Port lotniczy Olsztyn-Mazury po przeprowadzonej modernizacji uzyskał certyfikat ILS CAT II wydany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Dzięki niemu istnieje możliwość wykonywania startów i lądowań w warunkach ograniczonej widzialności. Inwestycję w rozbudowę infrastruktury lotniska możliwe było dzięki wsparciu ze strony funduszy Unii Europejskiej.
Projekt „Dostosowanie infrastruktury lotniska Olsztyn-Mazury do II kategorii systemu ILS” jest szacowany na 20 mln zł, z czego ok. 10 mln zł stanowi dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
„Kończymy bardzo ważną inwestycję na naszym lotnisku. Od tej chwili uzyskujemy możliwość korzystania z najnowocześniejszych narzędzi, które jeszcze bardziej wzmacniają bezpieczeństwo naszych pasażerów. Modernizacja radiowego systemu nawigacyjnego ILS w Szymanach to kolejny przykład na odpowiednie wykorzystywanie unijnych środków. Projekt był bowiem realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia Mazury 2014-2020” – powiedział Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego.
Nasza infrastruktura i procedury lotnicze dają możliwość wykonywania precyzyjnych podejść i lądowań w kategorii I (CAT I), gdzie wymagana jest widzialność wzdłuż drogi startowej (RVR) nie mniejsza niż 550 metrów oraz wysokość decyzji (DH) nie mniejsza niż 200 stóp (około 60 metrów).
Oferujemy możliwość wykonywania precyzyjnych operacji podejścia i lądowania w kategorii I (CAT I), w której widzialność wzdłuż drogi startowej (RVR) nie może być mniejsza niż 550 metrów, a wysokość decyzji (DH) nie mniejsza niż 200 stóp (około 60 metrów).
Dzięki rozbudowie oświetlenia nawigacyjnego drogi startowej, wzmocnieniu systemu ILS na CAT II oraz wprowadzeniu procedur ograniczonej widzialności, możliwe jest wykonywanie operacji lotniczych przy minimalnych wartościach RVR osiągających nawet 250 metrów. Wysoka jakość stosowanych procedur gwarantuje bezpieczeństwo, nawet przy zmniejszonych wartościach wskazujących na widzialność.
„Otrzymanie certyfikatu ILS CAT II to krok milowy w rozwoju Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury, dzięki któremu dołączamy do rodziny polskich lotnisk, posiadających najnowszą infrastrukturę lotniczą. Inwestycja ta wpłynie na podniesienie bezpieczeństwa operacji lotniczych, tym samym zwiększając dostępność komunikacyjną portu oraz jego przepustowość w warunkach ograniczonej widzialności, co finalnie umocni naszą pozycję na mapie nie tylko polskich, ale również europejskich lotnisk. Jest to sukces portu i jego pracowników, zwieńczający wiele miesięcy ciężkiej pracy” – ocenił Wiktor Wójcik, prezes operatora Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury.
Lotnisko zostało zmodernizowane, aby umożliwić loty przy bardzo niskim zasięgu widzialności, jak również przy krótkiej wysokości decyzji. Operacje precyzyjnego podejścia i lądowania będą możliwe przy zasięgu widzialności nie mniejszym niż 300 metrów, a wysokości decyzji nie mniejszej niż 100 stóp (30 metrów). W przypadku startu, minimalną wartością RVR będzie 150 metrów. Nowe procedury pozwolą na bezpieczne wykonywanie operacji lotniczych w trudnych warunkach meteorologicznych, dzięki czemu loty nie będą opóźnione.
Wprowadzenie nowych technologii lotniczych pozwoli na zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa w trakcie lotu. Automatyczne systemy nawigacyjne zostaną zintegrowane z systemami kontroli lotu, aby zminimalizować ryzyko, jakie niesie za sobą lądowanie i start w trudnych warunkach meteorologicznych. Dzięki temu, loty będą wykonywane zgodnie z planem, a pasażerowie będą mieli pewność, że są w dobrych rękach.
Źródło: pap-mediaroom.pl