Polityka i społeczeństwo

MRiRW: Dlaczego MRiRW sprzeciwia się umowie z Mercosurem (komunikat)

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawia swoje sprzeciwy:

1. Umowa przewiduje zbyt dużą redukcję unijnych ceł i/lub zbyt wysokie kontyngenty taryfowe, co może prowadzić do ryzyka wypierania polskich produktów rolno-spożywczych z rynków UE przez produkty przywożone z krajów Mercosuru.

2. Problem importu produkcji rolnej wytwarzanej w odmiennych warunkach i standardach produkcji nadal pozostaje nierozwiązany. Postulat, aby zniesienie ceł UE było uzależnione od przestrzegania przez produkty z krajów Mercosuru standardów UE dotyczących zrównoważonego rozwoju (m.in. standardów w zakresie ochrony klimatu, środowiska, standardów pracy czy dobrostanu zwierząt), nie został w pełni zrealizowany, z wyjątkiem jaj. Zniesienie cła w dostępie do rynku UE po 4 latach okresu przejściowego ma być warunkowane przestrzeganiem określonych zasad dobrostanu zwierząt.

3. Umowa nie zawiera odpowiednich zapisów gwarantujących skuteczność klauzuli ochronnej. Zapisy dotyczące tej klauzuli, umożliwiającej tymczasowe przywrócenie ceł w przypadku nadmiernego importu, który zakłóca rynek lub szkodzi unijnym producentom, nie są odpowiednio dostosowane do sektora rolnego.

Co przyniesie przyszłość? Czy umowa jest już gotowa do realizacji?

Nie ma jeszcze pewności, czy umowa zostanie zatwierdzona. Konieczne jest złożenie formalnego wniosku przez Komisję Europejską do Parlamentu Europejskiego oraz Rady UE wraz z pełnym tekstem umowy (który do tej pory nie został przekazany).

Czy kraje, które nie zaakceptują tej umowy, będą miały możliwość jej zablokowania?

Wariant I – wymóg jednomyślności

Jeśli umowa z Mercosurem będzie miała postać układu o stowarzyszeniu, to oznaczałoby konieczność jednomyślności wszystkich krajów członkowskich przy podejmowaniu decyzji przez Radę UE. To z kolei oznaczałoby możliwość zablokowania umowy przez jeden kraj członkowski w ramach Rady UE. Oprócz zgody Rady UE, do akceptacji umowy byłaby potrzebna również zgoda Parlamentu Europejskiego, a także ratyfikacja w każdym kraju członkowskim zgodnie z jego procedurami.

W takiej sytuacji, po jednomyślnym zatwierdzeniu przez Radę UE i zatwierdzeniu przez Parlament Europejski, istniałaby możliwość tymczasowego wejścia w życie części handlowej umowy, jeszcze przed jej ratyfikacją w każdym kraju członkowskim.

Propozycja II – większość kwalifikowana jako wymóg

Ostatnio w mediach pojawiły się spekulacje, że Komisja Europejska może próbować ominąć konieczność jednomyślności w Radzie UE poprzez zaproponowanie wydzielenia części handlowej jako odrębnej umowy, co już miało miejsce przy niektórych umowach z innymi krajami.

Aby przyjąć taką umowę handlową, potrzebna byłaby zgoda Parlamentu Europejskiego oraz Rady UE (składającej się z przedstawicieli rządów państw członkowskich) z wykorzystaniem większości kwalifikowanej. W takim przypadku nie byłoby konieczne ratyfikowanie umowy przez każde państwo członkowskie.

Obecnie nie ma pewności, czy KE podejmie taki krok. Aby stworzyć grupę krajów blokujących większość kwalifikowaną, potrzebny jest sprzeciw nie tylko Francji i Polski, ale także innych państw członkowskich.

Aby skutecznie zablokować umowę w Radzie UE, państwa powinny reprezentować ponad 35% ogółu ludności UE lub ich liczba powinna wynosić ponad 45% ogólnej liczby krajów członkowskich w Radzie UE (13 lub więcej przy obecnej liczbie 27 krajów członkowskich UE).

Możliwe, że Komisja Europejska będzie starała się przekonać państwa członkowskie do zaakceptowania projektu poprzez dodatkowe fundusze lub inne ułatwienia dla sektora rolnego.

Jakie są plany Rządu w związku z tym?

Polski rząd jednoznacznie sprzeciwił się umowie UE – Mercosur, wyrażając to w uchwale podczas posiedzenia Rady Ministrów 26 listopada br. W zależności od sytuacji, będzie realizowany jeden z dwóch wariantów mający na celu ochronę interesów polskich i europejskich rolników oraz konsumentów.

Niniejszy komunikat został opublikowany w serwisie PAP bez jakichkolwiek zmian w treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu jest odpowiedzialny za jego treść zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM