Zakupy w mobile commerce zyskują coraz większą popularność, ponieważ aplikacje na smartfony umożliwiają nam łatwe znalezienie nowych produktów oraz okazji z drugiej ręki. Według danych OLX aż 59% Polaków korzysta z aplikacji na telefon, aby dokonywać zakupów. Jakie produkty najczęściej kupujemy w modelu m-commerce i w jaki sposób to robimy?
Mobile first
Nie ma wątpliwości, że rynek aplikacji mobilnych rośnie w siłę. W 2023 roku polski rynek aplikacji osiągnął przychody w wysokości 753,37 milionów USD. Oprócz gier i mediów społecznościowych, duży udział w tych przychodach mają aplikacje zakupowe [1]. Według danych Gemius, aplikacje te znajdują się wśród dwudziestu najpopularniejszych aplikacji, obok platform społecznościowych [2]. Co więcej, smartfony są najczęściej wybieranym urządzeniem do e-zakupów, z udziałem wynoszącym 79%, a wśród generacji Z nawet aż 93% korzysta z nich do robienia zakupów online.
Nowy trend zakupów mobilnych wśród Polaków, zwłaszcza generacji Z, jest widoczny w danych OLX. W lutym 2024 roku co drugi internauta w Polsce korzystał z tej platformy. Największą aktywność użytkowników obserwuje się w weekendy, co wskazuje na to, że konsumenci poszukują możliwości zakupu i sprzedaży wtedy, gdy mają więcej wolnego czasu. Średni czas spędzony w aplikacji OLX to 81 minut, a najmłodsza generacja potrafi spędzić w re-commerce tyle samo czasu co w social mediach. Globalnie, co najmniej raz w miesiącu 50% Polaków korzysta z rozwiązań re-commerce, a w grupie wiekowej 17-26 lat ten odsetek wzrasta do 65%.
Według badań przeprowadzonych przez OLX, Polacy dokonują zakupów mobilnych kilka razy w miesiącu. Młodsi konsumenci częściej kupują z powodu zachcianek, podczas gdy starsze pokolenie decyduje się na zakup, gdy potrzebuje danego produktu. Najczęściej kupowanymi kategoriami produktów są odzież, obuwie, elektronika oraz artykuły związane z hobby.
„Korzystanie z aplikacji mobilnych jest sposobem na sprytniejsze, szybsze zakupy – wystarczy, że mamy pod ręką smartfon. Użytkownicy >>OLX-ują<< w różnych porach dnia, przez co można wywnioskować, że szukamy okazji wtedy, gdy tylko znajdziemy na to chwilę. Nie zawsze planujemy dany zakup, ale aktywnie poszukujemy, z nadzieją odnalezienia białych kruków. Pokazują to nasze badania, gdzie ponad 40% kupujących wskazało, że ich zakupy są czasem planowane, a czasem spontaniczne” – dodaje Paulina Musielak-Rezmer, PR Lead OLX.
Nowe podejście do przyciągania użytkowników
Aby zapewnić użytkownikom pozytywne doświadczenie z aplikacją, konieczne jest stworzenie intuicyjnego interfejsu, personalizowanych ofert, zabezpieczonych danych oraz różnorodnych opcji zakupu i dostawy.
Zapewnienie użytkownikom pozytywnego doświadczenia
Aby zachęcić użytkowników do korzystania z aplikacji, należy zwrócić uwagę na intuicyjny interfejs, personalizowane oferty, zabezpieczone dane oraz różne opcje zakupu i dostawy produktów.
„Ważne jest także wdrażanie odpowiednich udogodnień dla samych transakcji. Przykładowo dodanie opcji Przesyłki OLX, która pozwala na większą elastyczność w wyborze opcji dostaw, zwiększa szanse na sprzedaż o 50%. Usługę tę uzupełniamy także o Pakiet Ochronny, który w przypadku paczek pustych lub niezgodnych z zamówieniem, pozwala kupującemu odzyskać środki za zakup” – dodaje Paulina Musielak-Rezmer, PR Lead OLX.
Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl