Polityka i społeczeństwo

MC: Kolejny krok w walce z nadużyciami w komunikacji elektronicznej (komunikat)

Ministerstwo Cyfryzacji ogłasza, że w ramach ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, obowiązuje blokowanie wiadomości podszywających się pod podmioty publiczne przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Te przepisy wchodzą w życie od dziś.

Nowe przepisy nakładają obowiązek blokowania wiadomości podszywających się pod podmioty publiczne przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśnia, jak działa ta regulacja, która została przyjęta w ramach ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej.

Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski podkreśla, że nowe przepisy mają na celu poprawę bezpieczeństwa obywateli, którzy są coraz bardziej narażeni na oszustwa. Ostrzega przed możliwymi konsekwencjami, takimi jak kradzież danych osobowych czy pieniędzy z kont bankowych.

Od teraz firmy telekomunikacyjne muszą blokować fałszywe nadpisy (identyfikatory wiadomości SMS), które są używane przez oszustów do podszywania się pod instytucje publiczne. Przykładem prawidłowego nadpisu jest np. „e-US” używany przez Krajową Administrację Skarbową.

Aby zapobiec wyłudzaniu danych przez oszustów podszywających się pod różne instytucje, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wprowadza wykaz numerów służących wyłącznie do odbierania połączeń głosowych. Numery te będą wpisywane na podstawie wniosków banków i innych podmiotów, co ograniczy możliwość podszywania się oszustom. Oszuści nie będą mogli wykorzystać numerów z wykazu do inicjowania połączeń, co zwiększy bezpieczeństwo konsumentów.

Następnym krokiem w implementacji ustawy będzie integracja z systemem telegraf.cert.pl, który służy do wykrywania fałszywych wiadomości SMS. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni świadczący usługi SMS mają czas do 16 kwietnia 2024 r. na dostosowanie się do tego systemu. Wiadomości SMS, które zostaną zidentyfikowane jako fałszywe, zostaną zablokowane i nie dotrą do adresata.

Od września przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą musieli wdrażać rozwiązania mające na celu zwalczanie fałszywych połączeń głosowych. Nowe obowiązki mają na celu identyfikację fałszywego ruchu w sieciach telekomunikacyjnych.

UWAGA: Komunikaty publikowane w serwisie PAP są prezentowane w oryginalnej formie dostarczonej przez nadawcę, bez wprowadzania zmian w treści. Nadawca ponosi odpowiedzialność za treść komunikatu zgodnie z ustawą prawo prasowe. (PAP)


Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM