Biznes i finanse

Warto inwestować w zabytki

Wicepremier Gliński podkreślił, że zabytki i kultura wpływają na nasze myślenie, na nasze wartości, aspiracje, na to, że jako społeczeństwo, jako wspólnota stajemy się bardziej dojrzali.

Przypomniał, że ochrona zabytków jest jednym z priorytetów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dlatego od 2016 r. budżet programu „Ochrona zabytków” jest co roku systematycznie zwiększany. W 2022 r. został zwiększony do ponad 220 mln zł – tym samym dwa razy przewyższył kwotę z 2016 roku. Łącznie w latach 2016-2022 wydatki państwa na wsparcie dla ochrony zabytków wyniosły prawie 1,2 mld zł. Ponadto od listopada można składać wnioski o wsparcie w ramach rządowego programu Polski Ład dla Zabytków. Łączna wartość wsparcia wyniesie 3 mld zł.

„Z doświadczeń innych krajów wiadomo, że turystyka może być kołem zamachowym gospodarki. W Polsce znajduje się ok. 80 tysięcy zabytków nieruchomych – jest to potencjał, z którego żal by było nie skorzystać. Przed pandemią sektor odpowiadał za dochody na poziomie ponad 10 procent światowego PKB. Dziś sytuacja wraca do normy i, wedle szacunków Światowej Rady Podróży i Turystyki (WTTC ), w tym roku ten odsetek wzrośnie do ponad 11 procent, co oznacza kwotę 14,6 biliona dolarów. W niektórych krajach turystyka to niemal 20 procent PKB” – zaznacza dr Michał Laszczkowski, dyrektor Narodowego Instytutu Konserwacji Zabytków.

Z badania IPSOS dla Narodowego Instytutu Konserwacji Zabytków wynika, że 85 procent Polaków ocenia, iż zabytki „są ważne dla Polski”, a 82 procent uważa, że „są ważne dla miejsca, w którym mieszkam”. Z kolei 78 procent twierdzi, że zabytki są ważne „dla mnie osobiście”. To przekonanie łączy regiony i pokolenia. Podobnie jak pogląd, że w zabytki warto inwestować. Aż 87 procent Polaków uważa, że „to szansa dla miejscowości, w której te zabytki się znajdują”. Dodatkowo z badania wynika, że zwiedzanie zabytków to druga najchętniej podejmowana przez Polaków aktywność związana z kulturą.

Wychodząc naprzeciwko tym opiniom Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków na zlecenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego przygotował kampanię społeczną „Warto inwestować w zabytki”. W ramach kampanii przygotowano dwa spoty skierowane do różnych grup docelowych, szczególnie do młodzieży – badacze odkryli bowiem, że z wiekiem częstotliwość obcowania z zabytkami maleje.

Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków (NIKZ) jest państwową instytucją kultury. Prowadzi badania, inwentaryzacje i prace remontowo-budowlane, zapewnia wsparcie eksperckie i promuje ochronę zabytków.

Linki do spotów:

  • Spot „Warto inwestować w zabytki”: https://www.youtube.com/watch?v=eoXDFscpduI
  • Spot „Renowacja robi robotę”: https://www.youtube.com/watch?v=jZkkPujFrbg

KONTAKT:

Aleksandra Pogorzelska

Specjalistka ds. relacji z mediami NIKZ

e-mail: a.pogorzelska@nikz.pl

tel. 609 003 681

Źródło informacji: Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków

 


Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM