Trzeci kwartał 2023 roku przyniósł Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego zysk netto w wysokości 2,78 mln zł, co stanowi dodatkowo 4,8 mld zysk netto od początku roku. Prezes PKO BP, Dariusz Szwed, podkreślił wyniki jako świadczące o dobrej pracy i przemyślanym zarządzaniu banku. „To stanowi dowód na stabilność i przemyślane działania” – powiedział Szwed.
W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2023 roku, grupa PKO Banku Polskiego osiągnęła zysk netto w wysokości 4,8 mld zł, co stanowi wzrost o 3,2 mld zł w porównaniu do analogicznego okresu 2022 roku. ROE w tym okresie wyniósł 16 proc. i był jednym z wskaźników wskazujących na rosnącą rentowność.
Zauważalny wzrost zasobów grupy wyniósł 7,7 proc., przybierając poziom 473 mld zł. Klienci otrzymali finansowanie w wysokości 260 mld zł, co stanowi wzrost o 5,2 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Oszczędności pozyskane przez grupę wzrosły o 12,4 proc. i osiągnęły wartość 508 mld zł.
„Trzeci kwartał był dla PKO Banku Polskiego wyśmienity. Uzyskaliśmy 2,8 mld zysku netto i narastająco zbliżamy się do 5 mld zł. To jest ewenement na skalę krajową. Jesteśmy krajowym liderem na rynku. Uzyskujemy najlepsze wyniki. Ale nie tylko ten rekord jest wart podkreślenia. Inne wskaźniki, które udało nam się wypracować również wskazują na dobre zarządzanie bankiem” – podkreśla Dariusz Szwed.
Wskaźnik Tier1 PKO BP osiągnął poziom 19,25 punktów procentowych, co jest bardzo dobrym wynikiem, biorąc pod uwagę skalę oraz wartość portfela. Zarządzanie portfelem kredytowym oraz ryzykiem zostało ocenione przez Szweda jako bardzo dobre. Koszt ryzyka wynosił 0,47 proc., a kredyty niepracujące 3,59.
Bank systematycznie zdobywa nowych klientów, co przekłada się na wzrost liczby użytkowników bankowości mobilnej, którzy korzystają z aplikacji IKO. Obecnie PKO BP obsługuje już ponad 12 milionów klientów, a liczba ta rośnie z każdym kwartałem o ok. 100 tys. osób.
„Bardzo dziękuję naszym klientom za zaufanie i za to, że są z nami korzystając z programu Bezpieczny Kredyt 2 %. Biorąc pod uwagę liczbę zawartych umów, nasz bank osiągnął 50 proc. udział w rynku. Jesteśmy z tego naprawdę bardzo zadowoleni” – mówi Dariusz Szwed.
Bilans kwartalny banku został pozytywnie wpływany przez zaskakująco wysokie przychody, wysoką efektywność kosztową oraz niższe niż oczekiwano rezerwy na ryzyko kredytowe.
Analiza wskaźników kosztów ryzyka w ciągu ostatnich trzech kwartałów wykazała wyraźny spadek. W III kw. 2020 r. wskaźnik ten wyniósł 34 pb, co stanowi spadek w porównaniu do 48 pb w II kw. i 47 pb w I kw. Pomimo tego, że jest to niższy wynik niż założony w strategii na lata 2023-2025 przedział 70-90 pb, to jednak na koniec trzeciego kwartału wskaźnik kosztów ryzyka był niższy niż w pierwszych dwóch.
PKO Bank Polski poświęca szczególną uwagę programowi Pierwsze Mieszkanie. Do 30 września 2023 roku bank przyjął 30 tys. wniosków o „Bezpieczny Kredyt 2 %”, wynegocjowano 6 tys. umów, a średnia kwota wnioskowanego kredytu wyniosła 414 tys. zł. Ponadto, 1,4 tys. osób założyło Konta Mieszkaniowe i przelewało na nie łącznie 3 mln zł.
W III kwartale łączna wartość nowych kredytów mieszkaniowych wyniosła 4,4 mld zł, co stanowi wzrost w stosunku do poprzedniego kwartału, gdzie wartość sprzedaży wynosiła 3,3 mld zł. Również kredyty konsumpcyjne odnotowały wzrost, przybierając wartość 4,8 mld zł w III kwartale w porównaniu do 4,6 mld zł w II kwartale.
Bank nadal oferuje ugody dla klientów indywidualnych posiadających aktywne kredyty hipoteczne we frankach szwajcarskich. Do końca trzeciego kwartału 2023 roku blisko 35 tys. mediacji zostało zakończonych pozytywnie. Całkowita liczba ugód zawartych do 30 września przekroczyła 34 tys. Rezerwy kredytów hipotecznych w CHF na koniec września 2023 roku wynosiły 71 proc.
Wynik odsetkowy PKO BP wyniósł 4.662 mln zł, co stanowi wzrost o 558 proc. w porównaniu do roku poprzedniego i 6 proc. w porównaniu do kwartału wcześniejszego. Dodatkowo, wynik z prowizji wyniósł 1,176 mld zł.
Bank skutecznie realizuje swój cel, aby stać się liderem transformacji ESG w polskim sektorze bankowym. Przedsięwzięcia te obejmują zarówno finansowanie inwestycji wspierających zrównoważony rozwój klientów, jak i zmiany strukturalne i organizacyjne w obrębie banku.
Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl