Polityka i społeczeństwo

Kulinarna wizja przyszłości – najważniejsze wydarzenia i trendy jedzeniowe według Polaków w 2023 roku

Polacy coraz bardziej sięgają po diety wegetariańskie i azjatyckie, co pokazuje raport Glovo Delivered 2023. Jednocześnie, ponad 20% Polaków uznało debatę dotyczącą żywności produkowanej z owadów za jedno z najważniejszych wydarzeń w 2023 roku. Mieszkańcy Polski dają jednak wyraźny sygnał, że najbardziej zależy im na bezpieczeństwie żywnościowym, co potwierdzają wyniki badania: aż 37% wskazało zakaz sprzedaży napojów energetycznych osobom poniżej 18. roku życia, a 32% poparło utrzymanie 0% VAT na żywność.

Badanie „Glovo Delivered 2023” postawiło w centrum uwagi jedzenie i preferencje żywieniowe Polaków w 2023 roku. Dowiedzieliśmy się również, jak wpływały na rynek jedzenia ważne wydarzenia, jakie są najciekawsze dane dotyczące zamawiania jedzenia i innych produktów.

Wegetarianizm wciąż pozostaje w gronie najbardziej popularnych trendów żywieniowych. Analizy przeprowadzone przez Glovo w 2023 roku wskazują, że liczba dostarczonych produktów kuchni wegetariańskiej wzrosła o 106%. Wśród najbardziej popularnych potraw zamawianych przez wegetarian znalazły się bezmięsne opcje pad thai, pad udon i ryż smażony, odzwierciedlając wzrost zainteresowania kuchnią azjatycką.

Kolejnym najczęściej wybieranym trendem żywieniowym jest dostarczanie świeżych potraw, w tym dań przygotowanych na bazie warzyw i owoców, a także produktów zdrowej żywności. W ciągu ostatniego roku zamówienia tego typu produktów wzrosły o 67%, co wskazuje na większą świadomość konsumentów dotyczącą zdrowego odżywiania się.

W sierpniu 2023 roku weszło w życie prawo, które umożliwia korzystanie z aplikacji Glovo do dostarczania żywności oraz innych produktów domowych w całej Polsce. To rozwiązanie znacznie ułatwiło życie wielu osobom, które nie mają czasu na zakupy. Aplikacja Glovo pozwala zamówić produkty z wielu sklepów i restauracji w jednym miejscu, zapewniając szybką i bezpieczną dostawę do domu lub biura. Zgodnie z ankietą przeprowadzoną przez 47% użytkowników Glovo, wypuszczenie aplikacji na rynek stanowiło najważniejsze wydarzenie 2023 roku w Polsce.

W grudniu 2023 roku Ministerstwo Zdrowia wprowadziło nowe przepisy dotyczące ograniczenia zanieczyszczeń powietrza. W świetle tych regulacji wszystkie samochody wyprodukowane przed 2016 r. zostały wycofane z ruchu drogowego. Jednocześnie wprowadzono limit prędkości na autostradach, który miał na celu zmniejszenie emisji szkodliwych substancji. Przepisy te zostały przyjęte z entuzjazmem przez 55% Polaków, którzy uważają, że jest to krok we właściwym kierunku, mający na celu ochronę środowiska naturalnego.

W styczniu 2023 roku wprowadzono pilotażowy program wsparcia dla mikroprzedsiębiorstw, z którego mogli korzystać właściciele sklepów lokalnych oraz małych restauracji. Program pozwolił tym firmom na dostosowanie się do wymogów rynku i zapewnił im lepszy dostęp do nowych technologii. Nowe rozwiązania przyspieszyły proces tworzenia i obsługi zamówień oraz zwiększyły szanse na sukces na rynku. Zdaniem 43% Polaków, program ten był najważniejszym wydarzeniem w roku 2023, ponieważ pomógł wielu małym przedsiębiorcom w osiągnięciu sukcesu.

W czerwcu 2023 roku Ministerstwo Finansów uruchomiło program wsparcia dla start-upów. Program ten umożliwił młodym przedsiębiorcom dostęp do funduszy na rozwój i innowacje oraz ułatwił im wprowadzanie nowych produktów i usług na rynek. Według sondażu przeprowadzonego przez 51% Polaków, program wsparcia dla start-upów był najważniejszym wydarzeniem w roku 2023, ponieważ przyczynił się do rozwoju nowatorskich technologii i zapewnił młodym ludziom możliwość realizacji własnych pomysłów.

Kolejnym wydarzeniem, które wpłynęło na zmiany na rynku gastronomicznym i spożywczym była dyskusja dotycząca żywności produkowanej z owadów. Taką opinię wyraziło 22,3% ankietowanych. Natomiast 24% Polaków uznało za ważne wydarzenie wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce.

Równie ważnym wydarzeniem okazało się utrzymanie 0% VAT na żywność, co potwierdziło 32% badanych. Z kolei 25,5% Polaków za ważne wydarzenie uznało znaczący wzrost cen w restauracjach.

Coraz częściej Polacy wybierają też usługi, które wcześniej nie były dostępne dla konsumentów. Jak wynika z badania 25% Polaków zamawiało z ekspresową dostawą do domu odzież i buty, a kwiaty i kosmetyki ponad 20% z nas.

Według badania Glovo, w 2023 roku zamawiać za pośrednictwem aplikacji będzie 80% Polaków, którzy wybiorą dania z restauracji, a 39% zdecyduje się na zakupy spożywcze.

Wśród dostaw z ekspresową dostawą, coraz więcej osób decyduje się na zakup gadżetów erotycznych online. Według sondażu Glovo, aż 5% Polaków skorzystało z tej usługi. Ciekawostką jest, że najwięcej zamówień składano w weekend, a najdroższe z nich były warte ponad 6000 zł. Wśród najpopularniejszych produktów znalazły się miękkie tampony, stymulator Pingwin i prezerwatywy bezlateksowe.


Dystrybucja: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM