Zgodnie z propozycjami Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW), które zostały zaprezentowane podczas konferencji Offshore Wind Poland 2023, niezbędne jest przyspieszenie procedur dotyczących realizacji projektów morskich farm wiatrowych, przeprowadzenie rewizji planów oraz umożliwienie przyłączania magazynów energii, elektrolizerów lub paneli fotowoltaicznych do tych farm.
Polski rynek offshore posiada duży potencjał do wzmocnienia gospodarki kraju i tworzenia nowych miejsc pracy. Aby w pełni wykorzystać jego możliwości, konieczne jest silne wsparcie polityczne i regulacyjne. Aktywność morskiej energetyki wiatrowej może przynieść Polsce szereg korzyści, w tym wartość dodaną do gospodarki w wysokości 178 mld zł, dramatyczny spadek emisji CO2 oraz dochody przedsiębiorstw związanych z budową farm wiatrowych. Według szacunków, rozwój nowych technologii na morzu może przyczynić się do stworzenia ponad 100 tys. nowych miejsc pracy, co z kolei wpłynie na wzrost konkurencyjności gospodarki Pomorza. Nowy rząd powinien więc uczynić wsparcie morskiej energetyki wiatrowej swoim priorytetem.
Morska energetyka wiatrowa może okazać się kluczowym źródłem energii elektrycznej dla Polski, ponieważ pozwoliłaby ona na zaoszczędzenie ok. 67 mld zł, które nie będą wydawane na uprawnienia do emisji CO2. Ponadto, jeśli uda się wykorzystać cały potencjał Bałtyku, możliwe będzie zastąpienie nawet 57 proc. całkowitego zapotrzebowania na energię elektryczną w Polsce, co powinno stać się priorytetem dla obecnej władzy. Co rocznie, wykorzystanie morskiej energii wiatrowej pozwoliłoby również na oszczędności do 47 mln ton węgla kamiennego.
„Aby te ambitne cele zostały zrealizowane, należy zdynamizować wzrost mocy zainstalowanej w offshore poprzez większą przewidywalność i szybsze wydawanie pozwoleń” – przekonywał Janusz Gajowiecki, prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej.
Porozumienie Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW) z uczestnikami branży offshore wytyczyło kierunki działań, które mają wspomóc dynamiczny rozwój morskich farm wiatrowych na polskiej części Bałtyku. W ramach współpracy zidentyfikowano obszary, w których występują najistotniejsze potrzeby wdrażania projektów I fazy oraz wsparcie projektów II i III fazy.
PSEW wskazuje na konieczność przeglądu Planu Zagospodarowania Przestrzennego Polskich Obszarów Merskich (PZPPOM), aby wykorzystać jego możliwości wyznaczania nowych lokalizacji morskich farm wiatrowych. Szczegółowa analiza ograniczeń przestrzennych i środowiskowych, przeprowadzona w 2022 r., ocenia potencjał MEW na 33 GW z oczekiwaną roczną produkcją energii na poziomie 130 TWh. Aby wykorzystać pełny potencjał, konieczna jest odpowiednia zmiana polityki energetycznej i prawa, które umożliwi rozszerzenie planu o nowe obszary.
„Sektor offshore w Polsce rozwija się dynamiczne, dlatego PSEW proponuje dokonywanie rewizji planu co najmniej raz na 5 lat, zamiast – jak dotychczas – co 10 lat. Pozwoli to dostosować strategię energetyczną państwa do otoczenia makroekonomicznego, klimatycznego i technologicznego” – zauważył Janusz Gajowiecki.
Konieczne jest opracowanie nowych rozwiązań legislacyjnych dotyczących umiejscowienia infrastruktury przesyłowej w wodach morskich. Zgodnie z wydanymi nowymi PSZW oraz planowanymi działaniami offshore na Bałtyku, istnieje ryzyko kolizji lub ściskania linii podmorskich, które są niezbędnym elementem morskich farm wiatrowych lub wyprowadzania mocy z różnych morskich farm wiatrowych.
Należy przeprowadzić szczegółowe analizy konfliktów i zagrożeń, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom tego obszaru i zminimalizować wpływ inwestycji offshore na środowisko, a także określić stosowne procedury postępowania, które należy przestrzegać przy planowaniu i budowie infrastruktury morskiej.
Konieczne jest opracowanie odpowiednich przepisów prawnych, które odpowiedzą na nowe wyzwania wynikające z planowanych projektów offshore na Bałtyku. Przepisy te powinny określać procedury postępowania, mające na celu minimalizację konfliktów, zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom tego obszaru oraz ograniczenie wpływu inwestycji offshore na środowisko.
PSEW dostrzega również konieczność wprowadzenia większej elastyczności w procesie realizacji projektów morskich farm wiatrowych, w tym umożliwienie przesunięcia lokalizacji turbiny (do 50 m) bez konieczności aktualizacji zgód i pozwoleń, dokonanie prac przygotowawczych do budowy morskich farm wiatrowych przed uzyskaniem pozwolenia na budowę, czy ograniczenie możliwości nałożenia dodatkowych obowiązków niezgodnych z przepisami prawnymi w procesie wydawania opinii o PSZW.
Konferencja Offshore Wind Poland zgromadziła ekspertów, aby omówić możliwość sprzedaży energii z farm na morzu jeszcze przed zakończeniem ich budowy. PSEW zachęca wytwórców do wystąpienia o koncesję w celu zminimalizowania ryzyk inwestycyjnych, aby móc sprzedawać energię w okresie rozruchu technologicznego.
Aby w pełni wykorzystać możliwości morskich elektrowni wiatrowych i technologii wodorowych, potrzebne są zmiany w obecnych regulacjach. Konieczne jest umożliwienie przyłączania magazynów energii, elektrolizerów lub paneli fotowoltaicznych do farm wiatrowych zgodnie z wytycznymi wsparcia. Dzięki temu możliwe będzie wykorzystanie wszystkich dostępnych technologii do stworzenia sieci morskiej elektrowni wiatrowej, która zapewni nie tylko stabilność działania, ale także będzie w stanie zaspokoić zapotrzebowanie na energię w KSE, nawet w sytuacjach, gdy produkcja wiatrem przekracza bieżące zapotrzebowanie.
„Nasze rekomendacje to drogowskaz, by decydenci skierowali swoją uwagę na wielkoskalowe źródło zielonej energii, które jest na wyciągnięcie ręki” – podkreślał Janusz Gajowiecki.
Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl