Grupa PKP Cargo, oferująca usługi przewozu towarowego, zanotowała w okresie I-III kw. 2023 r. wzrost przychodów o 9 proc. w stosunku do analogicznego okresu z roku poprzedniego – wynoszący 4,17 mld zł. Wyniki te potwierdzają, że Grupa zdobywa coraz większą popularność wśród klientów.
„Działając wciąż w bardzo wymagających warunkach rynkowych, co ma istotny negatywny wpływ na osiągane parametry przewozowe we wszystkich grupach towarowych, koncentrujemy się na podnoszeniu efektywności działalności biznesowej i kontroli kosztów” – komentuje Dariusz Seliga, prezes PKP Cargo. „Grupa koncentruje się na poprawie rentowności biznesu, po trzech kwartałach 2023 r. marża EBITDA wyniosła 20,3 proc., co oznacza wzrost rok do roku o 4 p.p.” – dodaje.
Wynik netto grupy w ciągu dziewięciu miesięcy 2019 roku wyniósł 102 mln zł, znacznie przewyższając 4,7 mln zł straty w analogicznym okresie 2018 roku.
W listopadzie 2023 r. grupa uruchomiła Terminal Multimodalny Zduńska Wola – Karsznice, który jest strategiczną inwestycją o wartości przekraczającej 128 mln zł. Zajmujący 13 hektarów Terminal posiada zdolność przeładunkową na poziomie 500 tys. jednostek multimodalnych rocznie.
„Terminal zapewni kompleksową obsługę połączeń kontenerowych na Nowym Jedwabnym Szlaku, łącząc go z portami bałtyckimi oraz całym regionem środkowoeuropejskim” – dodaje Dariusz Seliga.
Statystyki wskazują, że w I-III kw. 2023 r. grupa przewiozła 62 miliony ton ładunków – o 18% mniej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Praca przewozowa zmniejszyła się o 16% w porównaniu do analogicznego okresu z poprzedniego roku i wyniosła 16,9 milionów tkm.
W dalszym ciągu obserwowano spadek ilości przewożonych ładunków i pracy przewozowej w I-III kw. 2023 r. Przewóz przedmiotów został ograniczony o 18%, a praca przewozowa zmniejszyła się o 16%. W sumie grupa przewiozła 62 miliony ton ładunków i 16,9 milionów tkm.
Koszty operacyjne w I-III kw. 2023 r. wzrosły do 3,87 mld zł, co stanowi wzrost o 4 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Głównymi składowymi kosztów, stanowiącymi ponad połowę całości, są przede wszystkim wydatki związane z naprawami i remontami taboru, wynikające z planowych przesunięć wymuszonych sytuacją pandemii oraz koszty związane z zatrudnieniem.
W pierwszych trzech kwartałach 2023 roku PKP CARGO inwestowało łącznie 1 284,6 mln zł, co stanowi wzrost o 765 mln zł w stosunku do analogicznego okresu w 2022 roku. W tym samym czasie nakłady na tabor, wliczając leasing, wyniosły 1 082,6 mln zł, co stanowi 84,3% całości inwestycji w grupie.
Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl