Biznes i finanse

Pokolenie Z na rynku pracy. Najnowszy raport OLX Praca

Rynek pracy w Polsce stoi w obliczu przełomowych zmian, a ich głównym czynnikiem będą osoby z pokolenia Z. Prognozy wskazują, że w 2025 roku co piąty pracownik w Polsce będzie należał do tego pokolenia. Raport OLX Praca analizuje wpływ młodych pracowników na rynek pracy. Badania przeprowadzone wśród pracodawców i pracowników pokolenia Z wykazują, że polskie firmy ulegają pozytywnym przemianom.

Najnowszy raport OLX Praca prezentuje stanowiska pracodawców i pokolenia Z w kluczowych obszarach związanych z pracą, takich jak wynagrodzenie, zarządzanie, organizacja pracy, samorozwój i równowaga między pracą a życiem prywatnym. Według analiz największym czynnikiem motywującym Zetki do podjęcia pracy jest wynagrodzenie, a 57% aktywnych zawodowo osób urodzonych po 1995 roku uważa, że ich zarobki są adekwatne do doświadczenia. Pracodawcy zauważają, że Zetki przyczyniły się do wprowadzenia przejrzystych zasad awansu finansowego i struktury wynagrodzeń w organizacjach.

Badani wskazywali, że postawa Zetek wpłynęła na zarządzanie w organizacjach. Według nich, obecność młodych pracowników przyczyniła się do zmiany sposobu organizacji pracy oraz ustalania i komunikowania celów przez przełożonych. Wyniki badania SW Research potwierdzają tę opinię, gdyż 67% badanych Zetek przyznało, że ich przełożeni jasno wytyczają im cele do realizacji od czasu dołączenia do firmy. Co więcej, ponad połowa badanych zauważyła uwzględnienie ich preferencji dotyczących pracy zdalnej, hybrydowej lub stacjonarnej w obecnej firmie. Tylko co czwarty pracownik nie był zadowolony z podejścia pracodawcy w tej kwestii. Te wyniki potwierdzają opinie pracodawców, z których blisko połowa stwierdziła, że pracownicy pokolenia Zet wpłynęli na bardziej elastyczne podejście ich firmy do form świadczenia pracy.

„Rola przedstawicieli pokolenia Zet na rynku pracy z każdym rokiem będzie coraz istotniejsza. Znaczenie to będzie większe dzięki rosnącej w siłę reprezentacji Zetek, ale przede wszystkim dzięki zmianom, których oczekują one od firm. Dzisiaj te oczekiwania mogą budzić skrajne emocje i prowadzić do negatywnych ocen całego pokolenia. Ale jeśli dogłębnie je przeanalizujemy, to większość z nas doceni na przykład to, że wielu z przedstawicieli pokolenia Z przyczynia się do osiągnięcia równowagi między pracą i życiem prywatnym” – mówi Jolanta Święcicka, senior marketing specialist, odpowiedzialna za kampanię OLX Praca.

Zarówno dla Zetek, jak i pracodawców, istotne są samorozwój oraz równowaga między pracą a życiem prywatnym. Samorozwój pomaga w wypełnieniu luki kompetencyjnej na rynku pracy, a równowaga między pracą a życiem prywatnym przyczynia się do dobrostanu pracowników. Jednak tylko co czwarty pracodawca zgodził się, że Zetki wpłynęli na rozbudowę oferty szkoleń, kursów i praktyk dla pracowników. Natomiast 50% młodych deklaruje, że firmy zapewniają im rozwój zawodowy i wspierają ich w poszukiwaniu optymalnych dróg rozwoju. Zetki doceniają starania pracodawców na rzecz tworzenia wielopokoleniowych zespołów, umożliwiając transfer wiedzy i umiejętności między ich członkami (z taką opinia zgadza się 57% badanych).

Zeteki wykazały mniejsze zadowolenie z rozwiązań wspierających zdrowie psychiczne. Badania przeprowadzone wśród pracodawców wskazują, że młode pokolenie miało znaczący wpływ na rozszerzenie pakietu takich działań, jednak 33% badanych Zetek przyznało, że ich firmy nie oferują tego typu programów.

„Nasz raport to z jednej strony analiza obecnej sytuacji na rynku pracy, a z drugiej cenna wskazówka dla pracodawców, którzy już teraz rekrutują najmłodszych pracowników. Wielu z ich obawia się Zetek, ponieważ wyobrażenia o ich pracy opierają o funkcjonujące w opinii społecznej stereotypy. My zaś chcemy pokazać, że to kreatywne, świadome swojej wartości pokolenie, któremu będziemy zawdzięczali wiele pozytywnych zmian na rynku pracy” – komentuje Artur Kołpowski, jobs and services director w OLX.


Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM