PKP Intercity podpisało umowę z firmą Newag na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 i świadczeniem pięcioletniej usługi utrzymania. To pierwsze w historii, zarówno przewoźnika, jak i nowosądeckiego producenta, tak duże zamówienie jednej serii pojazdów.
Wartość umowy wynosi około 2,3 mld złotych brutto, a dodatkowo istnieje opcja zamówienia dodatkowych 32 lokomotyw tej serii, co mogłoby zwiększyć wartość zamówienia do niemal 3,5 mld zł brutto.
„To największy kontrakt taborowy w historii PKP Intercity. Konsekwentnie realizujemy strategię, w ramach której do końca 2030 roku park lokomotyw ma się składać tylko z pojazdów osiągających prędkość 160-200 km/h” – informuje Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.
W ramach umowy, producent zobowiązał się do świadczenia usług utrzymania taboru przez pięć lat. Dodatkowo, przewoźnik zostanie przeszkolony, aby mógł samodzielnie zajmować się serwisem lokomotyw po zakończeniu okresu kontraktu.
„Pierwsze dwie lokomotywy zostaną dostarczone PKP Intercity do 24 miesięcy od daty podpisania umowy, a całe zamówienie musi być zrealizowane w terminie 60 miesięcy” – zapowiedział Zbigniew Konieczek, prezes spółki Newag.
Nowe wielosystemowe lokomotywy będą zdolne do poruszania się po liniach kolejowych zasilanych prądem o różnym napięciu: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Prędkość maksymalna tych pojazdów nie będzie niższa niż 200 km/h. Producent planuje uzyskać zezwolenie na eksploatację tych pojazdów w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy zostaną wyposażone w system ETCS poziomu drugiego.
W ciągu ostatnich kilku lat spółka PKP Intercity zwiększyła liczbę zamówionych elektrycznych lokomotyw jedno- lub wielosystemowych oraz dwunapędowych z 127 do 190, wraz z prawami opcji. Całkowita wartość wszystkich zamówionych lokomotyw, wraz z prawami opcji, wynosi 5,5 mld zł brutto. Całkowita wartość zakontraktowanych umów na zakup i unowocześnienie taboru oraz stacji postojowych wynosi już niemal 11 mld zł brutto.
„Misją PKP Intercity jest przewóz osób. W minionym roku przewieźliśmy 68 mln pasażerów, najwięcej w 20 latach naszej historii, bariera 70 mln padnie zapewne w 2024 r., ale wymaga to inwestycji w tabor” – podsumowuje Tomasz Gontarz.
Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl