Biznes i finanse

Słabe ferie zostawiają za sobą. Hotelarze już myślą o wakacjach

Pomimo niekorzystnej pogody i niskiej frekwencji turystów, rodzima branża turystyczna wyciąga wnioski z ferii i planuje działać bardziej agresywnie przed nadchodzącymi wakacjami. Dobra wiadomość dla planujących letnie wyjazdy jest taka, że większość gospodarzy nie podnosi cen, a zamierza inwestować w remonty, rozbudowywanie i uzupełnianie ofert, oraz zwiększyć swoją obecność w Internecie – wynika z ankiety Nocowanie.pl.

Według badania przeprowadzonego przez największy polski portal turystyczny, spośród 400 właścicieli obiektów hotelowych, aż 68% oceniło ruch w trakcie ostatnich ferii zimowych jako niesatysfakcjonujący w porównaniu do poprzedniego roku. Tylko niespełna 4% respondentów uznało obłożenie w sezonie zimowym za bardzo dobre.

„Trudno w tej sytuacji mówić o zadowalających wynikach finansowych branży. Tym bardziej, że mając świadomość sytuacji ekonomicznej wielu Polaków, aż 73% ankietowanych utrzymało zimowe ceny na zeszłorocznym poziomie – zauważa Agnieszka Rzeszutek, ekspert Nocowanie.pl. – Co czwarty ankietowany, próbował wyrównać wysokie koszty prowadzenia działalności, podwyższając ceny, przeważnie w przedziale 5-15%” – dodaje.

Na wyniki finansowe gospodarzy wpływa nie tylko liczba gości i ceny, ale też czas, jaki spędzają na wyjeździe. W ostatnich kilku sezonach ten czas znacząco się skraca. Długie wakacje i ferie stają się rzadkością, ponieważ ponad połowa respondentów (53,3%) przyznała, że w czasie ferii zimowych goście spędzili u nich średnio od 3 do 5 nocy. Jedna trzecia badanych odnotowała jeszcze krótsze średnie długości rezerwacji, zaledwie na 1-2 dni. Pobyty trwające dłużej niż tydzień przeważały u jedynie 1,5% ankietowanych.

Ponad połowa uczestników ankiety (55,6%) uważa wysokie koszty utrzymania działalności za największe zagrożenie dla swojego biznesu przed sezonem letnim. Zwracają uwagę także na mniejszą liczbę turystów, związaną nie tylko z sytuacją ekonomiczną polskich rodzin, ale też z rosnącą popularnością wyjazdów zagranicznych (48%). Dodatkowo, 40% ankietowanych mówi o dużej konkurencji.

Gospodarze nie pozostaną bierni wobec nowych wyzwań. Zauważając zmieniające się oczekiwania gości, planują uzupełnić ofertę o dodatkowe atrakcje i udogodnienia, takie jak basen, strefa spa czy sprzęt do aktywności na świeżym powietrzu. Aż 51% badanych planuje remont i rozbudowę obiektu.

„Chcą też aktywnie przekonywać turystów do swojej oferty, głównie on-line: przez reklamę w mediach społecznościowych, poprawienie własnej strony internetowej, wsparcie ze strony serwisów rezerwacyjnych – podkreśla Agnieszka Rzeszutek. – Co ważne dla planujących już wakacje turystów, co piąty hotelarz rozważa na sezon letni wprowadzenie promocji cenowych”.

68% gospodarzy zadeklarowało utrzymanie cen na zeszłorocznym poziomie w sezonie letnim. Jednak co czwarty uczestnik badania rozważa podniesienie cen o 5-15%.

Warto zauważyć, że blisko połowa ankietowanych (47%) odnotowała obecność gości z zagranicy podczas ostatnich ferii. Liczą oni również na przyjazd zagranicznych gości latem, gdy Polacy wyjeżdżają na coraz popularniejsze wyjazdy zagraniczne.

„Trudniej będzie natomiast o pracę w rodzimej turystyce. Aż 84% hotelarzy biorących udział w naszym badaniu, nie planuje zatrudniać przed nadchodzącym sezonem letnim” – dopowiada Rzeszutek i jak podkreśla połowa ankietowanych widzi potrzebę rządowego wsparcia dla branży.


Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM