Biznes i finanse

Innowacyjne strategie walki z wykluczeniem komunikacyjnym: MI jako nowy sposób na ograniczenie barier w mobilności

Infoshare 2023 to największa w CEE konferencja poświęcona nowym technologiom, biznesowi i startupom. W trakcie dwóch dni – 24 i 25 maja – blisko 200 prelegentów z całego świata podzieli się swoją wiedzą na 9 scenach. AI w biznesie, trendy technologiczne zmieniające świat oraz wyzwania etyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to tematy, które będą omawiane podczas tego wydarzenia.

Ministerstwo Infrastruktury informuje, że Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy w celu poprawienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego. Przewiduje on walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w obszarach, w których tradycyjny transport autobusowy nie jest dostępny lub nie spełnia oczekiwań pasażerów. Środki z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych wzrosną do 1 miliarda złotych rocznie, aby wesprzeć wszystkie linie autobusowe.

Rządowy projekt ustawy przyznający wieloletnie umowy w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, został przyjęty z entuzjazmem przez organizatorów przewozów autobusowych. Wykorzystanie tego rozwiązania daje im możliwość lepszej przewidywalności. Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych jest jednym z najważniejszych elementów walki z wykluczeniem komunikacyjnym, ciesząc się dużym zainteresowaniem samorządów. Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk pochwalił się, że zostały już rozdysponowane prawie wszystkie przyznane środki, a nawet w niektórych województwach zabrakło ich do wykorzystania.

Samorządy wykazują coraz większe zainteresowanie uruchamianiem połączeń z dofinansowaniem z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych. W ciągu ostatnich 4 lat dofinansowanie linii komunikacyjnych znacznie się zwiększyło – od 10 mln zł w 2019 r. do 777 mln zł w 2023 r. Rocznie uruchomiano coraz więcej połączeń – 1228 w 2019 r., 2834 w 2020 r., 4371 w 2021 r., 5705 w 2022 r. i 6 436 w 2023 r. Ten trend będzie się utrzymywał w kolejnych latach, umożliwiając mieszkańcom całego kraju szybkie i komfortowe podróżowanie autobusem.

Aby zapewnić jeszcze lepszą jakość usług transportu publicznego, budżet Funduszu rozwoju przewozów autobusowych zostanie zwiększony o 200 mln zł, co daje łącznie 1 mld zł.

Tym samym, będzie możliwe zapewnienie wyższego poziomu wygody i bezpieczeństwa dla pasażerów, a także zwiększenie dostępności transportu publicznego.

• Od 2024 r. dopłata z Funduszu dla organizatorów publicznego transportu będzie ustalona na stałym poziomie i nie będzie wyższa niż 3 zł za 1 wozokilometr.

• Wojewoda będzie mógł zawierać z organizatorem umowy o dopłatę na okres krótszy lub dłuższy niż rok, dzięki czemu będzie mógł precyzyjnie dostosować wysokość dopłaty z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych do potrzeb danego regionu. Takie działanie pozwoli na zapewnienie większej stabilności dopłat z Funduszu i zachęci organizatorów do dostarczania transportu tam, gdzie obecnie jest on niewystarczający.

Dzięki udzieleniu dopłaty z budżetu państwa, pasażerowie będą mieli możliwość skorzystania z biletów ulgowych w zarówno w przewozach użyteczności publicznej, jak i w przewozach realizowanych przez przewoźników komercyjnych. Jest to ważny krok w kierunku zapewnienia większej dostępności i ułatwienia dostępu do tanich przejazdów.

W trakcie trwania stanu wyjątkowego, stanu wojennego, stanu klęski żywiołowej oraz stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, zarządca infrastruktury kolejowej będzie mógł obniżyć lub zwolnić z opłaty podstawowej (mark-up) oraz opłaty rezerwacyjnej za niewykorzystanie przydzielonej zdolności przepustowej, w celu usuwania ich skutków, do maksymalnie 50% wysokości tych opłat.

Aby zrekompensować zarządcy infrastruktury utracone przychody, środki budżetu państwa zostaną wykorzystane do finansowania obniżenia opłat za dostęp do infrastruktury. W ten sposób zarządca infrastruktury będzie mógł zapewnić korzystniejsze warunki do korzystania z infrastruktury.

Nowe przepisy będą obowiązywać po upływie 30 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Komunikaty publikowane przez serwis PAP pozostają bez zmian w porównaniu do treści dostarczonej przez nadawcę. Nadawca jest odpowiedzialny za treść komunikatu, zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM