Biznes i finanse

MC: Przyszłość AI w Polsce andndash; wyniki prekonsultacji wdrożenia aktu o sztucznej inteligencji (komunikat)

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiedziało projekt tzw. ustawy odległościowej, który ma doprowadzić do rzeczywistego odblokowania energetyki wiatrowej na lądzie w Polsce – poinformował radca prawny Piotr Ciepiela, specjalista od prawa energetycznego z kancelarii Baker McKenzie, podczas udziału w debacie „Energetyka wiatrowa w Polsce” na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.

Ministerstwo Cyfryzacji ogłasza, że przygotowuje się do implementacji nowego prawa dotyczącego sztucznej inteligencji. Akt ten jest pierwszym tego typu na świecie i ma na celu uregulować rozwijanie i stosowanie AI. W ramach unijnego rozporządzenia państwa członkowskie muszą dostosować swoje systemy prawne do nowych reguł. Ministerstwo zakończyło prekonsultacje w sprawie projektowanej implementacji, w których wzięło udział 50 podmiotów.

Więcej informacji na temat regulacji można znaleźć tutaj: Parlament Europejski przyjął przełomowe przepisy dotyczące sztucznej inteligencji.

Dariusz Standerski, wiceminister cyfryzacji, podkreśla, że priorytetem jest dialog z organizacjami pozarządowymi, ośrodkami naukowymi i związkami przedsiębiorców w celu stworzenia przyjaznego ekosystemu sztucznej inteligencji. Projektowane rozwiązania mają być uniwersalne i elastyczne, aby dostosować się do szybko zmieniającej się technologii. Standerski dziękuje uczestnikom prekonsultacji za cenne opinie i rekomendacje, które pomogą w rzetelnym wprowadzeniu aktu do polskiego systemu prawnego i odpowiedzialnym rozwoju sektora sztucznej inteligencji.

W trakcie prekonsultacji skupiono się na 4 kluczowych kwestiach dotyczących: powołania nowego organu nadzoru, realizacji funkcji organu notyfikacyjnego, niezależności kategorii interesariuszy oraz priorytetowego traktowania działań komunikacyjnych i edukacyjnych związanych z europejskim rozporządzeniem.

Podczas prekonsultacji uczestnicy wyrazili potrzebę stworzenia nowego organu nadzoru rynku.

Większość opinii wyrażała potrzebę utworzenia nowego organu nadzoru rynku sztucznej inteligencji.

Funkcje tego organu obejmują:

– stanowienie jednym punktem kontaktowym dla społeczeństwa i innych partnerów na poziomie krajowym i unijnym, – rozpatrywanie wniosków dotyczących zezwoleń na wprowadzenie do obrotu lub użytku systemów AI wysokiego ryzyka oraz skarg osób dotkniętych działaniami systemów AI, – przyjmowanie zgłoszeń dotyczących poważnych incydentów, – współpraca z Komisją, forum doradczym i Radą ds. AI.

Organ nadzoru rynku zgodnie z Aktem ma wykonywać swoje uprawnienia niezależnie, bezstronnie i nietendencyjnie.

Zwolennicy powołania nowego organu argumentują, że istniejące instytucje nie posiadają odpowiednich kompetencji i zasobów. Twierdzą, że stworzenie wyspecjalizowanej agencji odpowiedzialnej za bezpieczny i legalny rozwój AI przyniesie korzyści zarówno sektorowi publicznemu, jak i prywatnemu. Dodatkowo uważają, że utworzenie nowego organu pozwoli uniknąć potencjalnych sporów kompetencyjnych oraz konfliktów priorytetów w działaniu innych instytucji.

Większość respondentów uważa, że organ nadzoru powinien być przekazany istniejącej instytucji, takiej jak UOKiK, UODO, KNF, KRRiTV, UKE lub MC.

Interesariusze nie mogą się zgodzić co do wyboru organu notyfikującego.

Uczestnicy prekonsultacji mają podzielone zdania co do wyboru organu notyfikującego, który ma wspólnie z partnerami unijnymi opracowywać i stosować procedury konieczne do oceny, wyznaczania i notyfikowania jednostek oceniających zgodność systemów AI, a także monitorować oraz przedkładać dowody Komisji i państwom członkowskim. Organ notyfikujący ma działać zgodnie z wysokimi standardami kompetencji eksperckich, poufności, bezstronności i braku konfliktu interesów z jednostkami oceniającymi zgodność, zgodnie z zamiarem twórców Aktu.

Według większości respondentów, istnieje poparcie dla utworzenia nowej instytucji w celu realizacji określonych zadań (25 wskazań), jednak znaczna liczba uczestników konsultacji uważa, że istniejące podmioty mogłyby również spełniać te funkcje (19 wskazań). Wśród istniejących instytucji, Polskie Centrum Akredytacji (PCA) zostało najczęściej wskazywane jako potencjalny organ notyfikujący przez respondentów.

Większość uczestników prekonsultacji wyraziła preferencję, aby funkcje organu nadzoru rynku i organu notyfikującego były wykonywane przez tę samą instytucję w Polsce (23 wskazań).

Osoby, które powinny być poinformowane o zmianach

Podczas prekonsultacji, uczestnicy najczęściej wskazywali następujące grupy, jako te które powinny uzyskać informacje o przepisach wynikających z Aktu:

– przedsiębiorcy AI (w tym dostawcy AI wysokiego ryzyka), – przedstawiciele administracji publicznej, – naukowcy, studenci – konsumenci, – twórcy i artyści; – instytucje sektora finansowego, – przedstawiciele ochrony zdrowia.

UWAGA: Publikowane komunikaty w serwisie PAP nie są poddawane żadnym zmianom w treści przez PAP SA i są prezentowane w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM