ubezpieczenie to pozwala na szybkie i sprawne naprawienie szkód wyrządzonych przez kierowcę, właściciela lub posiadacza pojazdu.

Ubezpieczenie komunikacyjne stanowi podstawową ochronę w ruchu drogowym. Dzięki niemu możliwe jest szybkie i skuteczne naprawienie szkód wyrządzonych w wyniku wypadku. Ubezpieczenie to obejmuje także odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu lub śmierć osoby poszkodowanej. Dlatego każdy posiadacz pojazdu musi mieć ważne ubezpieczenie komunikacyjne.

„W historii Biura okresem najtrudniejszym były lata 90. Rynek ubezpieczeniowy w Polsce intensywnie się rozwijał. Wydłużała się też lista zadań PBUK, ponieważ rosła liczba zdarzeń transgranicznych i pojawiały się upadłości zakładów ubezpieczeń, czego konsekwencje ponosiło także Biuro. Zdolność PBUK do utrzymania stabilności było i nadal jest fundamentem jego profesjonalizmu” – powiedział Jerzy Lenard, członek Rady Biura.

PBUK pełni dziś różne role. Przede wszystkim zajmuje się reprezentowaniem Polski w systemie. Ponadto zajmuje się rozpatrywaniem roszczeń związanych z uszkodzeniami pojazdów, które wystąpiły na terenie EOG, niezależnie od tego, czy wypadek miał miejsce w kraju zamieszkania poszkodowanego, czy też w innym państwie należącym do systemu.

„PBUK odgrywa kluczową rolę dla zmotoryzowanych poruszających się drogami Europy, a także dla poszkodowanych w wypadkach, do których dochodzi z ich udziałem. Zapewnia stabilność finansową naszego uczestnictwa w tym złożonym systemie. Dzięki PBUK możemy swobodnie poruszać się po wszystkich drogach naszego kontynentu bez barier i ograniczeń” – powiedziała Katarzyna Przewalska, dyrektor Departamentu Rynku Finansowego Ministerstwa Finansów.

PBUK jest centrum dostarczającym informacje. Gromadzi ono i udostępnia dane o krajowych i zagranicznych zakładach ubezpieczeń, które mają swoje oddziały w Polsce oraz wszystkich przedstawicielach odpowiedzialnych za roszczenia. Ponadto, w jego zakresie działalności znajduje się dostarczanie informacji dotyczących pokrycia ubezpieczeniowego sprawców wypadków i kolizji drogowych. PBUK określa również zasady i sposób dystrybucji ubezpieczeń granicznych, w tym zatwierdza ich wzory i ewidencjonuje je.


Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM