Potrzeba nowej klasyfikacji PKD 25, która zacznie obowiązywać od nowego roku, wynika z rozwoju gospodarki, postępu technologicznego i cywilizacyjnego – podkreślili uczestnicy webinaru z cyklu #idearozwojubiznesu. Zmiany te przyniosą korzyści zarówno firmom, jak i państwu.
Podczas webinaru, który odbył się 2 grudnia 2024 r., omawiano zmiany związane z nową Polską Klasyfikacją Działalności – PKD 2025, która wchodzi w życie 1 stycznia 2025 r.
Według Ireneusza Budzyńskiego, klasyfikacje gospodarcze są niezwykle istotne dla pomiaru funkcjonowania gospodarki – powiedział zastępca dyrektora Departamentu Programowania, Koordynacji Badań i Rejestrów Głównego Urzędu Statystycznego.
„Są również bardzo ważne z punktu widzenia poszczególnych przedsiębiorców, pozwalają się zorientować, co dzieje się w danym sektorze, które branże się rozwijają, a które się zwijają” – powiedział Ireneusz Budzyński.
Warto zauważyć, że istnieją trzy główne rodzaje klasyfikacji, które obejmują działalność, produkty i towary. Według niego, PKD 25 ma zastosowanie w statystyce oraz w kształtowaniu polityki publicznej na szczeblu centralnym. Jest również używany do analizy struktury gospodarki.
„Jak ważna jest klasyfikacja PKD, pokazała pandemia, bo wskazywała, kto może funkcjonować, a komu należy się pomoc” – zauważył Budzyński.
Przypomniał również, że nowa klasyfikacja PKD będzie wymagała od przedsiębiorstw adaptacji do nowej struktury.
Zgodnie z wyjaśnieniami Radmili Roszkowskiej, naczelnika Wydziału Standardów Klasyfikacyjnych w Głównym Urzędzie Statystycznym, zmiany w PKD odzwierciedlają zarówno zmiany w polskiej gospodarce, jak i w Unii Europejskiej.
„Pojawią się nowe klasyfikacje np. w obszarze biogospodarki, gospodarki cyrkulacyjnej czy cyfrowej” – powiedziała.
Według ekspertki, zmiany obejmują także obszar pośrednictwa, który został bardziej szczegółowo sklasyfikowany w nowej klasyfikacji. Ma to na celu uporządkowanie i dostosowanie do aktualnych potrzeb rynku.
Ekspertka zaznaczyła, że nowa klasyfikacja uwzględnia również szeroko pojęte pośrednictwo, a jej celem jest uporządkowanie i dostosowanie do bieżących potrzeb rynku.
Zmiany w klasyfikacji PKD, zauważone przez Grażynę Tarnowską, naczelnika wydziału REGON w Departamencie Programowania, Koordynacji Badań i Rejestrów GUS, spowodują konieczność dostosowania systemu REGON.
„PKD 25 wejdzie w życie od 1 stycznia 2025, czyli już niedługo, ale przedsiębiorcy będą mieli jeszcze dwa lata na dokonanie zmian w rejestrach REGON w celu aktualizacji” – powiedziała.
„Nowi przedsiębiorcy, którzy zaczną działalność po 1 stycznia 2025 r., nie zauważą zmiany, bo będzie już działać nowa pula kodów, które wybiorą. Ale muszą zwrócić uwagę, kiedy złożą wniosek o rozpoczęciu działalności, ponieważ data wniosku nie musi się pokrywać z datą rozpoczęcia działalności, czyli jeśli nowy przedsiębiorca złoży wniosek jeszcze 31 grudnia 2024 r., obejmie go stara klasyfikacja i będzie musiał zrobić zmiany. Dlatego może lepiej złożyć ten wniosek od 1 stycznia, żeby uniknąć konieczności aktualizacji” – wyjaśnił urzędnik.
Wskazano, że część grup będzie automatycznie zgodna z zapisami w PKD 2007, co oznacza, że zmiana zostanie dokonana automatycznie.
Ponownie podkreślono, że rejestr REGON jest wtórny i że zmiany będą miały wpływ również na rejestr CEIDG i KRS.
Zbigniew Wojciechowski, zastępca dyrektora Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw Ministerstwa Rozwoju i Technologii, omówił kwestie zmian w CEIDG.
Podkreślił, że przedsiębiorcy będą mieli dwa lata na dokonanie zmian, ale zaleca się unikanie zostawiania tego na ostatnią chwilę, zwłaszcza że każda zmiana, np. adresu czy pełnomocnika, wymusi aktualizację PKD.
„System jest tak skonstruowany, że będzie podpowiadał przedsiębiorcy, na jaki nowy kod PKD może dokonać zmiany. Może być tak, że system do jednego starego PKD wskaże trzy albo cztery nowe kody (PKD 25), wtedy też wskaże, który jest wiodący. Niemniej to do przedsiębiorcy będzie należał wybór” – wyjaśniła ekspertka.
„Powstają nowe rodzaje usług, np. biotechnologiczne, a inne znikają, np. wypożyczalnie kaset wideo VHS. Klasyfikacja działalności PKD musi odpowiadać tym zmianom” – wyjaśnił.
Według ekspertki Małgorzaty Kozubowskiej z Departamentu Gospodarki Cyfrowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii, proces zmiany PKD w CEIDG jest stosunkowo prosty.
Kozubowska dodała, że istnieje możliwość, iż zmiana nie będzie konieczna, ponieważ sam kod PKD nie ulegnie zmianie, w takim przypadku system to ustali.
Zauważył, że impuls do zmiany PKD wynika z dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.
Podkreślił, że konieczność zmian wynika z wymogów na poziomie europejskim, a Polska jako kraj członkowski musi się do tego dostosować.
Małgorzata Kozubowska podkreśliła, że od 1 stycznia 2025 r. centrum pomocy przedsiębiorcy będzie w pełnej gotowości do wsparcia przedsiębiorców w dokonywanych zmianach. Zaznaczyła, że system również ułatwi to zadanie.
Podczas webinaru przedsiębiorcy zgłaszali pytania ekspertom dotyczące zmian w kodzie PKD, zwłaszcza w kontekście PKDWiU. Wojciechowski wyjaśnił, że zmiany w tym kodzie wejdą w życie dopiero w 2026 roku, a przewidziany jest dwuletni okres przejściowy.
Przedsiębiorcy byli również zainteresowani wpływem zmiany PKD na stawkę podatkową. Według Wojciechowskiego, stawki podatkowe zasadniczo nie wynikają bezpośrednio z PKD, ale warto skonsultować się z urzędem, aby sprawdzić, czy zmiana PKD nie wpłynie na zakwalifikowanie towarów lub usług do konkretnej stawki podatku.
W kontekście nowych technologii, takich jak produkcja dronów czy wózków autonomicznych, pojawiło się pytanie o ich klasyfikację. Ireneusz Budzyński sugeruje, że w przypadku braku konkretnego produktu można uzyskać interpretację od Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi i przypisać go do najbardziej pasującej sekcji.
Radmila Roszkowska zaznaczyła, że drony zostały uwzględnione w klasyfikacji.
Eksperci potwierdzili, że przedsiębiorca będzie miał możliwość korzystania ze starych kodów w okresie przejściowym.
Zbigniew Wojciechowski odpowiedział na pytanie dotyczące listy PKD, że obecnie istotniejszy jest rodzaj prowadzenia działalności niż konkretny kod PKD, jeśli chodzi o wykluczenie przedsiębiorstwa z pomocy de minimis.
Ekspert zaznaczył, że modyfikacja w PKD może wydawać się uciążliwym biurokratycznym procesem, ale w dłuższej perspektywie przyniesie to korzyści zarówno firmom, jak i państwu.
Ostatnie spotkanie z cyklu #idearozwojubiznesu, które odbyło się w czwartek, 5 grudnia, poświęcone było pakietowi deregulacyjnemu. Eksperci omówili propozycje pierwszego pakietu deregulacyjnego, zawierającego kilkadziesiąt „proprzedsiębiorczych” zmian legislacyjnych, które mają wejść w życie w przyszłym roku.
„Działalność gospodarcza ma to do siebie, że jest rozwojowa i dotyczą jej różne przepisy prawa” – wyjaśnił.
„Biorąc pod uwagę ogromną liczbę spraw w sądach i średnio 3 lata oczekiwania na wyrok w pierwszej instancji, uniknięcie wokandy dzięki mediacjom daje oszczędność czasu, pieniędzy i innych zasobów. I co ważne, ugoda to sytuacja, gdzie każda strona jest usatysfakcjonowana” – zaznaczył.
Mariusz Filipek, zastępca rzecznika MŚP i pełnomocnik ministra rozwoju i technologii ds. deregulacji i dialogu gospodarczego, zauważył pojawienie się idei pakietów.
Jedną z pierwszych kwestii w pakiecie regulacyjnym jest promowanie mediacji, która jest według eksperta skutecznym sposobem rozwiązywania sporów – dodał.
Zastępca rzecznika MŚP zwrócił uwagę na istotny element satysfakcji, jakim jest zasada dobrowolności w mediacji. Wskazał także na możliwość zastosowania mediacji w postępowaniu administracyjnym – co może przyspieszyć wydanie decyzji bez konieczności długiego procesu sądowo-administracyjnego.
Marta Brzozowska-Katner, zastępczyni dyrektora Departamentu Prawa Gospodarczego i Analiz Ministerstwa Rozwoju i Technologii, podkreśla, że równie ważne jak deregulacja jest poprawienie reguł stanowienia prawa gospodarczego.
„Pojawiła się tam m.in. zasada równoważenia obowiązków administracyjnych, zasada odpowiedniej vacatio legis oraz zasada obowiązkowej oceny funkcjonowania przepisu (tzw. OSR) i cykliczny program przeglądu regulacyjnego, prowadzący do ciągłego poprawiania warunków prowadzenia działalności” – podała ekspertka.
Według niej, w pakiecie deregulacyjnym uwzględniono pięć zasad, które mają na celu poprawę procesu stanowienia prawa.
Natomiast Andrzej Guzowski, zastępca dyrektora Departamentu Prawa Gospodarczego i Analiz Ministerstwa Rozwoju i Technologii, skoncentrował się na kwestiach usprawniających prace urzędów, zawartych w pakiecie deregulacyjnym. Jest to część większego planu mającego na celu zwiększenie efektywności i poprawę relacji między urzędnikami a przedsiębiorcami.
Według niego kluczowym elementem tej zmiany jest zwiększenie roli mediacji administracyjnej, która została wprowadzona do kodeksu kilka lat temu, ale nadal jest rzadko stosowana.
Innym rozwiązaniem są tzw. decyzje hybrydowe, czyli łączenie treści decyzji pisemnej z załącznikami w formie elektronicznej, co może nastąpić za zgodą obu stron – zauważył.
„Nie mniej ważne jest związanie organu I instancji z wytycznymi organu II instancji, żeby uniknąć wędrówki dokumentów” – dodał Guzowski.
„Chodzi m.in. o skrócenie kontroli dla mikroprzedsiębiorstw, zachowując jednocześnie wzmożoną uwagę na te działalności, które dotyczą zdrowia i bezpieczeństwa ludzi” – podkreślił urzędnik.
Według specjalisty, konieczne jest również zwrócenie uwagi na kontrolę prowadzenia działalności.
Podkreślił, że zmiana przepisów musi iść w parze ze zmianą podejścia urzędników, aby byli bardziej elastyczni.
Wszyscy eksperci zgodnie zaznaczyli, że zbyt duża regulacja nie służy gospodarce. Rozważna deregulacja poprawi warunki prowadzenia działalności gospodarczej i przyciągnie nowych inwestorów.
PARP i Ministerstwo Rozwoju i Technologii współorganizują czwartą edycję wideokonferencji #idearozwojubiznesu. W ramach spotkań z ekspertami omawiane są najbardziej aktualne tematy dotyczące prowadzenia biznesu w Polsce, takie jak ulgi dla przedsiębiorców, zmiany w PKD, nowe wymogi dotyczące cyberbezpieczeństwa, taksonomia UE, certyfikacja wykonawców zamówień publicznych czy pakiet deregulacyjny.
Na najbliższym spotkaniu z cyklu #idearozwojubiznesu omówimy Krajowy System e-Faktur oraz jego założenia. Spotkanie odbędzie się 12 grudnia br.
Jeśli chcesz obejrzeć wszystkie transmisje z cyklu spotkań, odwiedź stronę PARP: https://www.parp.gov.pl/component/site/site/idearozwojubiznesu2024
Źródło informacji: pap-mediaroom.pl