Badania przeprowadzone przez polską firmę ClickMeeting wykazały, że osoby powyżej 60 roku życia najczęściej deklarują patriotyzm konsumencki poprzez preferowanie polskich produktów, podczas gdy najmniejszą wagę przywiązują do niego osoby z pokolenia Z (od 18 do 27 lat). Co więcej, 55% badanych deklaruje taką postawę w przypadku zakupów oprogramowania i usług technologicznych. Wśród polskich rozwiązań technologicznych, Polacy najczęściej korzystają z: chatu lub komunikatora, platformy do wydarzeń online i webinarów, platformy edukacyjnej lub szkoleniowej oraz oprogramowania księgowego.
Według najnowszego reprezentatywnego badania ClickMeeting, lidera polskiego rynku narzędzi do webinarów, spotkań online oraz wsparcia pracy zdalnej i hybrydowej, aż 55 proc. Polek i Polaków podkreśla, że przy podejmowaniu decyzji o zakupie oprogramowania i usług technologicznych kieruje się patriotyzmem konsumenckim, wybierając produkty polskiego pochodzenia. Dodatkowo, 64 proc. respondentów wyraża przekonanie, że stwierdzenie „dobre, bo polskie” ma zastosowanie również w przypadku firm dostarczających oprogramowanie.
Podobnie jest w przypadku produktów z innych kategorii, gdzie 58 proc. badanych kieruje się patriotyzmem konsumenckim. Najczęściej dotyczy to zakupu odzieży, obuwia i dodatków (67 proc.), artykułów spożywczych (65 proc.) oraz sprzętu RTV i AGD (47 proc.).
„Kiedy mówimy o patriotyzmie konsumenckim, to najczęściej przychodzi nam na myśl żywność i znaczenie tego typu postawy dla polskiego rolnictwa, pomijając inne dziedziny gospodarki. Tymczasem w Polsce tworzymy wiele rozwiązań technologicznych na światowym poziomie, których rozwój jest utrudniony, bo musimy konkurować z rozwiązaniami dostarczanymi przez globalne korporacje. Często są one porównywalne i nie zawsze lepsze od polskich, choć bardziej rozpoznawalne dzięki silnej marce, która za nimi stoi – mówi Tomasz Bołcun, Brand Manager w ClickMeeting – Warto też pamiętać, że, szczególnie w przypadku rozwiązań technologicznych związanych z przechowywaniem danych osobowych, kraj czy kontynent przechowywania oraz obowiązujące w nim przepisy o ochronie prywatności mają duże znaczenie dla ich bezpieczeństwa”.
Poziom patriotyzmu konsumenckiego rośnie wraz z wiekiem.
Najczęściej kierowanie się patriotyzmem przy decyzjach zakupowych zarówno w przypadku oprogramowania, jak i innych produktów, deklarują przedstawiciele i przedstawicielki pokolenia baby boomers (60 lat i więcej) – średnio 60 proc.
Drugie miejsce pod tym względem zajmują przedstawiciele pokolenia X (45-59 lat) – średnio 57 proc. Na trzecim miejscu znaleźli się millenialsi (28-44 lata) – średnio 55 proc. – a czwarte osoby z pokolenia Z (18-27 lat) – średnio 49 proc.
Niemal jedna trzecia osób jest zainteresowana płaceniem za polskie rozwiązania technologiczne.
Mimo tego, że 35 proc. badanych korzysta z polskiego oprogramowania, większość z nich wykorzystuje chaty lub komunikatory. Ponad 25 proc. używa platform do wydarzeń online i webinarów, a 19 proc. korzysta z platform edukacyjnych, szkoleniowych oraz oprogramowania księgowego. Tylko niecałe 10 proc. badanych wybrałoby polskie oprogramowanie, gdyby miało taką możliwość, a 44 proc. nie wie, skąd pochodzą wykorzystywane przez nich programy. Aż 28 proc. byłoby skłonnych zapłacić więcej za programy czy usługi ze względu na ich polskie pochodzenie.
W badaniu okazało się, że prawie 30% respondentów używało oprogramowania lub usług online, wierząc, że są one zagraniczne, ale później odkryli, że są polskiego pochodzenia. Zaskakująco, blisko 85% z nich było zadowolonych z tej informacji, ale 7% zareagowało negatywnie.
Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl