Rosnąca liczba firm objętych obowiązkiem raportowania ESG, a także zmieniające się oczekiwania inwestorów i konsumentów, którzy coraz większą wagę przywiązują do kwestii środowiskowych, od kilku lat napędzają popyt na zieloną energię w polskim biznesie. Tomasz Morawski, wiceprezes zarządu Reo.pl., w rozmowie z PAP analizuje główne trendy, szanse i wyzwania, stojące przed tym rynkiem w najbliższych latach.
Badanie PBS wykonane na zlecenie Automarket.pl wykazało, że mimo obecności wielu starych samochodów na polskich drogach, aż 62% Polaków planuje zakup pojazdu osobowego w ciągu najbliższych pięciu lat, co daje obiecujące perspektywy na przyszłość.
– Około jedna czwarta badanych (23%) planuje to zrobić w ciągu najbliższych 2 lat, a 15% chce dokonać zakupu już w przyszłym roku.
– 40% uczestników badania wskazuje wiek swojego obecnego samochodu jako główny powód do jego wymiany.
– Większość planowanych samochodów osobowych będzie pojazdami używanymi – deklaruje to 65% planujących zakup.
– Nowe auta będą wykorzystywane do codziennych podróży do pracy (74% wskazań) oraz podczas dłuższych wypraw urlopowych (74%). Co więcej, aż 81% badanych dla Automarket.pl planuje wykorzystywać je do codziennych zakupów.
Średni wiek zarejestrowanego w Polsce samochodu osobowego wynosi ponad 21,5 roku, ale po odliczeniu nieużywanych pojazdów widniejących w bazie CEPIK, średnia wynosi 15,9 roku. To o wiele więcej niż średni wiek samochodów jeżdżących po drogach Unii Europejskiej, który wynosi 12 lat.
Według badań przeprowadzonych na zlecenie Automarket.pl, platformy finansującej samochody nowe i używane należącej do PKO Leasing, aż 62% dorosłych Polaków planuje zakup samochodu w ciągu najbliższych 5 lat. Zdecydowana większość z nich (65%) zamierza nabyć samochód używany, ale młodszy niż ich obecny pojazd. Dla 43% respondentów głównym powodem zakupu nowego auta będzie wiek ich obecnego pojazdu.
„Choć samochody w Polsce są starsze, niż te w innych krajach UE, z naszych badań jasno wynika, że Polacy są gotowi na zmiany w swoich garażach. To dobra wiadomość dla całego rynku motoryzacyjnego, w tym dla platform e-commerce zajmujących się motoryzacją. Duży odsetek osób planujących zakup nowego pojazdu w najbliższej przyszłości, to szansa na dalszy dynamiczny rozwój Automarket.pl. Samochody używane sprzedawane przez naszą platformę mają średnio niewiele ponad trzy i pół roku. Oferujemy zarówno auta nowe, jak i używane. Te drugie – ze zweryfikowanym stanem prawnym, przebiegiem i stanem technicznym” – mówi Tomasz Otto, dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu, odpowiedzialny za rozwój platformy Automarket.pl, należącej do PKO Leasing.
Decyzja zakupu modelu zależy od ceny i bezpieczeństwa
Badani przyszli kupujący szczególnie zwracają uwagę na cenę – aż 82% uznało ją za najważniejszy czynnik decydujący. Co ciekawe, ten trend dotyczy zarówno nowych, jak i używanych samochodów.
Przy zakupie samochodu używanego, kluczowym czynnikiem jest jego stan techniczny oraz pełna historia serwisowa. Aż 92% badanych uważa sprawdzony stan pojazdu za najważniejszy. 73% z nich zwraca uwagę na zweryfikowany przebieg auta, a 1/3 potencjalnych nabywców (32%) kieruje swoją uwagę na gwarancję, jaką objęty jest wybrany samochód.
Badani podkreślają znaczenie bezpieczeństwa samochodu, co potwierdza 68% respondentów. Równie istotne są dla nich koszty serwisowania (68%) oraz wyposażenie pojazdu (64%).
Badania przeprowadzone przez Autmarket.pl wykazały, że tylko 45% kierowców uważa estetykę samochodu za istotną. Polacy podchodzą do zakupu auta w sposób pragmatyczny, kierując się przede wszystkim niezawodnością i kosztami utrzymania, a nie modą czy wyglądem.
„Wzrost kosztów części i usług serwisowych w ostatnich latach sprawił, że klienci szukają pojazdów pewnych i sprawdzonych pod kątem technicznym. Chcą mieć pewność, że ich nowy samochód nie będzie wymagał dużych nakładów finansowych na naprawy – zauważa Tomasz Otto z Automarket.pl – Według naszych danych ceny części do samochodów w serwisach ASO podrożały w trakcie ostatnich dwóch lat o 15-25%, a roboczogodzina pracy warsztatu nawet o 38%. Przyczyniała się do tego m.in. wysoka, przekraczająca 14% inflacja. Obecnie koszty nie rosną już szybko, ale oczywiście nie spadły do poprzednich poziomów” – stwierdza Tomasz Otto z Automarket.pl.
Polacy są zainteresowani zakupem nowych samochodów, ale szukają korzystnych rozwiązań finansowych.
Według danych przygotowanych dla Automarket.pl, 72% Polaków posiada samochód osobowy, a 62% planuje jego zakup. Posiadanie nowego auta nie musi oznaczać jednorazowego, dużego wydatku. Osoby zainteresowane zmianą samochodu mogą skorzystać z różnych rodzajów finansowania, w tym wynajmu długoterminowego.
Według Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), aż 25% nowych samochodów osobowych zakupionych przez firmy i przedsiębiorców w Polsce w 2023 roku zostało wynajętych na długi okres. Warto zauważyć, że rynek wynajmu długoterminowego odnotował także wzrost o 9% w porównaniu do poprzedniego roku. (dane PZWLP)
„W przypadku Automarket.pl, w wynajmie jest obecnie udostępniane kierowcom blisko 50% samochodów. Są to zarówno pojazdy nowe, jak i używane, ale dokładnie sprawdzone pod względem technicznym i formalnym. Coraz więcej kierowców przekonuje się do tej formy użytkowania. Nie niesie ona bowiem żadnych ograniczeń w codziennym przemieszczaniu się samochodem, a ma wiele przewag nad tradycyjnym zakupem. Najistotniejszą jest to, że w sytuacji ewentualnej awarii i konieczności naprawy koszty spoczywają na firmie wynajmującej. Co również ważne – nie trzeba jednorazowo wyłożyć pełnej kwoty, by cieszyć się jazdą nowocześniejszym samochodem” – zaznacza Tomasz Otto.
Według badań przeprowadzonych dla Automarket.pl, Polacy przywiązują dużą wagę do dostępności samochodu osobowego w kontekście ich życia zawodowego. Ponad 2/3 respondentów planujących zakup nowego auta chce wykorzystywać je do dojazdów do pracy. Dlatego nie jest zaskoczeniem, że najbardziej poszukiwane są samochody niezawodne, oszczędne i sprawne, a dopiero w drugiej kolejności zwracają uwagę na walory estetyczne.
Badanie przeprowadzone dla Automarket.pl jednoznacznie wskazuje, że dla Polaków istotne jest posiadanie samochodu osobowego w kontekście ich aktywności zawodowej. Ponad 2/3 z osób zainteresowanych zakupem nowego auta planuje wykorzystywać je do dojazdów do pracy. Dlatego nie dziwi fakt, że najbardziej poszukiwane są samochody niezawodne, oszczędne i sprawne, a kwestie estetyczne są priorytetem dopiero w dalszej kolejności.
Dynamiczny rozwój rynku finansowego i rosnąca świadomość konsumentów otwierają nowe perspektywy dla branży motoryzacyjnej. Jako lider w dziedzinie finansowania samochodów, Automarket.pl wspiera klientów w podejmowaniu kluczowych decyzji dotyczących zakupu pojazdów.
Agencja badawcza PBS Sp. z o.o. przeprowadziła badanie preferencji zakupowych dotyczących pojazdów na zlecenie „Automarket”. Badanie zostało przeprowadzone techniką CAWI na próbie badawczej n=1 132 internautów, uwzględniając kwoty na podstawowe zmienne demograficzne: płeć, wiek oraz wielkość miejscowości.
Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl