W produkcji AGD w Polsce w 2023 roku osiągnięto wynik 26 mln urządzeń, z czego blisko 23 mln stanowiły urządzenia dużego AGD.
Produkcja sprzętu wielkogabarytowego spadła o 3 mln w porównaniu do 2022 roku i aż o 7,5 mln w porównaniu do rekordowego roku 2021. Mimo to Polska nadal zajmuje pozycję lidera produkcji AGD w Europie, dostarczając około 40% urządzeń dużego AGD wyprodukowanych w całej Unii Europejskiej. Polska jest także drugim największym eksporterem AGD na świecie.
„2023 rok nie obszedł się z branżą AGD łaskawie. Musieliśmy borykać się z inflacją, opóźnionym efektem covidowym, wzmożoną ostrożnością zakupową detalistów, nowymi łańcuchami dostaw i lokalnym skutkiem wojny w Ukrainie. Pozostaje jednak optymizm wynikający z przeświadczenia, że >>gorzej być nie może<< oraz przewidywanego wzrostu popytu napędzanego KPO” – mówił Wojciech Konecki, prezes zarządu Związku producentów AGD, APPLiA Polska.
Pralki, zmywarki i suszarki do ubrań stanowią ponad połowę produkcji AGD w Polsce. Około 90% tej produkcji trafia na eksport, głównie do Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii. Polska jest także największym na świecie eksporterem suszarek do ubrań (31%) oraz zmywarek do naczyń (24%).
„Wzmożona aktywność fabryk z Turcji i Dalekiego Wschodu, a także spadek konsumpcji w krajach Europy Zachodniej boleśnie odbiły się na polskim eksporcie sprzętu AGD. Jego wartość w przypadku sprzętu wielkogabarytowego była aż o 13% niższa niż w ubiegłym roku” – dodaje Wojciech Konecki, Prezes APPLiA.
Spadek sprzedaży AGD na krajowym rynku
Zgodnie z szacunkami APPLII, w roku 2023 konsumenci wydali na duże i małe AGD 17,3 mld zł (wartość brutto), co oznacza spadek o 4% w porównaniu z rokiem poprzednim. Dostawy dużego AGD producentów i importerów do dystrybucji wyniosły 9,2 mld zł netto, co stanowiło spadek o 6% w porównaniu z rokiem 2022. W całym roku sprzedano 6,4 mln szt. urządzeń dużego AGD, czyli o 11% mniej niż w 2022 r. Rynek skurczył się do poziomu z roku 2019. Największy udział w sprzedaży stanowiły urządzenia chłodnicze – 27% (wart.). W 2023 roku wzrosty odnotowano jedynie w pralkach wąskich, kuchenkach gazowych oraz w niszowych kategoriach, takich jak lodówki jednodrzwiowe czy lodówki z zamrażalnikiem na górze. Sprzęt do zabudowy stanowi 39% wolumenu dużego AGD.
„Niektórzy byli zaskoczeni pewnymi trendami rynkowymi, jednak dla większości specjalistów spadek popytu był do przewidzenia. Po okresie covidowej prosperity, kiedy to konsumpcja napędzana była zakupami osób rezygnujących z wyjazdów wakacyjnych lub wyjścia do kina, przyszedł czas korekty” – mówi Wojciech Konecki, Prezes APPLiA.
Według szacunków APLIA, wartość rynku małego AGD zmniejszyła się o ok. 2% w 2023 roku, osiągając około 4,6 mld zł netto. Największą kategorią w tym segmencie są ekspresy do kawy, z ubiegłoroczną sprzedażą na poziomie 550 tys. sztuk (spadek o 18% r/r). Odkurzacze zajmują drugie miejsce pod względem wielkości sprzedaży.
Postawiliśmy na oszczędność!
Od niemal 20 lat AGD finansuje recykling zużytego sprzętu w ramach tzw. rozszerzonej odpowiedzialności producenta, wydając na to już ponad 1,5 mld zł. Cały nasz asortyment AGD od lat jest wytwarzany z zastosowaniem ekoprojektowania, które ma na celu ograniczanie szkodliwych substancji, redukcję zużycia zasobów oraz zwiększanie dostępności części.
Nowoczesne urządzenia AGD oferowane obecnie pozwalają oszczędzać czas, prąd i wodę, co przekłada się na mniejsze rachunki gospodarstw domowych. Lodówki klasy A zużywają o 25% mniej energii elektrycznej niż starsze modele, co pozwala zaoszczędzić ok. 320 kWh i 310 zł rocznie. Postęp technologiczny w innych kategoriach także przyczynia się do oszczędzania zasobów.
„W Polsce nadal wiele gospodarstw posiada starsze urządzenia, których wymiana pozwoliłaby na zaoszczędzenie nawet kilku TWh w skali roku. Jest to wielkość niebagatelna, biorąc pod uwagę fakt, że 14 mln gospodarstw domowych konsumuje w Polsce 30 TWh” – mówił podczas konferencji Radosław Maj, project manager z APPLiA.
Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl