Ponad 15-letnie badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Lipsku wraz z czterem innymi uniwersytetami wykazało zmiany, które zachodzą w czasie, a także zidentyfikowało kluczowe obszary, na których powinni skupić się przywódcy, by osiągnąć sukces w przyszłości.
7 września 2023 roku odbyła się prezentacja publikacji European Communication Monitor (ECM) w Brukseli. To najdłużej trwające badanie empiryczne dotyczące obecnych i przyszłych aspektów komunikacji strategicznej i public relations. Grupa badawcza, złożona z czołowych ekspertów komunikacji z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Słowenii, Norwegii i Hiszpanii, przeprowadziła ankietę wśród 40 tys. specjalistów z 50 krajów.
Niniejsza edycja oferuje przegląd wyjątkowo interesujących wniosków, które łączą ocenę najważniejszych kwestii strategicznych zarządzania komunikacją w ciągu ostatnich 15 lat z prognozami dotyczącymi przyszłości, koncentrując się na pięciu najważniejszych obszarach, na których powinny skupiać się kierownicy komunikacji. Przewidywania oparte są na danych empirycznych i bieżącej literaturze z ECM. Autorzy prezentują tezy, które mogą inspirować do dyskusji i refleksji.
Raport ECM 2023 dostarcza wyjątkowego wglądu w dynamicznie zmieniający się zawód dziennikarstwa i komunikacji. Zawiera on kompleksową analizę wyzwań i szans dla sektora oraz wskazówki, które pomogą w przygotowaniu się na przyszłość.
Raport ECM 2023 jest dostępny za darmo na stronie internetowej: www.communicationmonitor.eu.
Zagłęb się w temat i sprawdź, dlaczego zawód dziennikarstwa i komunikacji ma tak duże znaczenie dla współczesnych społeczeństw. Dowiedz się więcej na temat wyzwań i szans, które czekają na ten sektor.
Zapoznaj się z raportem ECM 2023, aby uzyskać niezbędne informacje i wskazówki, które pomogą Ci zrozumieć i przygotować się na przyszłość. Pobierz raport i zacznij swoją przygodę z dziennikarstwem i komunikacją.
Raport ECM 2023 został stworzony z myślą o liderach biznesu, polityki i edukacji. Pobierz go i czerp korzyści z wiedzy, którą zawiera.
Komunikacja w biznesie i wśród organizacji non-profit nabiera coraz większego znaczenia, gdyż w dzisiejszych czasach debata na wielu kanałach jest na porządku dziennym. Te potrzeby komunikacji są wspierane przez wydziały komunikacji oraz zewnętrzne agencje i firmy konsultingowe. Zawód komunikacji i PR w Europie został określony za pomocą wielu różnych terminów, jednak nie ma jednej jednolitej statystyki dotyczącej tego zawodu. Jednak zgodnie z ostatnimi danymi liczba pracowników w tym obszarze stale przewyższa liczbę dziennikarzy.
Ponieważ bezpośrednie dane empiryczne na temat tego obszaru są wyjątkowo niewielkie, wiele koncepcji opracowanych w innych regionach, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, nie uwzględnia różnorodnej kultury, gospodarki i polityki Starego Kontynentu. Niestety, często przyjmowane trendy nie są w stanie wytrzymać weryfikacji przy użyciu standardowych metod badawczych, przez co nie powinny być wykorzystywane jako podstawa do strategicznych decyzji.
European Communication Monitor (ECM) zapewnia wyjątkową i kompletną perspektywę na temat komunikacji strategicznej. Ustanowiony w 2007 roku jako niewielka inicjatywa akademicka, ECM stał się największym wspólnym projektem badawczym w branży, obejmującym obecnie 28 czołowych uczelni i kilku partnerów. To największy i najdłużej trwający ponadnarodowy program badawczy dotyczący komunikacji strategicznej na świecie, obejmujący równoległe ankiety prowadzone w Ameryce Północnej, Ameryce Łacińskiej oraz regionie Azji i Pacyfiku, koordynowane przez prof. Ansgar Zerfass w ramach Global Communication Monitor.
ECM to akademicka inicjatywa, która została stworzona, aby zapewnić wysoce wykwalifikowaną analizę w dziedzinie nauk społecznych. Inicjatywa ta jest wspierana przez renomowanych profesorów z uczelni z całej Europy, w tym Ansgara Zerfassa (Uniwersytet w Lipsku, Niemcy), Dejana Verčič-a (Uniwersytet Lublański, Słowenia), Ángeles Moreno (Universidad Rey Juan Carlos, Madryt, Hiszpania), Ralpha Tench-a (Leeds Beckett University, Wielka Brytania) i Alexandra Buhmanna (BI Norwegian Business School, Oslo, Norwegia). ECM jest wspierany przez fundację Europejskie Stowarzyszenie na rzecz Edukacji i Badań nad Public Relations (EUPRERA) oraz Europejskie Stowarzyszenie Dyrektorów Komunikacji (EACD), a także partnerów Premium Cision, CECOMS, #NORA i Fink & Fuchs.
Specjaliści ds. komunikacji w Europie zmierzyli się z wieloma wyzwaniami od 2007 roku. Prowadzone przez nich badania pokazały, jak zmieniła się ich percepcja dotycząca wagi wielu aspektów. Poszczególne zjawiska zostały naniesione na skalę czasową, uwidaczniając, jak wraz ze wzrostem ich zrozumienia, specjaliści ds. komunikacji zmieniali priorytety w swojej pracy. Co więcej, wielu z nich powróciło do tematów, które wcześniej uznawano za ważne, lub utrzymywało je w stałej świadomości, jako ważny element strategiczny.
Badanie pokazuje, że odpowiedzialne zarządzanie komunikacją w organizacji jest bardzo ważne, zarówno w osiąganiu celów biznesowych, jak i w tworzeniu przewagi konkurencyjnej. Umacnianie relacji z interesariuszami jest istotne dla wzmacniania zaufania do marki, a w konsekwencji do pozytywnego wizerunku organizacji w oczach społeczeństwa. Specjaliści ds. komunikacji starają się wykorzystywać swoją wiedzę i umiejętności, aby pomóc organizacji w budowaniu silnych relacji i wzmacnianiu zaufania do marki.
Organizacje mogą skorzystać z wielu narzędzi, aby dostosować zarządzanie komunikacją do ich nadrzędnych celów. Poprzez prowadzenie badań nad wprowadzaniem innowacji w zakresie modeli biznesowych, a także wykorzystanie skutecznych metod pomiaru i oceny, można zapewnić niezbędne narzędzia do ciągłego doskonalenia i analizowania skutecznych praktyk komunikacyjnych.
Specjaliści ds. komunikacji w Europie muszą wziąć pod uwagę oczekiwania dotyczące zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej, które zmieniają się wraz z postępem technologicznym. Obecnie są wśród trzech kwestii najważniejszych strategicznie, a zwiększona szybkość i skala przepływu informacji w zglobalizowanym, cyfrowym świecie stanowią zarówno zagrożenie jak i szansę. Co ciekawe, ChatGPT, które upowszechniło się w ubiegłym roku zostało określone jako jedno z trzech istotnych zagadnień strategicznych już w 2016 r. przez co czwartego respondenta ECM.
Technologia, globalizacja, społeczeństwo oraz zmieniające się potrzeby i wymagania klientów sprawiają, że komunikacja strategiczna jest obecnie ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. W raporcie ECM 2023 autorzy przedstawiają pięć obszarów, które powinny być poddane szczególnej uwadze, aby osiągnąć sukces w następnej dekadzie. Wyodrębniono pięć kluczowych wniosków, które mogą pomóc w przygotowaniu się na nowe wyzwania. Autorzy wskazują, że koncentracja na tych kwestiach może pomóc w osiągnięciu zamierzonych celów.
Wraz z rozwojem technologii i danych, zapewniony jest dostęp do zaawansowanych narzędzi, takich jak sztuczna inteligencja, machine learning i big data. Wszystkie te technologie są kluczowe dla osiągnięcia większej wydajności, skuteczności i wyników w przyszłości. Dzięki nim firmy konsultingowe mogą wykorzystać potencjał tych technologii i danych do optymalizacji programów komunikacyjnych, zwiększenia ich skuteczności i dostarczenia przewagi konkurencyjnej.
Raport ECM 2023 zwraca uwagę na kilka kluczowych trendów w zakresie komunikacji, w tym rosnące wykorzystanie technologii komunikacyjnych, big data i usług opartych na sztucznej inteligencji. Ansgar Zerfass, profesor i kierownik Katedry Komunikacji Strategicznej na Uniwersytecie w Lipsku, Niemcy, ostrzega: „Nigdy dotąd liderzy komunikacji nie mieli przed sobą tak ogromnych szans i zagrożeń w tym samym czasie. Aby z tego skorzystać, potrzebne są dostosowane do sytuacji strategie oraz śmiałe przywództwo”.
Technologie cyfrowe, sztuczna inteligencja i big data to wspaniałe narzędzia, które mogą znacznie ułatwić pracę specjalistom ds. komunikacji. Użycie tych narzędzi do tworzenia wewnętrznych informacji i optymalizacji przepływu pracy jest kluczowe do osiągnięcia sukcesu.
Koncentracja na ponownym zaprojektowaniu zadań i procesów, wraz ze zdecydowaną implementacją strategii cyfryzacji, pozwala organizacjom na zwiększenie ich dojrzałości cyfrowej, a także ułatwia przezwyciężenie istniejących barier strukturalnych.
Kwestia cyberbezpieczeństwa jest konieczna do zagwarantowania bezpieczeństwa organizacyjnej infrastruktury komunikacyjnej. Przygotowanie i wdrożenie właściwych procedur zapasowych to kwestia niezbędna, aby zapobiec i zminimalizować skutki cyberataków.
Specjaliści muszą wykraczać poza tradycyjne role i wykazywać większą innowacyjność w zakresie planowania i wdrażania strategii komunikacji. Pracodawcy powinni szukać ekspertów posiadających zdolność łączenia wielu zadań w celu stworzenia skutecznego programu komunikacji. Należy również określić nowe kompetencje w zakresie zarządzania danymi, tworzenia sztucznej inteligencji i innowacji w komunikacji.
„Żyjemy w trudnych czasach – powiedział Ralph Tench, profesor i dyrektor ds. badań Leeds Business School na uczelni Leeds Beckett University w Wielkiej Brytanii. – Odpowiadanie za zarządzanie strategiczną komunikacją i jej realizację w naszym globalnym i zmediatyzowanym świecie jest nie lada wyzwaniem. Specjaliści ds. komunikacji muszą starać się rozwijać swoje umiejętności, aby nadążyć za zmianami w swoim zawodzie i zmieniającym się otoczeniem działalności. ECM wskazuje plany działań na rzecz tworzenia nowej generacji specjalistów ds. komunikacji, którzy działają efektywnie i potrafią spełnić przyszłe potrzeby biznesowe, środowiskowe i społeczne”. Zwraca uwagę, że liderzy powinni zająć się następującymi aspektami:
Profesjonaliści w branży komunikacji potrzebują bardziej kompleksowych umiejętności, aby efektywnie wykorzystać możliwości cyfrowe. Konieczne jest więc stworzenie szkoleń, które pozwolą im rozwijać te kompetencje i maksymalnie wykorzystać możliwości cyfrowe.
⦁ Potrzebujemy zmieniać sposób, w jaki stawiamy czoła wyzwaniom, aby zapewnić lepszą jakość i skuteczność działań komunikacyjnych. Należy uwzględnić nowoczesne techniki i narzędzia;
Aby zoptymalizować jakość i skuteczność komunikacji, musimy wykorzystać nowoczesne techniki i narzędzia, aby zmienić sposób, w jaki podejmujemy wyzwania. To pozwoli nam zapewnić bardziej skuteczne i efektywne działania komunikacyjne.
Specjaliści ds. komunikacji stoją przed szansą wykorzystania swoich umiejętności i wiedzy, aby pełnić rolę doradcy lub konsultanta w swoich organizacjach. Oczekuje się, że w nadchodzących latach te role będą coraz bardziej istotne.
Aby działy i agencje komunikacji były na bieżąco z najnowszymi trendami, inwestycja w szkolenia i rozwój umiejętności jest koniecznością, nawet dla doświadczonych profesjonalistów. Dodatkowo, nowe formy wirtualne zapewnią dodatkową elastyczność i szybkość w zmieniającym się świecie.
Organizacje muszą teraz rozumieć, jak wykorzystać te zmiany i wykorzystać je do budowania pozytywnych relacji z odbiorcami. Ważne jest, aby wypracować metody budowania zaangażowania i zaufania, łączące się z wykorzystaniem technologii do tworzenia pozytywnych doświadczeń dla odbiorców. Z kolei zrozumienie tego, jak odbiorcy wykorzystują media i technologie, pomaga w tworzeniu skutecznych kampanii komunikacyjnych.
Dejan Verčič, profesor Public Relations na Uniwersytecie Lublańskim w Słowenii, wskazuje, że cyfryzacja komunikacji ma istotne znaczenie dla procesu dataizacji i strategizacji. Media i sieci społecznościowe, dzięki którym możemy korzystać z naszych smartfonów, mają również wpływ na wielokanałową komunikację. Zjawisko to doprowadziło do fuzji dziedzin komunikacji w organizacjach i hybrydyzacji formatów w mediach. Wraz z rosnącą popularnością wizualnych treści, społeczeństwo zmierza w kierunku postpiśmiennego, z wykorzystaniem rozszerzonych i wirtualnych rzeczywistości, które staną się światami równoległymi. Badania Dejana Verčiča potwierdzają te tendencje.
Dzisiaj, aby zapewnić efektywne i sprawne komunikowanie się z odbiorcami, wszystkie kanały komunikacji muszą być równoważnie wykorzystywane, poprzez wszystkie dostępne platformy i media.
Integracja dziedzin komunikacji w organizacjach wymaga szerszego wykorzystania hybrydyzacji treści medialnych, jak na przykład dziennikarska komunikacja marki (brand journalism), content marketing i reklamy natywnej.
Nowe technologie cyfrowe, takie jak AR, VR i metawersalne światy, oferują niezliczone możliwości wykorzystania materiałów wizualnych w strategii komunikacji. W związku z tym, ważne jest, aby organizacje poszukiwały nowych sposobów wykorzystania tych technologii, aby skutecznie przekazywać swoje przesłanie.
Dlatego motywowanie wyjątkowych zespołów ds. komunikacji jest kluczem do osiągnięcia sukcesu. Przez zapewnienie jasnych cele, wspieranie wszechstronnego rozwoju, wprowadzanie ulepszeń i zachęcanie do zaangażowania, możemy stworzyć zgraną drużynę, która stanie się silnym sojusznikiem w dziedzinie komunikacji.
Wszyscy liderzy są odpowiedzialni za zwiększenie świadomości dotyczącej DEI w ich zespołach. Poprzez szkolenia, mentoring i pozytywne wzorce przywódcze, liderzy mogą budować kompetencje swoich zespołów i wspierać ich w osiąganiu wyższych celów, które wzmocnią organizację i jej klientów. Przywództwo jest kluczem do sukcesu, szczególnie w kontekście DEI.
Liderzy komunikacji powinni promować wzajemny szacunek i współpracę, aby stworzyć inkluzywne środowisko pracy. Zadbając o zadowolenie i zaangażowanie pracowników w pracy, wzmocnisz kulturę zespołową i zapewnisz możliwość rozwoju kariery.
Dzielenie się wiedzą i umiejętnościami jest niezbędne do zapewnienia, że specjaliści ds. komunikacji wykorzystują swój potencjał i zostaną wynagrodzeni za swoje osiągnięcia. Zadbajmy więc, by zarządzanie komunikacją było wykonywane zgodnie z najwyższymi standardami.
Współpraca pomiędzy zespołem z szerokim zakresem doświadczenia i umiejętności może wspierać inicjatywy dotyczące różnorodności, równości i inkluzywności, poprzez zastosowanie wiedzy i doświadczeń w celu wypracowania najlepszych rozwiązań.
Strategie budowania relacji w czasach dezinformacji i braku zaufania muszą skupiać się na wzmacnianiu zaufania między podmiotami zainteresowanymi, przez wytwarzanie i wspieranie otwartej, wiarygodnej komunikacji. Ważne jest, by podmioty zainteresowane tworzyły wspólne standardy odpowiedzialnego i wiarygodnego działania. Poprzez budowanie relacji między organizacjami i społecznościami, a także zwiększanie świadomości i edukacji w zakresie wiarygodnych i sprawdzonych informacji, możliwe będzie zapewnienie, że dezinformacja i fałszywe wiadomości nie będą zatruwać przestrzeni cyfrowych i współpracy między podmiotami zainteresowanymi.
„Wprowadzanie w błąd i dezinformacja stanowią ogromne wyzwania w naszych coraz bardziej scyfryzowanych społeczeństwach informacyjnych – powiedział Alexander Buhmann, profesor nadzwyczajny ds. komunikacji korporacyjnej w BI Norwegian Business School w Oslo, Norwegia. -Walka z różnymi formami >>zaburzeń informacji<< jest dziś dla wielu absolutnym priorytetem. Dotyczy to również specjalistów zajmujących się komunikacją strategiczną, którzy dążą do budowania i utrzymywania zaufania. W czasie, gdy nowe platformy i narzędzia oparte na AI mogą jeszcze pogłębić te wyzwania, poszukiwanie metod osiągnięcia nakierowanego na cel i autentycznego zaangażowania podmiotów staje się głównym zadaniem zarówno dla praktyków, jak i badaczy”. Jego tezy są następujące:
W obliczu szerzącej się dezinformacji, specjaliści ds. komunikacji muszą wykorzystywać nowoczesne narzędzia cyfrowe do monitorowania i eliminowania zaburzeń informacyjnych, które są generowane przez platformy społecznościowe.
⦁ Aby zapobiec wpływom dezinformacji, specjaliści ds. komunikacji powinni tworzyć narzędzia, które ułatwią szybkie przeszukiwanie i filtrowanie dostępnych informacji;
Specjaliści ds. komunikacji muszą zapobiegać wpływom dezinformacji, tworząc narzędzia, które umożliwią szybkie wyszukiwanie i filtrowanie dostępnych informacji w celu zapobieżenia ich nieprawidłowemu rozpowszechnianiu.
Aby skutecznie komunikować się w społeczeństwie postprawdy, autentyczność, zaangażowanie emocjonalne i opowiadanie historii są kluczowe, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych, które wywołują silne uczucia i zaangażowanie ze strony podmiotów.
Inwestycje w szczegółowe, praktyczne wytyczne etyczne są niezbędne, aby zapewnić, że wprowadzanie autonomicznych technologii komunikacyjnych wykorzystujących AI nie narusza zaufania między ludźmi.
Nowa struktura badań ma na celu umożliwienie bardziej szczegółowego zbadania kwestii, z którymi borykają się obywatele państw członkowskich i sprawdzenie skuteczności obowiązujących rozwiązań. Jej wyniki pozostaną kluczowym elementem wsparcia dla Komisji Europejskiej w procesie podejmowania decyzji.
Nowa wersja:
Europejskie Stowarzyszenie na rzecz Edukacji i Badań nad Public Relations (EUPRERA) to niezależna organizacja z ponad 500 członkami z 40 krajów. Celem EUPRERA jest wzmocnienie i promowanie innowacji w zakresie wiedzy, badań, edukacji i praktyki komunikacji strategicznej. Organizacja ma szerokie zasięgi i wpływy wśród uniwersytetów, instytucji badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów, dzięki czemu jest globalnym liderem w wielonarodowych projektach i sieciach badawczych. EUPRERA wykorzystuje szeroki zakres kanałów komunikacji i partnerstw, aby dotrzeć do ponad 200 tysięcy badaczy i praktyków.
EUPRERA angażuje się w szeroką gamę działań, w tym organizację konferencji, seminariów i warsztatów, prezentacje i szkolenia, a także wydawanie czasopism naukowych, aby wspierać badania, edukację i praktykę w zakresie public relations.
EUPRERA zapewnia także wsparcie dla młodych badaczy, wspierając ich w prezentacji ich prac i udział w ważnych wydarzeniach i konferencjach. Organizacja wspiera również rozwój i edukację, umożliwiając swoim członkom uczestnictwo w programach szkoleniowych i certyfikacji, a także umożliwiając udział w wielonarodowych sieciach i projektach badawczych.
Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl