Ministerstwo Sprawiedliwości ogłasza, że projekt nowelizacji Kodeksu karnego i Kodeksu postępowania karnego został dodany do listy prac legislacyjnych rządu. Projekt ma na celu dostosowanie obowiązujących przepisów do standardów konstytucyjnych oraz europejskich.
Nasze propozycje zmian mają na celu wzmocnienie praw obywateli poprzez odbudowę systemu sprawiedliwości opartego na poszanowaniu praw człowieka. Naszym celem jest stworzenie systemu, który budzi zaufanie obywateli poprzez zapewnienie transparentności wszystkich procedur.
W projekcie zawarte są zmiany, które obejmują:
1. Zwiększone prawo do obrony na wszystkich etapach postępowania, zgodnie z tzw. dyrektywami dotyczącymi obrony, których Polska zobowiązała się przestrzegać (dyrektywa 2013/48 do listopada 2016 r. i dyrektywa 2016/1919 do maja 2019 r.).
– Zapewnienie każdemu podejrzanemu dostępu do obrońcy przed pierwszym przesłuchaniem oraz gwarancja poufności kontaktów.
– Zapewnienie każdemu podejrzanemu, niezależnie od statusu majątkowego czy społecznego, prawa do poufnego kontaktu z obrońcą.
– Ułatwienie uzyskania pomocy prawnej z urzędu poprzez obowiązek dyżurów adwokatów i radców prawnych, za co Skarb Państwa poniesie koszty.
– Wprowadzenie proponowanych zmian w prawie karnym może zatrzymać postępowanie naruszeniowe prowadzone przez Komisję Europejską. Wdrożenie unijnych dyrektyw jest konieczne w kontekście tzw. kamieni milowych oraz z uwagi na prezydencję Polski w Radzie Unii Europejskiej, która rozpocznie się 1 stycznia 2025 r.
2. Ograniczenie nadmiernego stosowania tymczasowego aresztu
– Maksymalny czas przebywania w areszcie zostanie skrócony z 24 do 12 miesięcy, a przedłużenie aresztu będzie wymagało przedstawienia dowodu o sprawnym przebiegu śledztwa. Sąd będzie mógł odmówić przedłużenia tymczasowego aresztowania w przypadku stwierdzenia niewłaściwego prowadzenia postępowania.
– Aby zastosować tymczasowy areszt, konieczne będzie uwzględnienie wysokości kary przy ocenie zagrożenia utrudniania postępowania. Tylko w przypadku, gdy maksymalna grożąca oskarżonemu kara wynosi przynajmniej 10 lat pozbawienia wolności lub sąd I instancji wymierzył karę przynajmniej 3 lat pozbawienia wolności, będzie można uznać zagrożenie surową karą za wystarczającą przesłankę do zastosowania tymczasowego aresztu.
Zakaz korzystania z dowodów zdobytych nielegalnie będzie obowiązywał w procesach sądowych. Nielegalne podsłuchy i inne naruszenia prawa nie będą uznawane za zgodne z procedurami sądowymi.
Nadal będzie możliwe wykorzystanie materiałów zgromadzonych w ramach legalnych operacji policyjnych zgodnie z obowiązującym prawem. Proponowane zmiany nie będą miały wpływu na skuteczność działań służb państwowych.
Kara dożywocia będzie nadal możliwa, ale skazani będą mieli szansę ubiegać się o warunkowe zwolnienie po odbyciu 25 lat kary pozbawienia wolności.
Taka zmiana przywróci sprawiedliwy i humanitarny wymiar polskiego prawa, zapewniając, że kara będzie adekwatna do popełnionego czynu, ale jednocześnie nie pozbawi szansy na resocjalizację skazanego.
Nowe przepisy będą oparte na zasadzie proporcjonalności i szacunku dla ludzkiej godności, co sprawi, że polskie prawo stanie się bardziej sprawiedliwe i odpowiedzialne.
Zwiększenie roli sędziów w procesie sądowym
Aktualnie prokuratorzy mają dużą władzę w podejmowaniu decyzji procesowych, takich jak wyłączenie jawności rozprawy czy złagodzenie kary. Propozycja zakłada, że to sędziowie będą mieli ostatnie słowo w tych sprawach, a nie prokuratorzy.
Zmiana kary za utrudnianie lub uniemożliwienie przetargu
– Za utrudnianie przetargu publicznego zostanie zaostrzona kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.
Utrudnianie przetargu publicznego jest obecnie przestępstwem zagrożonym karą do 3 lat pozbawienia wolności, co jest niewystarczające przy intensywnym wykorzystaniu finansowych środków unijnych, takich jak KPO. Dlatego proponujemy zwiększenie surowości kary.
Link do pełnej listy proponowanych zmian znajduje się pod adresem: https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy–kodeks-karny-ustawy–kodeks-postepowania-karnego-oraz-niektorych-innych-ustaw2
UWAGA: Komunikaty publikowane na serwisie PAP są prezentowane w formie dostarczonej przez nadawcę, bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść, z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
Źródło: pap-mediaroom.pl