Biznes i finanse

MF: Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń andndash; marzec 2024 r. (komunikat)

Strefa Biznesu to internetowy hub dla przedsiębiorców, który umożliwia zarządzanie codziennymi sprawami firmy w jednym miejscu, takimi jak finanse, leasing czy księgowość. Serwis banku Credit Agricole i Grupy EFL jest dedykowany osobom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą oraz rolnikom indywidualnym.

Ministerstwo Finansów ogłasza:

Według szacunkowych danych, wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – marzec 2024 r. w odniesieniu do ustawy budżetowej na 2024 r. prezentuje się następująco:

– dochody: 146,4 mld zł, co stanowi 21,5 proc. – wydatki: 170,9 mld zł, co stanowi 19,7 proc. – deficyt: 24,5 mld zł, co stanowi 13,3 proc.

Przychody budżetu państwa w okresie styczeń – marzec 2024 r.

W okresie styczeń – marzec 2024 r. dochody budżetu państwa wyniosły ok. 146,4 mld zł, co oznacza wzrost o ok. 21,8 mld zł (czyli 17,4 proc.) w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego (124,7 mld zł, tj. 20,7 proc. planu).

W okresie styczeń – marzec 2023 r. dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 131,4 mld zł, co stanowiło wzrost o ok. 22,2 mld zł (tj. 20,3 proc.) w porównaniu do poprzedniego okresu. Największy udział miały dochody z podatku VAT, które wyniosły 75,3 mld zł i były wyższe o ok. 16,1 mld zł (27,3 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – marzec 2023 r.

Dochody z podatku akcyzowego wyniosły 19,5 mld zł, z podatku PIT 13,9 mld zł, a z podatku CIT 18,0 mld zł, wszystkie wykazując wzrost w porównaniu do poprzedniego okresu.

W pierwszym kwartale roku 2024 dochody niepodatkowe wyniosły 15,0 mld zł, co oznacza spadek o około 0,4 mld zł (czyli 2,4 proc.) w porównaniu do pierwszego kwartału 2023 roku.

W przypadku dochodów z tytułu podatku CIT ważne jest zauważenie, że termin rozliczenia rocznego został przedłużony do końca czerwca w 2023 r., a w 2024 r. termin ten upłynął z końcem marca, co ma wpływ na porównania miesięczne między tymi latami.

W pierwszym kwartale 2024 roku wydatki budżetu państwa wyniosły około 170,9 mld zł, co stanowiło 19,7 proc. planu. To o 25,0 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2023 roku, kiedy wyniosły 136,7 mld zł, tj. 19,7 proc. planu.

W pierwszym kwartale 2024 roku największe wydatki budżetowe zostały zanotowane w różnych obszarach, zgodnie z następującymi wartościami procentowymi względem planu rocznego:

– Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego – 40,8 mld zł (34,6 proc.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych – 31,0 mld zł (17,2 proc.), Obrona Narodowa – 18,1 mld zł (15,4 proc.), Budżety Wojewodów – 12,8 mld zł (28,5 proc.), Sprawy wewnętrzne – 9,9 mld zł (23,1 proc.), Środki własne UE – 9,1 mld zł (26,3 proc.), Szkolnictwo wyższe i nauka – 7,3 mld zł (23,4 proc.), Obsługa długu Skarbu Państwa – 7,2 mld zł (10,9 proc.).

W okresie styczeń – marzec 2024 r. wykonanie wydatków zostało porównane z okresem styczeń – marzec 2023 r. Najwyższy wzrost, o około 8,5 mld zł, odnotowano w części 73 – Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, co było efektem programu „Rodzina 800+”, wprowadzonego od 1 stycznia 2024 r. W ramach tego programu świadczenia na dzieci wzrosły z 500 zł do 800 zł. Natomiast dotacja przekazana do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wyniosła 9,4 mld zł, co oznacza wzrost o 0,7 mld zł w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 r., co stanowiło wzrost o około 7,7 proc.

W części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego, wykonanie wzrosło o 11,2 mld zł, głównie ze względu na zwiększone wydatki w obszarze oświaty spowodowane podwyżką płac nauczycieli o 30 proc. oraz rozliczeniem środków należnych i już przekazanych. Dodatkowo, po raz pierwszy w 2024 r. przekazano środki na część rozwojową subwencji ogólnej dla JST.

W okresie styczeń – marzec 2024 r. wpłynęło do budżetu UE o 3,0 mld zł więcej niż w poprzednim roku. Główną przyczyną tego wzrostu było rozliczenie niedopłaty z tytułu dostosowań VAT i DNB za poprzednie lata w kwocie 2 mld zł, które zostało dokonane poprzez zwiększenie składki za marzec bieżącego roku.

W sekcji 85 – Budżety wojewodów, wykonanie przekroczyło o około 3,1 mld zł, głównie ze względu na wydatki na świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego, zasiłki stałe oraz środki przekazane dla komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej, Inspekcji Sanitarnej, a także na staże i specjalizacje medyczne.

W części 79 budżetu na Obsługę Długu Skarbu Państwa przewidziano o 0,9 mld zł mniej środków na wydatki, co wynika z rozkładu obsługi długu w ciągu roku.

Komunikaty publikowane w serwisie PAP są prezentowane w formie dostarczonej przez nadawcę, bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za treść komunikatu, zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM