Polityka i społeczeństwo

MF: Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń-październik 2024 r. (komunikat)

– Informacja Ministra Finansów:

Według szacunków, wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – październik 2024 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2024 r. przedstawia się następująco:

– Dochody: 519,5 mld zł, co stanowi 76,1 proc. założonej kwoty;

– Wydatki: 649,3 mld zł, co stanowi 74,9 proc. założonej kwoty;

– Deficyt: 129,8 mld zł, co stanowi 70,5 proc. założonej kwoty;

– Dochody budżetu państwa w okresie styczeń-październik 2024 r.

Podczas styczeń – październik 2024 r. dochody budżetu państwa wyniosły około 519,5 mld zł, co stanowi wzrost o około 9,3 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego (475,4 mld zł, tj. 79,1 proc. planu).

W okresie styczeń – październik 2024 r. dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 464,6 mld zł, co oznacza wzrost o ok. 45,4 mld zł (tj. 10,8 proc.) w porównaniu do wykonania w okresie styczeń – październik 2023 r.

Wśród tych dochodów, wyniki podatkowe przedstawiają się następująco: dochody z VAT wyniosły 243,6 mld zł (wzrost o 18,0 proc.), dochody z akcyzy wyniosły 74,1 mld zł (wzrost o 6,1 proc.), dochody z PIT wyniosły 80,6 mld zł (wzrost o 17,2 proc.), a dochody z CIT wyniosły 49,8 mld zł (spadek o 15,4 proc.). Natomiast wykonanie dochodów niepodatkowych w tym okresie wyniosło 53,6 mld zł, co oznacza spadek o 1,6 proc. w porównaniu do wykonania w okresie styczeń – październik 2023 r.

W październiku br. dochody z VAT wzrosły o 1,1 mld zł, co stanowiło 4,3% więcej niż rok wcześniej, osiągając około 26,4 mld zł. Wykonanie dochodów z tytułu VAT w październiku odnosiło się do transakcji ekonomicznych zrealizowanych we wrześniu. GUS ogłosił, że sprzedaż detaliczna spadła nominalnie o 2,2% r/r we wrześniu. Ten spadek sprzedaży we wrześniu przełożył się na osłabienie dynamiki dochodów z VAT w październiku.

W październiku 2024 roku, osoby z obszarów dotkniętych powodzią miały możliwość skorzystania z pomocy państwa, w tym odroczenia terminów płatności zaliczek na podatek dochodowy i CIT oraz płatności VAT.

W okresie styczeń-październik 2024 r. wydatki budżetu państwa wyniosły około 649,3 mld zł, co stanowiło 74,9% planu. Było to o około 137,5 mld zł (26,9%) więcej niż w tym samym okresie roku 2023 (511,8 mld zł, czyli 73,8% planu).

Wzrost nominalnych wydatków po dziesięciu miesiącach 2024 roku wynika z zwiększenia ogólnych wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na ten rok. Wzrost wydatków w ustawie budżetowej na 2024 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2023 r. wynosi 24,9 proc. tj. 173,0 mld zł i jest związany z priorytetami zaplanowanymi na ten rok, takimi jak:

W 2024 roku planowane jest finansowanie tzw. 13. i 14. emerytury z budżetu państwa, zamiast z Funduszu Solidarnościowego, co stanowi wydatek w wysokości 29,5 mld zł. Program „Rodzina 800+” również przewiduje zwiększenie świadczenia na dzieci do 800 zł od 1 stycznia 2024 r., co oznacza wydatki wyższe o 23,5 mld zł w porównaniu z rokiem 2023. Dodatkowo planowane jest zwiększenie wydatków na obronność o 20,7 mld zł oraz zwiększenie finansowania zdrowia o 14,2 mld zł z budżetu państwa. W okresie styczeń – październik 2024 r. największe wydatki odnotowano w tych obszarach budżetu państwa.

Wydatki publiczne w okresie styczeń – październik 2024 r. wyniosły: Zakład Ubezpieczeń Społecznych – 142,6 mld zł (79,4 proc. planu), Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego – 105,3 mld zł (89,2 proc. planu), Obrona Narodowa – 76,9 mld zł (65,4 proc. planu), Obsługa długu Skarbu Państwa – 51,0 mld zł (76,6 proc. planu), Budżety Wojewodów – 45,3 mld zł (81,2 proc. planu), Sprawy wewnętrzne – 34,9 mld zł (76,7 proc. planu), Środki własne UE – 26,5 mld zł (76,9 proc. planu), Szkolnictwo wyższe i nauka – 25,7 mld zł (81,4 proc. planu. W porównaniu z okresem styczeń – październik 2023 r. wyższe wykonanie odnotowano głównie w zakresie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, co było związane z programem „Rodzina 800+”. Natomiast dotacja przekazana do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wyniosła 49,0 mld zł i była wyższa o 25,3 proc. w porównaniu do wykonania z poprzedniego roku. W 2024 r. dodatkowe roczne świadczenia pieniężne finansowane były z Funduszu Solidarnościowego.

W części 82 subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie wzrosło o 19,1 mld zł ze względu na zwiększone wydatki w dziale oświaty, wynikające z podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli o 30 proc. Dodatkowo, w 2024 r. po raz pierwszy przekazano środki na część rozwojową subwencji ogólnej dla JST.

Wydatki na obronność w sektorze 29 wzrosły o 10,4 mld zł, głównie na zakup sprzętu i uzbrojenia wojskowego oraz przekazanie środków do Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych.

W części 85 – Budżety wojewodów wykonanie było wyższe o około 9,6 mld zł, głównie ze względu na zwiększone wydatki na świadczenia rodzinne, fundusz alimentacyjny, zasiłki stałe, przedszkola, komendy powiatowe Państwowej Straży Pożarnej, Inspekcję Sanitarną, staże i specjalizacje medyczne. Środki na zapewnienie uczniom bezpłatnego dostępu do podręczników i materiałów edukacyjnych również wzrosły.

W związku z niedawną powodzią na południu Polski, w ramach budżetu państwa utworzono dodatkowe rezerwy celowe we wrześniu i październiku. Środki te mają na celu przeciwdziałanie klęskom żywiołowym oraz usuwanie ich skutków. W rezultacie wydatkowano więcej środków na te cele niż pierwotnie planowano.

W porównaniu do poprzedniego roku, w części 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa, przekazano dodatkowe środki w wysokości 5,9 mld zł na wydatki. Wzrost ten wynika z większego poziomu obsługi zadłużenia oraz bieżącego rozkładu jego obsługi.

W części 84 – Środki własne UE zwiększyły się o 1,4 mld zł, głównie ze względu na rozliczenie niedopłaty do budżetu UE z tytułu dostosowań VAT i DNB za lata poprzednie poprzez zwiększenie raty składki za marzec br.

Aby uzyskać więcej informacji na temat wykonania budżetu państwa, odwiedź stronę: https://www.gov.pl/web/finanse/szacunek-2024

UWAGA: Komunikaty publikowane na serwisie PAP są prezentowane w oryginalnej formie dostarczonej przez nadawcę, bez żadnych zmian ze strony PAP SA. Nadawca komunikatu jest odpowiedzialny za treść komunikatu zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Dystrybucja: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM