Wiadomości Polska Polityka i społeczeństwo MFiPR: Stołeczny transport miejski ze wsparciem unijnym (komunikat)
Polityka i społeczeństwo

MFiPR: Stołeczny transport miejski ze wsparciem unijnym (komunikat)

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej ogłosiło nowy program inwestycji w zrównoważony transport miejski, finansowany ze środków unijnych. Projekt obejmuje budowę II linii metra na Bemowie oraz nowoczesnej trasy tramwajowej do Wilanowa, które mają poprawić jakość życia mieszkańców stolicy.

Wsparcie w wysokości ponad 2 mld zł pochodzi z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 i ma na celu znaczącą poprawę komunikacji miejskiej w Warszawie.

Warszawa, jako beneficjent dwóch projektów finansowanych ze środków unijnych, podpisała dzisiaj umowy o dofinansowanie dla dwóch projektów z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

Planowane inwestycje w Warszawie obejmują budowę II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą w ramach etapu IV oraz budowę trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą w ramach fazy II.

Podczas dzisiejszej konferencji prasowej wiceminister Konrad Wojnarowski pogratulował Warszawie pierwszych umów i wyraził nadzieję na podpisanie umów z innymi miastami, które ubiegają się o środki z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko dla transportu miejskiego. Projekty te mają na celu znaczące usprawnienie komunikacji w stolicy poprzez wprowadzenie nowoczesnych i ekologicznych rozwiązań. Inwestycje te są zgodne z celami polityki spójności, przyczyniając się do zrównoważonego rozwoju miasta i poprawy jakości życia mieszkańców, a także wspierają ideę bardziej przyjaznej dla środowiska niskoemisyjnej Europy. Umowy będą sukcesywnie podpisywane zarówno w miastach wojewódzkich, regionalnych, jak i mniejszych ośrodkach.

Transport publiczny ma najwyższy priorytet. Ponad miliard złotych zostanie zainwestowane w rozbudowę warszawskiego metra, a niemal miliard złotych przeznaczone będzie na modernizację tramwajów. Łącznie, ponad 2 miliardy złotych z unijnych funduszy zostaną zainwestowane w Warszawę. To jest efekt naszych wysiłków, negocjacji i ciężkiej pracy. Dziś widzimy efekty tych działań, a nasze miasto otrzymuje kolejny impuls rozwojowy – powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Nowy odcinek II linii metra na Bemowie:

Planowane prace obejmują budowę ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra na Bemowie. Dzięki dofinansowaniu unijnemu, planowana jest budowa 3,4 km linii metra oraz 3 nowych stacji: Lazurowa, Chrzanów, Karolin. Dodatkowo, planowana jest budowa Stacji Techniczno-Postojowej Karolin oraz zakup 7 nowych taborów metra.

Finalizacja tego odcinka II linii metra oznacza ukończenie całej trasy. Projekt ten kosztuje 3 mld zł, z czego 1,12 mld zł pochodzi z dofinansowania unijnego. Oczekiwany termin zakończenia prac to koniec grudnia 2026 roku.

Nowy projekt tramwaju do Wilanowa zapewni lepsze połączenie między osiedlami Wilanowa i Dolnego Mokotowa oraz między Dworcem Zachodnim a Ochotą. Dodatkowo, planowane jest utworzenie węzła przesiadkowego na Pole Mokotowskie oraz nowoczesnej zajezdni tramwajowej Annopol.

Projekt zakłada budowę 22,45 km linii tramwajowej, w tym 8,16 km torów na terenie zajezdni tramwajowej. Całkowity koszt projektu to 2,1 mld zł, z czego 900 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego. Planowany termin zakończenia projektu to koniec września 2026 roku.

Ten projekt jest kontynuacją I fazy, która była realizowana z dofinansowaniem ze środków Programu Infrastruktura i Środowisko.

Komunikaty publikowane w serwisie PAP są przedstawiane bez zmian w ich treści, tak jak zostały dostarczone przez nadawcę. Nadawca ponosi odpowiedzialność za treść komunikatu – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Źródło informacji: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version