Jeśli jesteś przedsiębiorcą z regionu Warmii i Mazur lub przedstawicielem jednostki samorządu terytorialnego lub instytucji otoczenia biznesu, masz okazję wziąć udział w wyjątkowej konferencji „Korea – Warmia i Mazury. Wspólna droga do biznesu”, która odbędzie się 13 września 2023 roku w Olsztynie. Będzie to świetna okazja do poznania ludzi i instytucji z rynku koreańskiego, którzy chcą współpracować z przedsiębiorcami z naszego regionu. Konferencja odbędzie się w luksusowym Hotelu Wileńskim i będzie kolejnym krokiem w kierunku wzmocnienia współpracy gospodarczej z Koreą.
Ministerstwo Infrastruktury wraz z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi i Centralnym Portem Komunikacyjnym przygotowują wspólny projekt „Horyzontalnego Rozkładu Jazdy” (HRJ). HRJ ma za zadanie zapewnić pasażerom płynne i szybkie połączenia kolejowe już od 2030 roku. Planowane zmiany oznaczają optymalizację istniejących linii oraz budowę nowych, które zapewnią odpowiednie przepustowości w połączeniach kolejowych w perspektywie do 2049 roku.
Przenosimy się do roku 2030
Dlaczego akurat wtedy? Do tego czasu planowane jest zakończenie modernizacji i budowy wielu linii kolejowych. Niektóre z nich to Kolej Dużych Prędkości (KDP), Centralna Magistrala Kolejowa (CMK), polskie odcinki szlaku Rail Baltica oraz wiele innych. Pozwoli to na zwiększenie maksymalnej prędkości do 250 km/godz. i podniesienie konkurencyjności kolei w stosunku do transportu drogowego.
Docelowy kształt polskiej sieci kolejowej ma zostać przedstawiony do 2050 roku, co jest zgodne z wymogami Unii Europejskiej. Już teraz jednak wdrażane są działania mające na celu dostosowanie naszego rozkładu jazdy do wymogów IV pakietu kolejowego, zapewniającego otwarcie rynku przewozów dalekobieżnych dla przewoźników spoza Polski. Wszystko to ma się zakończyć do roku 2040, a dofinansowywane są także analizy studialne dotyczące inwestycji kolejowych.
HRJ to innowacyjna zmiana w transporcie, która zapewni pasażerom stabilność, powtarzalność połączeń oraz nowe minimalne standardy oferty przewozowej. Prognozowanie potoków pasażerskich oparte jest na symulacji Pasażerskiego Modelu Transportowego, która bierze pod uwagę rozwój sieci drogowej oraz podział modalny. Dzięki wdrożeniu HRJ korzystanie z kolei stanie się jeszcze prostsze i bardziej komfortowe dla pasażerów.
HRJ czerpie inspirację z systemu transportowego w Europie, tworząc swoje własne rozwiązania dostosowane do krajowej specyfiki. Przykładowo, w Szwajcarii przyjęto program STEP 2035, w którym określono układ tras pociągów w referencyjnej godzinie i powtarzany w ciągu całego dnia. W Niemczech przeprowadzany jest projekt DeutschlandTakt, mający na celu wyznaczenie docelowego rozkładu jazdy po 2030 roku. Natomiast w Czechach ministerstwo transportu wraz z zarządcą infrastruktury opracowało schematy linii komunikacyjnych do r. 2050, zawierając w nich częstotliwość kursowania, postojów, kategorii i prędkości maksymalne.
Polski HRJ wiele czerpie z doświadczeń innych krajów, aby stworzyć najlepsze wzorce, charakteryzujące się najwyższą jakością usług i dostosowane do rzeczywistości polskiego transportu kolejowego. Dzięki kompleksowym pracom analitycznym jesteśmy w stanie dokonać optymalnych wyborów, zapewniając komfortowy i bezpieczny transport dla naszych klientów.
PAP SA dostarcza materiały publikowane w serwisie bez wprowadzania do nich żadnych zmian w treści. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego zgodność z ustawą prawo prasowe, w szczególności art. 42 ust. 2.
Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl