Ministerstwo Cyfryzacji zauważa wzrost popularności śledzenia wielu mediów naraz. Oglądanie telewizji, przeglądanie mediów społecznościowych i korzystanie z komputera jednocześnie przeciąża nasze mózgi, zwłaszcza młode osoby. W efekcie mogą wpadać w pułapkę tzw. pętli dopaminowej, co może prowadzić do uzależnienia. Ekspertka NASK wskazuje w najnowszym poradniku, że ratunkiem może być praktykowanie monotaskingu.
Anna Borkowska, ekspertka NASK ds. edukacji cyfrowej i autorka poradnika „Mniej znaczy więcej – o multiscreeningu i wielozadaniowości”, ostrzega, że multitasking i multiscreening mają szkodliwy wpływ na koncentrację uwagi, sprawne myślenie, samopoczucie oraz poziom stresu, zwłaszcza u młodych osób.
Wykonywanie wielu zadań jednocześnie wymaga podziału uwagi i utrzymania koncentracji na różnych czynnościach, co z kolei wymaga większego wysiłku umysłowego. Jednocześnie może zapewnić szybką nagrodę, ale może również prowadzić do pułapki tzw. pętli dopaminowej.
Dopamina, jako neuroprzekaźnik, jest odpowiedzialna za odczuwanie przyjemności i motywację do działania. Wykonywanie czynności przyjemnych powoduje dodatkowy wyrzut tego neuroprzekaźnika, co sprawia, że mózg nagradza nas za nasze działania. Korzystanie z wielu ekranów jednocześnie dostarcza nam więcej bodźców, co z kolei powoduje silniejszą stymulację. Jednakże, poziom dopaminy może z czasem spaść, co wymusza powtarzanie działań, które wprawiły nas w dobre samopoczucie. Efekt ten jest porównywalny do działania narkotyku, gdzie im więcej dopaminy dostarczamy, tym więcej jej potrzebujemy. Dlatego, aby osiągnąć podobny stan pobudzenia, potrzebujemy coraz silniejszych bodźców.
Jak zacząć unikać wielozadaniowości?
Czy jest możliwe uniknięcie pułapki wielozadaniowości, której sami się ulegamy?
Tak, jeśli nauczymy się nowych nawyków. Spróbujmy pracować w cyklach, przerywanych wartościowymi przerwami. Świadomie odłączmy się od internetu i skupmy się na jednym zadaniu naraz. Nasz mózg na pewno nam za to podziękuje! – zachęca Anna Borkowska.
Badanie NASK „Nastolatki 3.0” alarmuje nas o skali zagrożenia. Ponad połowa młodych ludzi równocześnie korzysta z internetu lub smartfona podczas wykonywania innych czynności, takich jak jedzenie, oglądanie telewizji w serwisach streamingowych, nauka czy spotkania z rodziną i znajomymi.
Wykonywanie wielu zadań jednocześnie może prowadzić do osłabienia koncentracji, pamięci roboczej, trudności ze zdobywaniem wiedzy i zrozumieniem treści, a także zwiększenia poziomu stresu i pogorszenia kondycji fizycznej. Osoby poniżej 25. roku życia są szczególnie narażone na te negatywne skutki, ponieważ ich mózg nie jest jeszcze w pełni rozwinięty pod względem funkcji poznawczych i uczenia się.
Co to jest multitasking i multiscreening?
Multitasking to wykonywanie kilku zadań jednocześnie, podczas gdy multiscreening to jedna z form wielozadaniowości medialnej, polegająca na jednoczesnym korzystaniu z kilku ekranów.
Używanie wielu mediów elektronicznych jednocześnie
Wykonywanie wielu czynności na jednym urządzeniu
Korzystanie z mediów podczas wykonywania innych czynności
Poradnik „Mniej znaczy więcej – o multiscreeningu i wielozadaniowości” Anny Borkowskiej
Zwracamy uwagę, że komunikaty publikowane w serwisie PAP są przedstawiane bez żadnych zmian w treści, zgodnie z dostarczoną formą przez nadawcę. Nadawca komunikatu odpowiada za jego treść zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl