Polityka i społeczeństwo

MSWiA: Polska jednym z sygnatariuszy listu 15 państw w sprawie paktu migracyjnego (komunikat)

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowało o liście skierowanym do Przewodniczącej KE przez ministrow odpowiedzialnych za sprawy wewnętrzne w 15 państwach członkowskich UE. Wiceminister Maciej Duszczyk podkreślił, że pakt migracyjny to dopiero początek dyskusji na temat wyzwań związanych z migracją na poziomie wspólnotowym.

W liście poruszono kwestie zapewnienia skutecznego rozpatrywania wniosków o ochronę międzynarodową oraz przekazywania lub odsyłania obywateli państw trzecich, którzy nie potrzebują ochrony lub mogą ją uzyskać w państwach trzecich.

Wiceminister MSWiA omawiał również inną istotną kwestię z listu. Mówił o instrumentalizacji migracji przez Białoruś i Rosję, która dotyczy nie tylko granicy polskiej, ale również granic państw nordyckich i bałtyckich. Ten temat będzie musiał zostać podjęty przez Unię Europejską w najbliższym czasie jako pierwszy – powiedział wiceminister Maciej Duszczyk.

Pod dokumentem, oprócz Polski, podpisali się przedstawiciele 14 innych krajów, w tym Bułgarii, Czech, Danii, Estonii, Grecji, Włoch, Cypru, Łotwy, Litwy, Malty, Holandii, Austrii, Rumunii i Finlandii. W liście poruszono kilka kluczowych kwestii.

Miejsca bezpieczeństwa i rozwiązania zainspirowane Awaryjnymi Mechanizmami Tranzytowymi

Pomysł ten zakłada wykorzystanie ogólnego mechanizmu tranzytu w państwie trzecim spoza UE, w celu tymczasowego przyjęcia uchodźców i migrantów, którzy zostali przeniesieni z państwa nadbrzeżnego spoza UE, do którego dotarli drogą lądową lub do którego zostali przywiezieni w wyniku akcji ratunkowej na pełnym morzu.

Osoby, które nie potrzebują międzynarodowej ochrony, mogłyby zostać odesłane do swojego kraju pochodzenia lub poprzedniego kraju zamieszkania, lub też mogłyby zostać zaoferowane inne legalne możliwości pobytu w innym bezpiecznym kraju trzecim.

Mechanizm powrotu do krajów partnerskich

Nowa inicjatywa zakłada, że osoby, których wniosek o ochronę międzynarodową w UE został odrzucony, mogą być przeniesione do kraju partnerskiego spoza UE, gdzie zostaną zakwaterowane w oczekiwaniu na powrót do swojego kraju pochodzenia. Decyzje o powrocie będą wykonywane z terytorium państwa trzeciego, ale za organizację powrotu nadal będzie odpowiedzialne dane państwo członkowskie UE.

Propozycja zakłada nawiązanie szerokich partnerstw z krajami trzecimi, wzorowanych na porozumieniu między UE a Turcją. Koncentruje się ona na państwach leżących wzdłuż tras migracyjnych do Europy, które podejmą działania w celu zatrzymania nielegalnej migracji. Nowi migranci, którzy dotrą do UE, zostaliby odesłani z powrotem do tych państw trzecich, z poszanowaniem międzynarodowych zobowiązań, takich jak zasada non-refoulement i zasada bezpiecznego kraju trzeciego.

Propozycja zakłada nawiązanie szerokich partnerstw z krajami trzecimi, wzorowanych na porozumieniu między UE a Turcją. Koncentruje się ona na państwach leżących wzdłuż tras migracyjnych do Europy, które podejmą działania w celu zatrzymania nielegalnej migracji. Nowi migranci, którzy dotrą do UE, zostaliby odesłani z powrotem do tych państw trzecich, z poszanowaniem międzynarodowych zobowiązań, takich jak zasada non-refoulement i zasada bezpiecznego kraju trzeciego.

Koncepcja bezpiecznego kraju trzeciego zgodnie z prawem UE stanowi podstawę prawną dla państw członkowskich do rozważania i przekazywania obywateli państw trzecich, którzy nie potrzebują międzynarodowej ochrony lub mogą ją uzyskać w innych krajach.

<p. Ta koncepcja ma na celu umożliwienie skutecznego rozpatrywania wniosków o azyl i odsyłania osób, które nie spełniają kryteriów do otrzymania ochrony międzynarodowej.

Wpływ migracji na politykę

Aby zaradzić problemowi wykorzystywania migrantów, konieczne jest ustanowienie skutecznych ram prawnych. Inwestycje w infrastrukturę stacjonarną i mobilną są niezbędne do skutecznej ochrony zewnętrznej granicy UE.

Walka z przemytem migrantów jest kluczowym elementem zarządzania nielegalną migracją do Europy. Aby skutecznie zwalczać ten proceder, UE i jej państwa członkowskie muszą działać w sposób zintegrowany i skoordynowany. Konieczne jest kontynuowanie prac nad nowymi ramami prawno-administracyjnymi oraz wzmocnienie współpracy zarówno wewnątrz UE, jak i z ważnymi krajami trzecimi.

Przeciwdziałanie przemytowi migrantów wymaga kompleksowego podejścia i współpracy na wielu szczeblach. Działania UE i jej państw członkowskich muszą być ukierunkowane na zintegrowaną reakcję, która będzie skutecznie hamować nielegalną migrację. Wzmocnienie współpracy zarówno na szczeblu UE, jak i z kluczowymi krajami trzecimi jest kluczowym elementem walki z przemytem migrantów.

Nowe propozycje dotyczące migracji

Grupa państw, z Danii na czele, rozpoczęła dyskusję nad dodatkowymi rozwiązaniami mającymi na celu ograniczenie nielegalnej migracji do UE na początku 2023 roku. Te koncepcje i idee stanowią uzupełnienie pakietu migracyjnego omawianego wcześniej.

Skutek tej współpracy to list do Przewodniczącej Komisji Europejskiej podpisany przez 15 państw członkowskich.

Zapraszamy również do pobrania filmu z wypowiedzią wiceministra Macieja Duszczyka – https://mab.to/t/lJO1NActweE/eu1

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM