Wiadomości Polska Polityka i społeczeństwo MI: Tunel kolejowy pod górami usprawni przejazd pomiędzy Limanową a Nowym Sączem (komunikat)
Polityka i społeczeństwo

MI: Tunel kolejowy pod górami usprawni przejazd pomiędzy Limanową a Nowym Sączem (komunikat)

Ministerstwo Infrastruktury:

7 marca 2024 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na modernizację czwartego odcinka linii kolejowej numer 104 Chabówka – Nowy Sącz. W efekcie tej inwestycji, pociągi będą mogły od 2026 roku korzystać z nowego toru pomiędzy Limanową a bocznicą Klęczany, a także z nowego tunelu skracającego czas przejazdu do Nowego Sącza.

Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, że rozwój linii i połączeń kolejowych między Krakowem a Nowym Sączem to kluczowy moment dla funkcjonowania polskiej infrastruktury. Inwestycja ta skróci czas podróży i zwiększy efektywność połączeń, co będzie korzystne dla pasażerów i przewoźników. Budowa najdłuższego tunelu w Polsce, zarówno kolejowego, jak i drogowego, stanowi historyczną inwestycję, która będzie przykładem dla innych projektów infrastrukturalnych w całym kraju.

Wykonawca będzie miał 31 miesięcy na realizację prac zgodnie z umową. Modernizacja linii kolejowej nr 104 obejmie częściowo nowy tor oraz tunel kolejowy, który skróci czas podróży. Dodatkowo PLK SA podpisały umowy na nadzór inwestorski nad modernizacją dwóch innych odcinków tej linii.

Planujemy wprowadzić poważne zmiany, które dopasują koleje do nowych potrzeb. Obecna prędkość podróży nie spełnia oczekiwań pasażerów i przewoźników. Nasza inwestycja w połączenie Kraków – Nowy Sącz będzie rewolucyjna, zmieniając podróż z trzech godzin na zaledwie jedną. Chcemy wprowadzić nową jakość w transporcie kolejowym – powiedział Piotr Malepszak, Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany zostanie zmodernizowany i zelektryfikowany tor o długości ponad 12,5 km. Tunel o długości 3,6 km zostanie wydrążony pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka. W ramach inwestycji w Mordarce, Chomranicach i Męcinie powstaną nowe przystanki i perony, które będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dotychczasowy przebieg linii kolejowej zostanie zagospodarowany przez lokalne samorządy.

„Podłęże – Piekiełko” to inwestycja, na którą od lat czekali mieszkańcy południowej Małopolski. Realizacja tego projektu zwiększy konkurencyjność kolei i przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu – powiedział Piotr Wyborski, p.o. Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Projekt obejmuje przebudowę 10 wiaduktów i 12 mostów, które zostaną zastąpione skrzyżowaniami bezkolizyjnymi, a do nich poprowadzone zostaną nowe drogi. Poprawa bezpieczeństwa w ruchu lokalnym oraz zwiększenie możliwości kolei w regionie będzie efektem inwestycji. Pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h.

Obecnie trwają prace budowlane na trzech odcinkach linii kolejowej 104: bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte oraz Rabka Zaryte – Mszana Dolna. PLK SA prowadzą także postępowanie przetargowe na przebudowę stacji Limanowa. Modernizacja odcinka Chabówka – Nowy Sącz jest częścią większego projektu o nazwie „Podłęże – Piekiełko” zarządcy infrastruktury kolejowej, który obejmuje modernizację i elektryfikację 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Ta inwestycja ma na celu stworzenie nowej linii kolejowej, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną do 2029 roku. Najszybsze pociągi będą mogły przejechać trasę Kraków – Nowy Sącz w około 60 minut, a podróż z Krakowa do Zakopanego zajmie około 90 minut.


Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version