Polityka i społeczeństwo

Fundusze na odkrywanie talenty – jak znieść bariery?

Polskie uczelnie mają szansę na wsparcie w zakresie dostosowania się do potrzeb studentów o specjalnych wymaganiach. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) przeznaczyło 150 mln zł z Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego na ten cel. Wnioski w konkursie „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego” można składać do 18 stycznia 2024 roku.

Dzięki wsparciu finansowemu Funduszy Europejskich, ponad 200 polskich uczelni rozpoczęło działania mające na celu zapewnienie obecnym i przyszłym studentom równych szans w dostępie do edukacji. Program „Uczelnia dostępna”, który to umożliwił, zostanie zastąpiony nowymi inicjatywami w celu zapewnienia dalszego postępu w tej dziedzinie.

„Nasze doświadczenie pokazuje, że szkoły wyższe chętnie i z przekonaniem angażują się w likwidację barier w dostępie do studiów. Mowa nie tylko o przeszkodach architektonicznych, ale też organizacyjnych, związanych z brakiem odpowiednich pomocy dydaktycznych czy nawet wiedzy na temat różnych rodzajów niepełnosprawności. Aby zapewnić równe szanse, potrzebne są zarówno dobre pomysły, jak i środki na ich realizację – mówi dr Jacek Orzeł, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – Chcemy uczelniom ułatwić ten proces. Oczekujemy, że w efekcie konkursu >>Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego<< studentki i studenci ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, będą mogli korzystać z coraz szerszych możliwości zdobycia dobrego wykształcenia, a później satysfakcjonującej pracy na miarę swoich talentów i umiejętności” – dodaje.

Uczelnie oraz jednostki naukowe prowadzące szkoły doktorskie, które jeszcze nie realizowały projektów w trzech edycjach konkursu „Uczelnia dostępna” w ramach programu Wiedza Edukacja Rozwój, mają możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie lub podjęcia się działań w ścieżce MINI. Dzięki temu uczelnie mają szansę na rozpoczęcie podstawowych działań zmierzających do tworzenia uczelni dostępnej dla wszystkich. Natomiast dla szkół wyższych bardziej zaawansowanych w dostępności NCBR w przyszłym roku przygotowuje specjalny konkurs.

Ścieżka START jest przeznaczona dla tych podmiotów, które dopiero rozpoczynają proces digitalizacji i usuwania barier technologicznych. Ma na celu zapewnienie wsparcia na początkowym etapie budowania dostępności, tak aby zminimalizować konieczność inwestowania własnych środków.

Ścieżka ROZWÓJ natomiast jest przeznaczona dla tych, którzy posiadają już wstępnie wdrożone rozwiązania, a chcą je rozwijać. Pozwala na wsparcie w dalszej modernizacji i przystosowaniu infrastruktury informatycznej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Aby uczestniczyć w konkursie, należy wypełnić formularz rejestracyjny oraz wykonać projekt, który pozwoli na zwiększenie dostępności podmiotu szkolnictwa wyższego. Uczestnicy będą mogli skorzystać z pomocy w zakresie wyboru odpowiedniego rozwiązania i wdrożenia go, a także otrzymać wsparcie finansowe w ramach konkursu.

Start w konkursie „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego” to świetna okazja do uzyskania niezbędnego wsparcia i przyspieszenia procesu wdrażania dostępności. Wybierz ścieżkę, która najlepiej odpowiada Twoim potrzebom i dołącz do uczestników konkursu!

NCBR akcentuje, że realizacja projektów ma zwiększyć dostępność uczelni dla osób z różnymi potrzebami, w tym dla osób niepełnosprawnych, studentów, pracowników, współpracowników i odbiorców oferty uczelni.

START to program przygotowany dla uczelni, które chcą wprowadzić dostępność na swoim terenie lub wzmocnić już podjęte działania. Celem projektu jest stworzenie spójnej platformy, która umożliwi osobom z niepełnosprawnościami korzystanie z dostępnych usług już podczas trwania programu.

„Wiemy, że początki są najtrudniejsze. Dobra wiadomość jest taka, że na ścieżce START uczelnie nie będą pozostawione samym sobie. Mogą czerpać wiedzę i uczyć się dobrych praktyk od szkół wyższych oraz innych instytucji, które mają już doświadczenie w zakresie podnoszenia poziomu dostępności. Szczególnie polecamy im kontakt z podmiotami, które realizowały projekty w ramach konkursu >>Uczelnia dostępna<<” – mówi dyrektor Jacek Orzeł.

Ścieżka „Rozwój w dostępności” (ROZWÓJ) skierowana jest do uczelni, które rozpoczęły już działania związane z podnoszeniem dostępności. Założeniem jest stworzenie lub rozwinięcie stabilnego i niezawodnego systemu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami. W ramach realizacji projektu powinna powstać usługa, która będzie świadczona zarówno w trakcie jego trwania, jak i po jego zakończeniu.

• Uczelnie, które wybrały ścieżkę „Podstawy w dostępności” (PODSTAWY), będą miały możliwość zidentyfikowania swoich potrzeb w zakresie dostępności, a także zdiagnozowania, w jaki sposób ich uczelnie wpływają na stopień dostępności osób z niepełnosprawnościami.

Ścieżka „Podstawy w dostępności” (PODSTAWY) oferuje uczelniom możliwość zidentyfikowania swoich potrzeb w zakresie dostępności i oceny wpływu uczelni na dostępność osób z niepełnosprawnościami. Przeprowadzone analizy pozwolą na określenie środków niezbędnych do zwiększenia dostępności.

„Korzystając z własnych doświadczeń, także w ścieżce ROZWÓJ uczelnie mogą spożytkować know-how szkół wyższych bardziej rozwiniętych w zakresie dostępności. Zwłaszcza tych, które wzmacniały swoją otwartość na potrzeby osób z niepełnosprawnościami w programie >>Uczelnia dostępna<<. Nasi beneficjenci są wręcz zobowiązani do dzielenia się swoimi osiągnięciami i wiem, że chętnie to robią. Stawką jest przecież dostępność całego szkolnictwa wyższego w naszym kraju. Dlatego chcemy, żeby efekty podjętych wysiłków były długofalowe. Dostępność musi być standardem” – podkreśla dr Jacek Orzeł.

Zgłaszając projekt w ramach wyboru, należy wybrać jedną ścieżkę, przedstawioną w „Opisie ścieżek dla naboru Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego”. Aby wybrana ścieżka została zakwalifikowana do projektu, wnioskodawca musi spełnić wszystkie wymagania określone w „Opisie ścieżek”, który stanowi załącznik do Regulaminu Wyboru Projektów.

Aby wnioskować o dofinansowanie w ramach wyboru, należy wybrać jedną z dostępnych ścieżek i spełnić wszystkie wymagania określone w „Opisie ścieżek dla naboru Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego”, który stanowi załącznik do Regulaminu Wyboru Projektów. Tylko wtedy zgłoszony projekt będzie mógł zostać pomyślnie zakwalifikowany.

Dostępność wsparcia dla podmiotów szkolnictwa wyższego w ramach konkursu NCBR jest zróżnicowana. W przypadku ścieżki START dofinansowanie może wynieść nawet 2 mln zł, natomiast w ścieżce ROZWÓJ jest to 6 mln zł. Wymagany wkład własny dla wnioskodawców jest niski, a dofinansowanie może wynosić aż do 97 proc. wartości projektu.

Konkurs NCBR oferuje podmiotom szkolnictwa wyższego szerokie możliwości dofinansowania. Budżet konkursu wynosi 150 mln zł, a wnioskodawcy mają zapewnione maksymalnie 2 mln zł w ścieżce START lub 6 mln zł w ścieżce ROZWÓJ. Wysokość dofinansowania zależy od wielkości wkładu własnego wnioskodawcy, który wynosi maksymalnie 3 proc. wartości projektu.

Uczelnie będą mogły realizować projekty samodzielnie lub w partnerstwie z inną uczelnią lub podmiotem prowadzącym szkołę doktorską. Przy wsparciu finansowym z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, będą mogły one przeznaczyć środki na usprawnienie struktury organizacyjnej, przełamywanie barier architektonicznych, wzmocnienie dostępności informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej, a także na tworzenie potrzebnych procedur i zapewnienie niezbędnych technologii wspierających. Ponadto, uczelnie zaangażują się w działania mające na celu podnoszenie świadomości niepełnosprawności wśród swoich wykładowców i studentów oraz zapewnią usługi wspierające ich edukację.

Aby zapewnić szeroką dostępność uczelni i podmiotów prowadzących szkoły doktorskie, konkurs zakłada przygotowanie kompleksowego planu działań, obejmującego wszystkie aspekty ich funkcjonowania.


Na podstawie aktualności z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM