Biznes i finanse

Deficyt konkurencyjności Europy może się pogłębić w nowej erze geoekonomicznej

Według raportu „Accelerating Europe: Competitiveness for a new era” opracowanego przez McKinsey Global Institute (MGI), Europa stoi przed ogromnymi wyzwaniami w zakresie konkurencyjności w szybko zmieniającym się świecie. Brak działań na szeroką skalę w kluczowych dziedzinach może spowodować straty od 500 mld do nawet 1 bln EUR wartości dodanej rocznie do 2030 roku dla gospodarki naszego kontynentu.

Raport McKinsey Global Institute opiera się na analizie wyników około 1000 europejskich firm oraz sytuacji rynkowej w poszczególnych sektorach. Raport przedstawia konkretną ocenę przygotowania gospodarki Europy oraz firm europejskich na nową erę geoekonomiczną, a także zawiera rekomendacje dotyczące budowania polityki prokonkurencyjnej oraz prowzrostowej.

„Konkurencyjna pozycja Europy opiera się w dużej mierze na jej zaawansowaniu przemysłowym, ale zmieniająca się sytuacja geoekonomiczna stwarza warunki, które uwypuklają dzisiejsze słabości naszego kontynentu – powiedział Sven Smit, starszy partner w McKinsey i prezes MGI. – Jeśli nie podejmiemy odpowiednich działań, do 2030 r. zagrożone może być od 500 mld do 1 bln EUR wartości dodanej rocznie, co może negatywnie wpłynąć na dobre wyniki Europy w zakresie modelu zrównoważonego rozwoju i integracji społecznej”.

Raport McKinsey wskazuje, że Europa jest jednym z wiodących regionów na świecie pod względem zrównoważonego rozwoju i włączenia społecznego, ale dochód na mieszkańca pozostaje o 27 proc. niższy niż w Stanach Zjednoczonych. Aby wyrównać poziom dobrobytu z perspektywy Europy, konieczne jest przyspieszenie wzrostu poprzez zwiększenie konkurencyjności na skalę globalną.

Autorzy raportu zauważają, że Europa stoi w obliczu poważnej presji w siedmiu kluczowych wymiarach konkurencyjności, takich jak innowacje, energia, łańcuchy dostaw, kapitał, talenty, wielkość i konkurencja oraz rynki. Dlatego konieczne jest podjęcie działań w tych obszarach, aby umożliwić Europie osiągnięcie wyższego poziomu rozwoju i dobrobytu.

„Nadszedł czas, aby decydenci polityczni i liderzy biznesu w Europie współpracowali w celu opracowania stanowczego, zintegrowanego programu przyspieszenia konkurencyjności i wzrostu na naszym kontynencie”.

Solveigh Hieronimus, starsza partnerka w McKinsey i członek Rady MGI, podkreśliła:

Nowe cele mogą obejmować:

– Podwojenie prywatnych i publicznych wydatków związanych z innowacjami, na przykład poprzez zwiększenie tzw. zamówień przedkomercyjnych (PCP);

– Podwojenie średniej wielkości wiodących firm, na przykład poprzez wprowadzenie „28. reżimu” wspólnych zasad biznesowych UE (ramy prawne przepisów Unii Europejskiej, które nie zastępują przepisów krajowych, ale stanowią dla nich alternatywę);

Chcemy obniżyć cenę energii o połowę poprzez rozwój i eksploatację nowych źródeł, co przyczyni się do poprawy dostępności dla wszystkich grup społecznych.

Naszym celem jest stać się globalnym liderem w wdrażaniu nowych technologii poprzez przyspieszenie podnoszenia kwalifikacji i rotacji pracowników, a także poprzez wdrożenie zasad flexicurity, co pozwoli nam na elastyczność pracy i jednocześnie zapewni bezpieczeństwo socjalne dla pracowników.

Zwiększenie inwestycji zagranicznych typu greenfield, zwłaszcza od światowych liderów technologicznych, poprzez wprowadzenie przyjaznych dla biznesu regulacji i skoncentrowaną politykę przemysłową.

„Zwiększanie konkurencyjności jest dziś kluczowe. Jednak jako Europa tracimy dystans, zarówno pod względem tempa wzrostu PKB, jak i rozwoju technologii. Dlatego aby odbudować momentum gospodarcze, pozwalające na podtrzymanie europejskiego poziomu dobrobytu i zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom, musimy myśleć przyszłościowo – podsumowuje główne wnioski z badania Tomasz Marciniak, partner zarządzający polskiego biura McKinsey & Company i dodaje: – Żeby osiągnąć ten cel polityka i biznes muszą ze sobą współpracować. Powinno dojść do wypracowania przez europejskich decydentów wspólnej agendy, obejmującej wszystkie siedem obszarów wpływających na konkurencyjność. W ramach tej polityki sektor przedsiębiorstw może odegrać istotną rolę – strategicznie inwestując w kluczowe obszary, rozwijając technologie i kompetencje pracowników oraz podejmując różnorodne inicjatywy współpracy, zarówno branżowe jak i ponadbranżowe, które pozwolą wskazać najważniejsze wyzwania, a także ich możliwe rozwiązania”.

Możesz znaleźć pełny raport MGI pod adresem: https://www.mckinsey.com/mgi/our-research/accelerating-europe-competitiveness-for-a-new-era 

Zapraszamy do zapoznania się z pełnym raportem MGI, który jest dostępny pod tym linkiem: https://www.mckinsey.com/mgi/our-research/accelerating-europe-competitiveness-for-a-new-era 

McKinsey Global Institute (MGI)

McKinsey Global Institute (MGI) został założony w 1990 roku przez McKinsey & Company, aby dostarczać liderom w sektorach komercyjnym, publicznym i społecznym faktów i spostrzeżeń, na których można opierać decyzje dotyczące zarządzania i polityki. Badania MGI są finansowane przez partnerów McKinsey & Company i nigdy nie są zlecone przez firmę, rząd lub inną instytucję. Więcej informacji oraz możliwość bezpłatnego pobrania wszystkich raportów można znaleźć na stronie: www.mckinsey.com/mgi.


Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM