Według Damiana Kupczyka, prezes Czepczyński Family Foundation, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej mają unikalną możliwość spędzania 18 godzin tygodniowo z dziećmi, co żaden inny specjalista nie ma. To właśnie nauczyciele są kluczem do sukcesu edukacji włączającej.
Dzisiaj dużo mówi się o edukacji włączającej, która ma znaczenie nie tylko w kontekście edukacyjnym, ale także terapeutycznym. Z powodu coraz szerszej diagnostyki dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, trudno jest znaleźć dzieci bez orzeczenia czy opinii specjalisty w systemie edukacyjnym. Wielu nauczycieli określa dzieci jako „niezdiagnozowane”.
„Dlatego kluczową rolę w procesie edukacji włączającej pełnią nauczyciele i to do nich kierujemy nasze działania wspierające” – podkreślił Damian Kupczyk, prezes Czepczyński Family Foundation.
Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej spędza z dziećmi 18 godzin tygodniowo; żaden specjalista nie ma takich możliwości obserwacji dziecka. Dlatego to nauczyciele są kluczem do sukcesu edukacji włączającej – podkreśla Damian Kupczyk, prezes Czepczyński Family Foundation.
O edukacji włączającej dużo się dzisiaj mówi, nie tylko w kontekście edukacyjnym, lecz także terapeutycznym. Ze względu na to, że diagnostyka dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest coraz szersza, tak naprawdę trudno jest dzisiaj w systemie znaleźć dzieci, które nie posiadają jakiegoś orzeczenia czy opinii specjalisty; wiele też jest takich, które nauczyciele określają jako „niezdiagnozowane”.
„Dlatego kluczową rolę w procesie edukacji włączającej pełnią nauczyciele i to do nich kierujemy nasze działania wspierające” – podkreślił Damian Kupczyk, prezes Czepczyński Family Foundation.
„Jeżeli spojrzycie Państwo na działania różnych specjalistów, to tak naprawdę systemowo pracę z dzieckiem wykonuje tylko nauczyciel. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej ma dzieci ze sobą około 18 godzin tygodniowo. Żaden specjalista – ani pedagog specjalny, ani psycholog, ani psychiatra – nie ma takich możliwości obserwacji dziecka, nie ma takich możliwości wpływania na dziecko i co najważniejsze nie ma możliwości budowania takiej relacji z dzieckiem, jak nauczyciel przedszkolny i nauczyciel wczesnoszkolny” – wyjaśnił.
W jego opinii podstawa programowa jest tak skonstruowana, że na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym daje nauczycielowi dużą swobodę wyboru treści, które będzie przekazywał.
Potrzebne narzędzia
„Natomiast jeżeli mówimy o tym, że edukacja włączająca jest ważna, i chcemy, aby nauczyciele zajmowali się tym tematem, to musimy im dać narzędzia, które pozwolą im na realizację tych zajęć” – wskazał prezes Kupczyk.
Żeby wesprzeć nauczycieli w prowadzeniu edukacji włączającej, eksperci z CFF przygotowali książkę „ABC empatii, bo wszyscy jesteśmy tacy sami”, która mówi o trzynastu najczęściej występujących w polskim systemie specjalnych potrzebach edukacyjnych dzieci. Wszystko po to, żeby nauczyciel poprzez historie tych bohaterów mógł z dziećmi rozpocząć rozmowę o funkcjonowaniu dzieci ze specjalnymi potrzebami.
„Stworzyliśmy pakiet książek, narzędzi edukacyjnych, poradników dla nauczyciela, które opierają się na przekonaniu, że nauczyciel zna się na swoim zadaniu i jeżeli damy mu właściwe narzędzia, on będzie sam w stanie dopasować je do swojej grupy odbiorców, do swoich dzieci i będzie w stanie wyprzedzać sytuację, edukując o tym, że obok nas funkcjonują osoby, które inaczej poznają świat” – zaznaczył.
Projekt, poprzez edukację najmłodszych, ma za zadanie likwidację barier i stereotypów związanych z osobami z niepełnosprawnościami, a także zmianę myślenia i negatywnych postaw.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
„Jeżeli spojrzycie Państwo na działania różnych specjalistów, to tak naprawdę systemowo pracę z dzieckiem wykonuje tylko nauczyciel. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej ma dzieci ze sobą około 18 godzin tygodniowo. Żaden specjalista – ani pedagog specjalny, ani psycholog, ani psychiatra – nie ma takich możliwości obserwacji dziecka, nie ma takich możliwości wpływania na dziecko i co najważniejsze nie ma możliwości budowania takiej relacji z dzieckiem, jak nauczyciel przedszkolny i nauczyciel wczesnoszkolny” – wyjaśnił.
„Natomiast jeżeli mówimy o tym, że edukacja włączająca jest ważna, i chcemy, aby nauczyciele zajmowali się tym tematem, to musimy im dać narzędzia, które pozwolą im na realizację tych zajęć” – wskazał prezes Kupczyk.
Według niego, podstawa programowa oferuje nauczycielom duże możliwości wyboru treści na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Narzędzia wsparcia
Aby wspomóc nauczycieli w prowadzeniu edukacji włączającej, eksperci z CFF stworzyli książkę „ABC empatii, bo wszyscy jesteśmy tacy sami”. Książka ta omawia trzynaście najczęstszych specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci w polskim systemie edukacyjnym. Celem jest umożliwienie nauczycielom rozpoczęcia rozmowy z dziećmi na temat funkcjonowania dzieci ze specjalnymi potrzebami poprzez historie bohaterów z książki.
„Stworzyliśmy pakiet książek, narzędzi edukacyjnych, poradników dla nauczyciela, które opierają się na przekonaniu, że nauczyciel zna się na swoim zadaniu i jeżeli damy mu właściwe narzędzia, on będzie sam w stanie dopasować je do swojej grupy odbiorców, do swoich dzieci i będzie w stanie wyprzedzać sytuację, edukując o tym, że obok nas funkcjonują osoby, które inaczej poznają świat” – zaznaczył.
Źródło: pap-mediaroom.pl