Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że 16 września 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej i nadzór autorski dla budowy nowej linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski. Projekt o wartości 23 mln zł zostanie zrealizowany w ramach rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.
Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, że PKP Polskie Linie Kolejowe SA w dniu 16 września 2023 r. podpisały umowę na wykonanie dokumentacji projektowej i nadzór autorski nad budową nowej linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski, o łącznej wartości 23 mln zł. Projekt zostanie zrealizowany w ramach rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zaznaczył, że podpisanie umowy na projekt linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski to ważny krok w walce z wykluczeniem komunikacyjnym mieszkańców Lubelszczyzny. Tym samym konsekwentnie odbudowujemy polską kolej, zapewniając mieszkańcom dostęp do stolicy województwa.
Mieszkańcy południowej Lubelszczyzny będą mogli cieszyć się wygodnym i szybkim połączeniem kolejowym z regionową stolicą. Prace obejmujące przygotowanie dokumentacji projektowej o szacunkowej wartości ponad 23 mln zł, rozpoczną się wkrótce, a dotyczyć będą nowej 18 km linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski oraz ponad 12 km jednotorowej linii kolejowej do Kraśnika Fabrycznego, która będzie połączona łącznicą Kraśnik Miasto – Kraśnik. Ponadto, dokumentacja projektowa jest przygotowywana także do budowy i elektryfikacji 35 km odcinka jednotorowej linii kolejowej Janów Lubelski – Biłgoraj.
W ramach Programu Kolej Plus PKP Polskie Linie Kolejowe SA zmodernizują i przystosują linie kolejowe do 2029 r., aby jeszcze lepiej służyć mieszkańcom województwa lubelskiego. Poza mieszkańcami Janowa Lubelskiego, Szastarki i Biłgoraja, do transportu kolejowego dołączą również mieszkańcy Łęcznej. Inwestycja ta zwiększy również możliwości rozwoju regionu oraz zapewni ludziom łatwiejszy dostęp do szkół i miejsc pracy – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Po zakończeniu projektu pociągi między Kraśnikiem Fabrycznym a Lublinem będą jeździć w czasie 52 min, a między Biłgorajem a Lublinem w czasie 1h 36 min. Projekt zakłada budowę ok. 16 stacji i przystanków, które zostaną dostosowane do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Przystanie będą zlokalizowane w miejscowościach: Kraśnik Lasy, Kraśnik Miasto, Kraśnik Piaski, Kraśnik Fabryczny Modliborzyce, Laski lub Janów Lubelski Przemysłowy, Janów Lubelski, Zofianka Górna, Krzemień, Dzwola, Frampol, Sokołówka, Korytków Duży, Nadrzecze, Gromada, Biłgoraj Jana Pawła II.
Realizacja projektu „Budowa linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Kraśnik” pozwoli na uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej w województwie lubelskim do 2029 roku. Program Kolej Plus umożliwi inwestycję o całkowitej wartości 906 mln zł.
Realizacja wszystkich zadań zakwalifikowanych do Programu Kolej Plus na terenie województwa lubelskiego ma zostać ukończona do 2026 roku. Następnie, w 2027 roku planowane jest rozpoczęcie budowy wszystkich zaplanowanych obiektów.
W ramach inwestycji Programu Kolej Plus w woj. lubelskim, zaplanowano 5 projektów. Projekty te obejmują budowę linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj, tworzenie nowego połączenia kolejowego Lublin – Łęczna/KWK Bogdanka, rewitalizację połączenia Chełm – Włodawa, elektryfikację linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin, jak i modernizację i elektryfikację linii nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zamość Szopinek, a także odbudowę i elektryfikację łącznicy kolejowej omijającej stację Zawada.
Aby zapewnić poprawę dostępności transportu kolejowego w m. Kraśnik i Włodawa, zaplanowano odpowiednie działania w ramach projektu.
Program Kolej Plus zakłada realizację wszystkich planowanych inwestycji do 2029 r. Jest to szansa na wprowadzenie wielu pozytywnych zmian w życiu mieszkańców oraz poprawę atrakcyjności regionów. Wartość programu wynosi 13,3 mld zł, z czego 11,2 mld zł pochodzi z budżetu państwa, a pozostała część z jednostek samorządu terytorialnego. Dzięki Kolej Plus będzie można eliminować wykluczenie komunikacyjne, a także zapewnić komfortowy, szybki i przyjazny dla środowiska środek transportu zbiorowego.
PAP SA nie dokonuje żadnych modyfikacji treści komunikatów publikowanych w serwisie PAP. Nadawca komunikatu ponosi pełną odpowiedzialność za jego treść w oparciu o postanowienia art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl