Polenergia i Equinor podpisały kluczowy kontrakt dotyczący morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3, obejmujący zamówienie turbin, fundamentów oraz kabli morskich i lądowych. Dodatkowo, obie spółki podpisały istotną umowę na statki instalacyjne, które zostaną wykorzystane do transportu i instalacji 100 ogromnych turbin wiatrowych na morzu. Projekty Bałtyk 2 i 3, o łącznej mocy 1440 MW, posiadają wszystkie niezbędne pozwolenia na budowę, zarówno morskie, jak i lądowe. Realizacja morskich farm wiatrowych Bałtyk to jeden z największych projektów infrastrukturalnych w historii Polski.
Planowane projekty Bałtyk 2 i Bałtyk 3 zakładają instalację 100 turbin wiatrowych o mocy 14,4 MW każda na Morzu Bałtyckim. Te największe turbiny zostały wyprodukowane dotychczas przez firmę Siemens-Gamesa.
Nowe wieże wiatrowe będą miały imponującą wysokość 260 metrów, co sprawi, że każda z nich będzie wyższa niż słynny Pałac Kultury i Nauki w Warszawie. Dodając do tego fundamenty zanurzone pod wodą, wysokość jednej turbiny będzie niemal równa wysokości wieży Eiffla.
„Kontrakt na statki instalacyjne dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 to jeden z ostatnich kroków, który dzieli nas od ich budowy. Skalę projektu najlepiej oddają liczby. Dzięki instalacji na morzu 100 potężnych turbin, łączna zainstalowana moc projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3 osiągnie imponujące 1440 MW. A to pozwoli nam na zasilenie czystą, odnawialną energią ponad 2 milionów gospodarstw domowych. Morskie farmy wiatrowe Bałtyk to jeden z największych projektów infrastrukturalnych w historii Polski. Jest to też projekt strategiczny dla polskiego bezpieczeństwa energetycznego. Umowa na statki instalacyjne to kolejny, niezwykle ważny etap w jego realizacji” – mówi Jerzy Zań, prezes zarządu Polenergia S.A.
Polenergia i Equinor podpisały umowę z Cadeler na transport i instalację ogromnych turbin przy użyciu statków instalacyjnych.
Cadeler, firma z siedzibą w Danii, zamierza wykorzystać dwa typy statków instalacyjnych – klasy P oraz klasy O – do realizacji zakontraktowanych zadań.
Statki klasy P posiadają powierzchnię pokładu wynoszącą 5600 mkw., ładowność ponad 17 600 ton i udźwig głównego dźwigu przekraczający 2600 ton w promieniu 46 metrów od statku.
Statki klasy O charakteryzują się konstrukcją opartą na 6 nogach. Główny dźwig zamontowany na tych jednostkach ma udźwig do 1600 ton w promieniu 40 metrów od statku, a główny hak może sięgać 160 metrów ponad pokład główny.
„Podpisana umowa na statki instalacyjne to kolejny krok w kierunku finalnej decyzji inwestycyjnej oraz budowy morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Budowa takiej infrastruktury na pełnym morzu jest bardzo skomplikowana i wymaga specjalistycznej floty statków. Zainstalują one najnowocześniejsze i bardzo wydajne turbiny wiatrowe na głębokości kilkudziesięciu metrów. Cieszy nas, że możemy wykorzystać swoje międzynarodowe doświadczenie z budowy infrastruktury energetycznej na morzu” – mówi Michał Jerzy Kołodziejczyk, prezes zarządu Equinor Polska.
Dystrybucja: pap-mediaroom.pl