Biznes i finanse

MI: Zwiększamy możliwości przeładunku zboża w polskich portach morskich – w Porcie Gdańsk powstanie terminal zbożowy (komunikat)

Firma Lisner, z ponad trzydziestoletnim doświadczeniem na polskim rynku, zakończyła proces przejęcia większości biznesu Grupy Graal. Ta kluczowa transakcja jest częścią długofalowej strategii umocnienia pozycji rynkowej Lisnera, producenta znanych i cenionych wyrobów spożywczych. Integracja Graala ma na celu poszerzenie działalności poprzez połączenie dwóch firm o uzupełniających się portfolio produktowym.

– Ministerstwo Infrastruktury ogłasza:

Polska staje się coraz większym eksporterem zbóż, osiągając w 2024 roku produkcję prawie 36 mln ton ziarna przy krajowym zużyciu ponad 25 mln ton. W celu efektywnego zagospodarowania rosnącej produkcji oraz usprawnienia tranzytu z Ukrainy, konieczne jest rozbudowanie portów w Polsce. Planuje się budowę Agro Terminala w Porcie Gdańsk, który zwiększy przestrzeń magazynową dla tego typu ładunków. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformowali o tych planach 2 grudnia 2024 roku na konferencji prasowej z udziałem premiera Donalda Tuska.

Port Gdański Eksploatacja (PGE) z Grupy Kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) planuje zwiększyć swoje możliwości magazynowe poprzez inwestycję w 9 nowych magazynów zbożowych, co zwiększy zdolność przeładunkową z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie, a zdolności magazynowe aż pięciokrotnie – do 152 tys. ton rocznie.

PGE planuje podjąć współpracę z ZMPG w celu utrzymania państwowej kontroli nad rozwojem zdolności przeładunkowych i magazynowania zbóż.

Minister Dariusz Klimczak podkreślił, że większe możliwości przeładunkowe mogą przynieść korzyści rolnikom poprzez lepsze ceny i wysoką jakość usług, co jest kluczowe dla branży agro.

Planowana inwestycja będzie realizowana w całości przez spółkę będącą własnością Skarbu Państwa. Poprzedziły ją dokładne analizy obecnej sytuacji na rynku. W ostatnich latach zauważalny jest wzrost liczby średniej wielkości statków transportujących zboże, dlatego nabrzeża spółki Port Gdański Eksploatacja zostaną przystosowane do obsługi takich statków” — zaznaczył wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Nowy Agro Terminal – zwiększone możliwości magazynowe

Spółka PGE prowadzi działalność na pięciu nabrzeżach, ale przeładunki zbóż realizuje na nabrzeżach Szczecińskim i Wiślanym. Planuje tam budowę nowych magazynów, które będą mogły obsłużyć statki z ładunkiem do 36 tys. ton, przy maksymalnym zanurzeniu do 10,6 m.

Planowane jest zbudowanie 5 magazynów zbożowych na Nabrzeżu Wiślanym, oraz 4 magazynów na Nabrzeżu Szczecińskim, w miejscu byłego terminalu kontenerowego przy ul. Chodackiego. Razem oba nabrzeża będą miały 1,9 km długości.

Całkowita wartość inwestycji PGE na Nabrzeżach Wiślanym i Szczecińskim wynosi około 400 mln zł. Projekt obejmuje budowę i modernizację infrastruktury lądowej (kolej, drogi, powierzchnie składowo-magazynowe) i wodnej (przebudowa nabrzeży, umocnienie i pogłębienie dna w celu obsługi większych statków), a także zakup dźwigów i urządzeń przeładunkowych. Inwestycje będą towarzyszyć usprawnieniu obsługi kontrahentów z sektora zbożowo-paszowego, w tym poprawie systemów informatycznych, awizacji, kontroli i inspekcji. Projekty te mają charakter uniwersalny, umożliwiając w przyszłości przeładunek i przechowywanie różnorodnych produktów, nie tylko zboża, pasz czy śruty, ale także innych jednostkowych produktów wymagających zadaszenia.

UWAGA: Komunikaty publikowane na serwisie PAP są przedstawiane w formie dostarczonej przez nadawcę, bez wprowadzania jakichkolwiek zmian przez PAP SA. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za treść, z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM