Biznes i finanse

Leasing napędza niemal 50 proc. polskiego PKB

Według raportu Związku Polskiego Leasingu, sektory, które generują prawie 50% PKB w Polsce, są głównymi odbiorcami usług leasingowych oraz polegają na leasingu jako kluczowym źródle finansowania działalności inwestycyjnej.

„Zaczęło się od niszowej działalności gospodarczej skierowanej do nielicznych odbiorców. Dziś leasingodawcy dostarczają polskim przedsiębiorcom ponad 100 mld zł kapitału rocznie, finansując blisko 30 proc. wszystkich nakładów inwestycyjnych” – powiedziała.

Według Moniki Constant, prezeski Związku Polskiego Leasingu (ZPL), sektor leasingowy w Polsce przeszedł znaczną transformację w ciągu ostatnich trzydziestu lat.

Constant podkreśliła, że polski rynek leasingu zajmuje piąte miejsce w Europie pod względem wielkości i jest najszybciej rozwijającym się rynkiem leasingowym w Unii Europejskiej. W ostatniej dekadzie sektor leasingowy w Europie rozwijał się średnio o 4,7 proc. rocznie, podczas gdy w Polsce średni roczny wzrost wyniósł 10,9 proc.

„Od 2005 roku wartość naszego rodzimego rynku leasingowego zwiększyła się ponad sześciokrotnie. Z pułapu 16 mld zł nowych sfinansowanych aktywów w 2005 r. urósł do 102 mld zł w roku ubiegłym” – wskazała prezeska ZPL. 

Raport „Leasing na ścieżce transformacji. 30 lat napędzamy gospodarkę” przygotowany przez ZPL i EY-Parthnon z okazji 30-lecia Związku Polskiego Leasingu, pokazuje, że finansowanie środków ruchomych leasingiem i pożyczką leasingową przewyższa kredyt inwestycyjny. Wartość wszystkich środków ruchomych sfinansowanych leasingiem na koniec ubiegłego roku wyniosła prawie 200 mld zł, podczas gdy kredytem inwestycyjnym niecałe 170 mld zł.

Ponad połowa nowych pojazdów jest rejestrowana przez firmy leasingowe i wynajmu, co pokazuje rosnącą popularność tego rodzaju finansowania wśród przedsiębiorstw.

Według raportu, leasing stał się nie tylko popularnym sposobem finansowania, ale także czynnikiem stymulującym innowacyjność i rozwój firm. Dostarcza on wielu narzędzi i usług, ułatwiających prowadzenie działalności.

Constant wyjaśniła, że dla większości firm z segmentu mikro i małych przedsiębiorstw, leasing jest preferowanym produktem finansowym, często służącym do budowania długoterminowych relacji z bankiem.

„MŚP jest również głównym odbiorcą usług leasingowych, biorąc pod uwagę zarówno sam leasing, jak i pożyczkę leasingową. W 2023 roku mikro, małe i średnie firmy stanowiły 69 proc. wszystkich podmiotów korzystających z leasingu. A w związku z faktem, że sektor MŚP odpowiada za 47 proc. polskiego PKB, można powiedzieć, że leasing napędza polską gospodarkę” – podkreśliła szefowa Związku. 

Według danych ZPL, najpopularniejszymi obiektami leasingowymi w Polsce są pojazdy lekkie, głównie samochody osobowe, które stanowią 49 proc. finansowanych aktywów. Na drugim miejscu, z udziałem 28 proc., znajdują się maszyny rolnicze, budowlane i przemysłowe urządzenia. Pojazdy ciężarowe zajmują trzecie miejsce, z udziałem 22 proc. na rynku. Nieruchomości stanowią zaledwie 1 proc. rynku leasingowego, w porównaniu do 15 proc. udziału w 2005 r.

Warto zauważyć, że z danych ZPL wynika, iż pojazdy lekkie, zwłaszcza samochody osobowe, oraz maszyny rolnicze, budowlane i przemysłowe, są najczęściej leasingowanymi aktywami w Polsce. Z kolei pojazdy ciężarowe zajmują trzecie miejsce, a udział nieruchomości w rynku leasingowym spadł z 15 proc. w 2005 r. do zaledwie 1 proc.

„Wystarczy wskazać na potencjał wynikający z zaangażowania się w transformację energetyczną i zielone aktywa, które są jednym z głównych celów Krajowego Planu Odbudowy. Digitalizacja i automatyzacja procesów produkcyjnych oraz zarządzania, rozwój elektromobilności z rozbudową sieci stacji ładowania, a także magazynowania energii, to wszystko wpłynie na rozwój firm i całej gospodarki. Stanie się jednocześnie udziałem dostawców usług finansowych, w tym leasingu, który będzie dostępnym źródłem prefinansowania środków unijnych” – zauważyła. 

Według prezesa Constant, branża leasingowa ma obiecujące perspektywy rozwoju.

Monika Constant przypomniała o badaniu opublikowanym w raporcie z okazji 30-lecia ZPL, z którego wynika, że większość firm leasingowych pozytywnie ocenia przyszłą koniunkturę na kolejne pięć lat.

Prezes Constant zauważyła, że branża leasingowa ma świetne szanse na dalszy rozwój, co potwierdza badanie zawarte w raporcie z okazji 30-lecia ZPL, gdzie większość firm leasingowych pozytywnie ocenia przyszłą koniunkturę na najbliższe pięć lat.

„77 proc. respondentów uważa, że koniunktura w sektorze będzie dobra, a 18 proc., że bardzo dobra” – podała.

„Zmiany zawsze wiążą się z wyzwaniami, a przed nami wyzwania w kilku trendach. Pierwszy dotyczy wdrażania strategii ESG (czyli sposobu zarządzania organizacją z poszanowaniem środowiska, społeczną odpowiedzialnością i ładem korporacyjnym), które trzeba będzie raportować” – wskazała.

Szefowa ZPL zaznaczyła, że polska gospodarka stoi w obliczu kluczowych zmian, którym musi się dostosować, podobnie jak branża leasingowa.

Podkreśliła, że kolejnym wyzwaniem będzie zmiana modelu biznesowego, zwłaszcza w zakresie obsługi klienta, wykraczająca poza tradycyjne usługi finansowe i obejmująca pełne zarządzanie aktywami.

„Konieczna będzie ewolucja oferty dla klientów z perspektywy tworzenia nowych, innowacyjnych modeli biznesowych, takich jak np. Mobility-as-a-Service czy Product-as-a-Service, opartych na modelu subskrypcyjnym” – wyjaśniła.

„Oczywiście transformacja cyfrowa otwiera przed sektorem leasingowym nowe możliwości, ale będzie wymagała też zasobów finansowych, jak również zmiany otoczenia prawnego. Dla naszego sektora jest ono trudne, bo z jednej strony regulacje często się zmieniają, z drugiej są niewystarczające, a nawet niesprawiedliwe. Bo zgodnie z obowiązującymi przepisami umowy leasingowej nie można podpisać zdalnie, tak jak robi się to np. z umową kredytową w banku” – wskazała. 


Źródło: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM