ORLEN Laboratorium we Włocławku jest tylko kilka tygodni od uzyskania akredytacji dla zaawansowanych metod badawczych czystego wodoru przeznaczonych dla branży transportowej. Będzie to druga akredytacja tego rodzaju w Polsce oraz druga dla pracowni z Grupy ORLEN po zakładzie w Trzebini. Obiekt ten, który obsługuje cały włocławski hub wodorowy, już teraz umożliwia uczestnikom Akademii Wodorowej organizowanej przez ORLEN zdobywanie bezcennego doświadczenia.
Od początku 2025 roku każde laboratorium wodorowe będzie zobligowane do uzyskania akredytacji na wykonywanie badań parametrów jakościowych wodoru oraz pobierania jego próbek. Pracownia Produktów Rafineryjnych w Trzebini, będąca częścią ORLEN Laboratorium, była pierwszą placówką, która otrzymała tę akredytację. Następnie, laboratorium zlokalizowane na terenie zakładów Anwil S.A. we Włocławku, również należące do ORLEN Laboratorium, spełniło wszystkie wymagania ustawodawcy.
„Jesteśmy już w pełni przygotowani do realizacji kompleksowych badań jakości wodoru automotive w trzech technikach: chromatografii gazowej, chromatografii cieczowej oraz technologii wagowej. Dysponujemy światowej klasy sprzętem i zespołem doskonałych specjalistów, co jest o tyle ważne, że wykorzystywane w branży motoryzacyjnej wodorowe paliwo musi spełniać najwyższe standardy jakości i czystości na poziomie 99,999 proc.” – tłumaczy Anna Myzia, dyrektor Laboratorium Tworzyw i Nawozów we Włocławku, ORLEN Laboratorium.
ORLEN Laboratory at Anwil plants in Włocławek is a key element of the emerging hydrogen hub, which will eventually be able to produce up to 600 kg of purified hydrogen per hour. As part of this investment, an installation producing hydrogen of fuel quality, logistics infrastructure, and refueling stations are being created – both for trucks and buses, as well as passenger cars. This hub, like other similar zones being created throughout the country (Mazovia, Podkarpacie, or the Amber Hydrogen Valley in Pomerania), will also be a concentration point for companies involved in research and utilization of the „fuel of the future.”
„Choć wodór jest wykorzystywany w szeroko pojętej energetyce od kilku dekad, to jego zastosowanie w transporcie – zarówno publicznym, jak i indywidualnym – jest rozwiązaniem innowacyjnym. Wierzymy, że Polska posiada wystarczający potencjał – ekonomiczny, technologiczny, kompetencyjny – aby stać się jednym z globalnych liderów w rozwijaniu technologii wodorowych dla różnego typu pojazdów” – podkreśla Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych ORLEN.
Naszym krajem jest trzecim największym producentem wodoru „szarego” na kontynencie i piątym na świecie. Jednakże, zgodnie z celami Unii Europejskiej, nasza produkcja wodoru musi przesunąć się w kierunku wodoru odnawialnego, czyli „zielonego”. Do 2030 roku strategia europejska zakłada wykorzystanie nawet 20 mln ton wodoru odnawialnego w krajach członkowskich UE, co wiąże się z trzykrotnie niższą emisją dwutlenku węgla niż przy pozyskiwaniu wodoru „szarego”.
Obecnie wodoru „szarego” używamy m.in. do konwersji ropy i produkcji nawozów, jednak jest on produkowany z gazu ziemnego, czyli paliwa kopalnego. Aby sprostać wymaganiom dotyczącym redukcji emisji, konieczne będzie przejście na produkcję wodoru odnawialnego, co stanowi wyzwanie dla naszego kraju, ale także otwiera nowe możliwości rozwoju i innowacji.
„Główna szansa do wykorzystania >>zielonego<< wodoru to transport ciężki: ciężarówki, pociągi, ale także transport miejski, gdzie szczególnie ważne jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Dlatego dysponujemy już dwoma własnymi laboratoriami wodorowymi, aby mieć pełną kontrolę nad jakością produkcji. Przetestowaliśmy cały łańcuch dostaw i dzisiaj jesteśmy gotowi na komercyjne dostawy wodoru do naszych klientów na kolejnych stacjach” – dodaje Grzegorz Jóźwiak.
Firma ORLEN planuje zainstalować ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie, które będą służyć transportowi indywidualnemu, publicznemu, cargo, drogowemu i kolejowemu. W Polsce zostanie zbudowanych 57 stacji, na Słowacji – 26, a w Czechach – 28.
W ramach planu „Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland”, rozwiązania wodorowe będą wdrażane w dużych miastach, aby ograniczyć emisje i przejść na nisko- i zeroemisyjne rozwiązania w transporcie publicznym.
W Poznaniu stacja tankowania wodoru już osiągnęła pierwsze sukcesy, obsługując dziennie 25 miejskich autobusów (z planami na 34 w przyszłości). Posiada duże magazyny paliwa i trzy niezależne kompresory. Planuje się, że po pierwszym kwartale 2024 roku stacja będzie komercyjnie dostępna dla wszystkich kierowców wodorowych pojazdów. Podobny obiekt w Katowicach również będzie dostępny wkrótce. Całkowita inwestycja Grupy ORLEN w „paliwo przyszłości” do 2030 roku szacowana jest na około 7,4 mld zł.
„Wspólnym mianownikiem dla wszystkich tych ambitnych i innowacyjnych projektów są właśnie laboratoria, badające wodór dla potrzeb motoryzacji, testujące jakość i bezpieczeństwo każdej dostawy tego niskoemisyjnego paliwa. Te z kolei będą potrzebować profesjonalnej i doświadczonej kadry inżynierów, naukowców, chemików i ekspertów od logistyki, której kuźnią jest właśnie Akademia Wodorowa ORLEN” – wyjaśnia Grzegorz Jóźwiak.
Zaledwie tygodnie dzielą ORLEN Laboratorium we Włocławku od otrzymania akredytacji dla zaawansowanych metod badawczych czystego wodoru dla branży transportowej. Będzie to druga taka akredytacja w Polsce, a także druga – po zakładzie w Trzebini – dla pracowni z Grupy ORLEN. Nowoczesny obiekt, który będzie obsługiwać cały włocławski hub wodorowy, już teraz pozwala zdobywać bezcenne doświadczenie uczestnikom Akademii Wodorowej, organizowanej przez ORLEN.
Od początku 2025 roku każde laboratorium wodorowe będzie zobligowane do uzyskania akredytacji na wykonywanie badań parametrów jakościowych wodoru oraz pobierania jego próbek. Jako pierwsza otrzymała je Pracownia Produktów Rafineryjnych w Trzebini, wchodząca w skład ORLEN Laboratorium. Tymczasem, już druga należąca do tej spółki placówka, zlokalizowana na terenie zakładów Anwil S.A. we Włocławku, spełniła wszelkie wymagania ustawodawcy.
„Inwestowanie i rozwijanie kompetencji w zakresie niskoemisyjnych źródeł wodoru transportowego oraz jego pochodnych, jak paliwa syntetyczne, to element budowania konkurencyjności polskiej gospodarki na kolejne dekady. Możliwość pozyskiwania i wykorzystywania >>zielonego<< H2 w oparciu o własne kadry i technologie oznacza nowe zamówienia dla polskich zakładów przemysłowych, dostawców i podwykonawców, a finalnie – dodatkowe, miliardowe zyski dla budżetu naszego kraju” – podkreśla Wioletta Górska-Włodarczyk, kierownik Działu Rozwoju i Badań w ORLEN Laboratorium.
Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl