Biznes i finanse

MRiT planuje wejście firm sektora obronnego do powiatów w ramach Polskiej Strefy Inwestycji

Według najnowszego raportu PwC Polska, w ciągu ostatnich pięciu lat firmy zainwestowały nominalnie 109,5 mld zł w ramach Polskiej Strefy Inwestycji (PSI). Istnieje jednak ryzyko spadku inwestycji o 40 proc. w przypadku braku zmian legislacyjnych w scenariuszu pesymistycznym. Ministerstwo Rozwoju i Technologii planuje obniżenie progu inwestycyjnego dla powiatów na tzw. „ścianie wschodniej” oraz zezwolenie na działalność firm z sektora obronnego w powiatach objętych PSI.

Program wsparcia inwestycji (PSI) to narzędzie umożliwiające przedsiębiorcom skorzystanie z ulgi podatkowej na realizację nowych inwestycji w całej Polsce, niezależnie od wielkości firmy. Przedsiębiorstwa z sektora przemysłu oraz nowoczesnych usług mogą skorzystać z zwolnienia z podatku dochodowego CIT lub PIT w związku z realizacją nowych inwestycji, co stanowi regionalną pomoc inwestycyjną.

Raport PwC Polska pt. „Polska Strefa Inwestycji: czas na zmiany”, zaprezentowany podczas debaty „Przyszłość Polskiej Strefy Inwestycji” w Centrum Prasowym PAP, wskazuje, że odpowiednie zmiany legislacyjne mogą spowodować wzrost inwestycji o 25 proc. w ciągu najbliższych pięciu lat. Z kolei brak tych zmian może skutkować spadkiem inwestycji nawet o 40 proc. Podczas debaty, Maciej Żukowski, dyrektor Departamentu Rozwoju Inwestycji w Ministerstwie Rozwoju i Technologii (MRiT), zapowiedział m.in. obniżenie progu inwestycyjnego dla powiatów na „ścianie wschodniej”.

„Chcielibyśmy do stref >>wpuścić<< przemysł obronny, żeby można było rozwijać w nich produkcję związaną z szeroko pojętymi militariami. Przypuszczam, że otwarta dyskusja publiczna na ten temat odbędzie się za miesiąc” – zapowiedział dyrektor Żukowski.

Badanie wykazało, że PSI odegrała istotną rolę w wspieraniu inwestycji małych i średnich przedsiębiorstw. Większość decyzji dotyczących MŚP (65%) i firm z polskim kapitałem (74%) została zrealizowana dzięki PSI. W ciągu pięciu lat istnienia programu, gminy objęte PSI zrealizowały inwestycje o wartości nominalnej 109,5 mld zł, zbliżając się niemal do osiągniętej przez SSE (119,2 mld zł) przez 24 lata do roku 2018.

Wyniki opracowania wskazują, że PSI odegrała istotną rolę w wspieraniu inwestycji małych i średnich przedsiębiorstw, które stanowiły 65% wszystkich decyzji oraz firm z polskim kapitałem – 74% decyzji. W ciągu pięciu lat funkcjonowania, gminy objęte programem PSI zrealizowały inwestycje o wartości nominalnej 109,5 mld zł, co niemal równało się z wartością osiągniętą przez przedsiębiorców funkcjonujących w ramach SSE przez 24 lata (do roku 2018).

„PSI, jej formuła, zasady, warunki aplikowania zdecydowanie umożliwiły bardzo duże inwestycje w naszym kraju” – powiedziała Agnieszka Szymczyk, starszy menedżer w PwC.

Według analizy przeprowadzonej przez firmę doradczą, Gliwice, Gdańsk i Kraków były najbardziej przyciągającymi inwestycje liderami w ciągu ostatnich pięciu lat. Ponadto, najwięcej decyzji o wsparciu przedsiębiorców planujących inwestycje zostało wydanych w powiatach: krakowskim, olsztyńskim, toruńskim, mieleckim, bolesławieckim i kutnowskim.

W 33 powiatach nie wydano ani jednej decyzji o wsparciu, w tym części województw dolnośląskiego (np. powiat oleśnicki) i mazowieckiego (Siedlce), uważanych za regiony przyciągające inwestycje, oraz miast średnich, które tracą funkcje społeczno-gospodarcze (np. Chełm). Wystarczyłaby inwestycja o minimalnych nakładach, aby uzyskać decyzję o wsparciu i zgodę na działanie firm z sektora obronnego w powiatach objętych PSI.Partner PwC, Mieczysław Gonta, zauważył, że wzrost inwestycji wymaga reorganizacji mechanizmu zwolnień podatkowych, wprowadzenia definicji terminu poniesienia kosztów inwestycji zgodnie z metodą kasową oraz ujednolicenia procesu oceny spełnienia kryteriów jakościowych. Ponadto, konieczne jest wprowadzenie zmian, które doprecyzują niejasne przepisy dotyczące PSI w ustawie i rozporządzeniu.

W dyskusji uczestnicy zauważyli, że w nadchodzących tygodniach kluczowym wyzwaniem będzie ochrona ulg podatkowych przed negatywnymi skutkami globalnego podatku minimalnego (Pillar 2). Jako potencjalne rozwiązanie wymieniono konieczność reorganizacji mechanizmu zwolnień podatkowych SSE/PSI, na przykład poprzez wprowadzenie „refundable, transferable tax credits” lub zmianę ich charakteru na dotacyjny.

„Ustawodawca powinien pospieszyć się z wprowadzeniem do polskiego prawa odpowiednich regulacji dotyczących globalnego podatku minimalnego. W przypadku niepodjęcia w najbliższym czasie takich działań, zagraniczni inwestorzy mogą zrezygnować z realizacji inwestycji w Polsce, a pro inwestorski charakter tego instrumentu zaniknie” – zauważyła Dorota Wolna, partnerka PwC Polska.

Przedstawiciele stref inwestycyjnych z całej Polski, takich jak Mirosław Kamiński (Pomorska SSE), Rafał Żelazny (Katowicka SSE) oraz Łukasz Blacha (Krakowski Park Technologiczny), podkreślili konieczność dobrej współpracy z samorządami powiatów oraz partnerami spoza SSE. Istotna jest także współpraca z instytucjami okołobiznesowymi oraz promocja poprzez polecenia współpracy z SSE przez firmy, które już w nich działają.

Uczestniczący w debacie przedstawiciele stref inwestycyjnych zaznaczyli, że kluczową kwestią dla dobrej działalności strefy jest współpraca z samorządami powiatów oraz partnerami spoza SSE. Ważna jest także współpraca z instytucjami okołobiznesowymi oraz promocja poprzez polecenia współpracy z SSE przez firmy, które już w nich działają. Mirosław Kamiński (Pomorska SSE), Rafał Żelazny (Katowicka SSE) oraz Łukasz Blacha (Krakowski Park Technologiczny) podkreślili te aspekty podczas dyskusji.


Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM