Agata Staniewska-Bolesta, dyrektorka zarządzająca Orsted Offshore Polska, poinformowała podczas konferencji Offshore Wind Poland 2024, że Orsted we współpracy z PGE realizuje największy w historii Polski projekt energetyki odnawialnej o mocy 1,5 GW – Baltica 2.
Ministerstwo Finansów ogłosiło, że Rada Fiskalna zostanie niezależną instytucją ekspercko-doradczą, a jej powołanie ma na celu zwiększenie przejrzystości finansów publicznych. Ustawa ma na celu dostosowanie polskiego prawa do reformy zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej, która weszła w życie 30 kwietnia br.
Główne zadania Rady Fiskalnej obejmują:
1. Opiniowanie prognoz makroekonomicznych wykorzystywanych do opracowania projektu ustawy budżetowej oraz projektu średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego.
2. Opiniowanie zgodności projektu ustawy budżetowej z krajowymi i unijnymi regułami fiskalnymi.
3. Ocenę zgodności, spójności i efektywności ram budżetowych.
4. Na wniosek Ministra Finansów, opiniowanie projektów dokumentów rządowych pod kątem ich wpływu na stabilność finansów publicznych i sytuację makroekonomiczną kraju.
5. Na wniosek Ministra Finansów lub Rady Ministrów, opiniowanie zasadności stosowania określonych rozwiązań w stabilizującej regule wydatkowej.
Rada Fiskalna będzie miała 14 dni na wydanie opinii, a Minister Finansów będzie zobowiązany do zastosowania się do opinii Rady lub w ciągu 2 miesięcy wyjaśnić przyczyny niezastosowania się do niej.
Rada Fiskalna będzie składać się z 7 niezależnych ekspertów i praktyków, wybieranych przez różne grupy społeczne, samorządowe oraz akademickie. Osoby z wysokim wykształceniem i doświadczeniem w dziedzinie finansów publicznych, makroekonomii lub zarządzania finansami jednostek sektora publicznego będą mogły zostać członkami Rady, pod warunkiem spełnienia surowych wymogów dotyczących niezależności, takich jak zakaz pełnienia funkcji posła lub senatora przez 5 lat przed powołaniem na członka Rady.
Procedura powoływania i odwoływania członków Rady Fiskalnej będzie wymagała uzyskania pozytywnej opinii komisji sejmowej. W przypadku negatywnej opinii, instytucja nominująca będzie zobowiązana wskazać nowego kandydata.
Przewodniczący Rady Fiskalnej będzie wybierany poprzez otwartą procedurę konkurencyjnego naboru, w której Minister Finansów wskaże kandydata z listy przygotowanej przez zespół ds. naboru. Kandydat musi uzyskać pozytywną opinię komisji sejmowej, aby móc zasiąść w Radzie.
W 2026 r. Rada Fiskalna rozpocznie swoje działania, a jej członkowie zostaną wyłonieni w 2025 r. Biuro Rady, które będzie zapleczem analitycznym i administracyjnym Rady Fiskalnej, zostanie utworzone również w 2025 r. Maksymalna liczba pracowników Biura wyniesie 15 osób.
Instytucja fiskalna ma na celu poprawę funkcjonowania systemu finansów publicznych i zwiększenie jego transparentności.
Projekt ustawy o Radzie Fiskalnej dostosowuje polskie prawo do reformy zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej, która weszła w życie 30 kwietnia br.
Uchylenie nieaktualnych odwołań do Programu konwergencji oraz rozporządzenia Rady (WE) w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych jest również częścią projektu.
W projekcie ustawy zostanie wykreślony z polskiego systemu prawnego Wieloletni Plan Finansowy Państwa.
Projekt ustawy ureguluje kwestie przedłożenia, przyjęcia oraz publikacji średniookresowych planów budżetowo-strukturalnych.
W związku z powstaniem Rady Fiskalnej, proces budżetowy ulegnie zmianie, a założenia do ustawy budżetowej zostaną zastąpione przez wieloletnie założenia makroekonomiczne.
Projekt ustawy zawiera nowe poprawki wynikające z przeglądu stabilizującej reguły wydatkowej, który zakończył się w czerwcu bieżącego roku. Poprawki te dotyczą głównie funkcjonowania Rady Fiskalnej.
Zmiana klauzuli wyjścia z SRW – ocena przez Radę Fiskalną wpływu zastosowania klauzuli wyjścia i powrotu na długoterminową stabilność finansów publicznych oraz sytuację makroekonomiczną.
Zaproponowano objęcie wydatków Narodowego Funduszu Zdrowia, Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 oraz Funduszu Pomocy limitem w ramach SRW oraz wprowadzenie możliwości przekroczenia limitu wydatków SRW, po zasięgnięciu opinii Rady Fiskalnej, w przypadku wystąpienia zdarzeń nadzwyczajnych, będących poza kontrolą Rady Ministrów, powodujących znaczące skutki gospodarcze, ekonomiczne lub społeczne.
Zaproponowano, aby Ministerstwo Finansów regularnie, co najmniej co 5 lat, przeglądało funkcjonowanie SRW w celu oceny ich efektywności, uwzględniając opinię Rady Fiskalnej, i ewentualnie dostosowywało je do zmieniających się warunków.
Informacja: Komunikaty publikowane na stronie PAP są prezentowane w oryginalnej formie dostarczonej przez nadawcę, bez żadnych zmian wprowadzanych przez PAP SA. Nadawca komunikatu ponosi pełną odpowiedzialność za jego treść, zgodnie z postanowieniami ustawy prawo prasowe, art. 42 ust. 2. (PAP)
Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl